Honduras Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Guttungen har fått tak i en rundt -86 40Hk Yamaha 2T (ikke Autolub) Motoren virker fin på alle måter og går bra, men selger ba oss sjekke opp tenningsplata før vi kjører noe særlig med den. Har vippet av svinghjulet, og måler at det er en slark på 1mm når jeg løfter ved øret som forbinder tenningsplate med staget fra gassen. Tenningsspolen pusser såvidt i magnetene kan jeg se. Er ingen merkbar slitasje i magneten, de er bare litt blankere der spolene er. Er det noen mulighet for å tighte slarken (har ikke demontert tenningsplata), hvor mye slark tollereres, og finnes det en quick-fix? Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Prøver å bumpe denne igjen, Hvor er alle Yamaha-mekkerne når du trenger dem.... Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
peppen Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 De er nok ute i det flotte været med sine feilfrie og nyrestaurerte påhengere tenker jeg. Håper det årnær seg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Ikke umulig de er på sjøen, Peppen. Du kjenner jo til disse motorene... Har snakket med ett par Yamaha-verksteder etter at responsen her har vært noe laber, og har fått beskjed om at 1mm slark ikke var uvanlig på noe vis. Fikk tips om at jeg kunne løsne tennspolen og forsøke å dra den litt lenger inn på tenningsplata slik at den fikk litt lenger avstand til magneten. Så da gjør vi ett forsøk på det. Vi har også sett en ting til med motoren. Chokehendelen sitter på høyre side (sett forfra)og er ikke koblet til chokespjellene på forgasserene, hvor staget sitter på venstre side. Nå er behovet for choke på en motor med elstart og som skal brukes på sommeren begrenset, så det er nok OK. Guttungen håper selvsagt at det er byttet forgassere til 50hk varianten, noe jeg ikke umiddelbart synes er like tøfft som han. Båten er tross alt bare 13 fot.... Noen som vet hvordan man ser forskjell? Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
JoniZ Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Ettersom jeg har akkurat samme modellen selv så lurer jeg på om du vet om det er noen mulighet for ladning på denne typen ? Tenkte jeg skulla ha et ladesystem til batteriet. Den jeg har er 3 sylindra og ikke en to takter så vidt jeg vet !? :-) 40hk det og, og 86 mod. Quote mvh Jon Einar Link to post Share on other sites More sharing options...
margarus Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 jeg har 40hk 2takt fra 86. hadde dem 4taktere fra den tiden og? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Den jeg har er 3 sylindra og ikke en to takter så vidt jeg vet Antall sylindre og antall takter har ikke så mye med hverandre å gjøre. Som Margarus er jeg også i tvil om Yamaha hadde 40hk firetakter i -86, uten at jeg er noen ekspert på Yamaha. På guttungens er det elstart og lading skjer "automatisk" når motoren går så lenge den er tilkoblet startbatteriet. Ikke noe du trenger å fikle med selv hvis du har samme motor som oss. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.