nordan family 27 Startet 16.Mai.2010 Del på Facebook Startet 16.Mai.2010 Jeg har fire batterier på forbruksbanken som er forbundet med et "strømrør": https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5203/stroemroer_oversikt.jpg På den ene siden er det en massivt strømrør med egne gjender i enden: https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5203/stroemroer_med_gjenger.jpg På den andre siden et hult rør hvor det er skrudd inn en bit av et gjengestag: https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5203/stroemroer_uten_gjenger.jpg Polskoene ser rimelig standard ut, så dette er en "vanlig" løsning et eller annet sted: https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5203/stroemroer_polsko.jpg Men jeg liker ikke den enden med hult rør, og tenker å gjøre litt om på den. Men det er ingen som vet hvor man kan få slike polsko, nye strømrør o.l. Har hørt i båtutstyrsbutikk, biltema, bilexstra (her hadde de hørt om dette, men visste ikke hvor man kunne kjøpe). Så er det noen som vet hvor slike løsninger selges hen? Jeg får beklageligvis ikke bildefunksjonen til å virke ("feil på siden") Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 (redigert) Det røret er vel et vanlig tjukkvegget kobberrør det, og batteriklammerne finnes vel i de fleste rekvisitabutikker. Redigert 16.Mai.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
nordan family 27 Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Hei Bartesam Kan du nevne navn på et par rekvisitabutikker som kan ha det ? Hverken Biltema eller Bilexstra hadde slike rørpolsko - ikke båtutstyrsbutikkene heller. Har akkurat surfet litt rundt på nett og funnet klammene i noen forhandler kataloger, men det ser ut til at det er i kataloger som forhandlere bestiller fra og ikke privatpersoner. Lurer på om jeg ikke skal kvitte meg med hele røret og ha en kabel gående igjennom i stedet. Jeg sparer da en koblingspunkt - og en mulig kilde til dårlig kontakt da kabelen kan gå direkte dit den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Med kabel gjennom er du ikke så avhengig av å kjøpe akkurat denne typen polsko. Kan jo kjøpe polsko med vingemutter, og kjøpe strømskinner i kobber som du borrer hull i og fester under vingemutterne. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 På den ene siden er det en massivt strømrør med egne gjender i enden: På den andre siden et hult rør hvor det er skrudd inn en bit av et gjengestag: Men jeg liker ikke den enden med hult rør, og tenker å gjøre litt om på den. "Et massivt rør" er kanskje det jeg kaller aksel eller stang? Skal det være et rør er det vel en forutsetning at det er hult? Hva med å ta vekk hele opplegget for parallellkopling og erstatte det med vanlige kabelsko og isolerte kabler? Det blir vel litt sikrere i forhold til kortslutning også. Jeg shoppet nye polsko i fjor og fant ut at de hadde veldimensjonerte og rimelige på Maritim. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Da ble løsningen slik: Kabel som ble avisolert på noen punkter og klemt inn i polsko for slikt. Tror det ble ganske bra Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Det så ut som en bedre løsning ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Smart, så fikk du isolerte ledninger samtidig! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Medusa Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Jeg ville nok ha fjærnet røret og helle brukt en gjennomgående kabel av solid dimensjon, eller kobberskinne beregnet på elektrisk bruk, som nevnt over. Om dette er et vanlig kobberrør beregnet på vann, så er det mye dårligere kvalitet på kobberet. Kobber i kabel er mye reinere for å ha minst mulig elektrisk motstand. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Ja, du kunne bli utsatt for faren for noen ekstra mikrovolt spenningstap mellom batteriene Sitér dette innlegget Link to post
stko Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Rør er lagd for å føre vann, ikke strøm. Når en ser tverrsnittet som er koblet på batteriene, er jo ikke dette røret halve kvadratet engang! Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Må bruke gjengerør i kobber som er tykkvegget , og ikke glødde, tynnveggete vannrør de bruker hjemme nå til dags Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Jeg ville nok ha fjærnet røret og helle brukt en gjennomgående kabel av solid dimensjon Det er jo det han har gjort! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2010 Del på Facebook Svart 20.Mai.2010 Må bruke gjengerør i kobber som er tykkvegget , og ikke glødde, tynnveggete vannrør de bruker hjemme nå til dags Hvorfor bruke rør som ledning i det hele tatt? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Det er jo det han har gjort! På pluss siden. Men jeg burde kanskje vurdere å gjøre dette på minussiden også. Der går det fremdeles en stang som ser massiv ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.