Jump to content

bytte motor i skilsø 23

68pontiac

Recommended Posts

Hei jeg skal bytte motor i min skilsø 23 det satt en VP MD2B i den og har nå kjøpt en VP MD11D foruten å flytte over motor labbene fra den ene til den andre så ser det ut til å være en grei jobb

men på den gamle motoren var det en annen gearkasse enn på den nye flensene er like men den nye er ca 7 cm lenger enn den gamle og går litt skrått ned i forhold til den gamle som stod rett ut

spørsmålet er da er det bare å skru på motorfestene så den nye motoren kommer litt ned i forkant og opp litt i bakkant så den er rett mot akselflensen og skru fast?

tenkte først at jeg skulle bruke det gamle gearet men det passer ikke med skruefestene på den nye motoren så da blir vel det enkleste å kappe propellakselen litt å justere motoren etterpå

Hej,

Du skal være meget opmærksom på den vinkel der mellem motor og stævnrør/aksel, det er roden til støj og vibrationer og kan i værste fald give utæthed i stævnrørslejet. Nu skal jeg ikke "male fanden på vægen" men måske du skulle overveje en flex-kobling når der er så stor en vinkel-forskel..

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Nei, det er ikkje berre å skru ivei desverre, det skal ikkje være mye skjeivheit i gumme labbene før di ryker fort. Motor fundament skal flukte med veivaksel. Å være i en sånn vinkel at det nær eliminerer behovet for skjeiv justering. Ta også av pakkboksen, å se til at propelle akselen er sentereri i hylserøret, etter innjustering av notor beint på akselflens, bruk føleblad her, 0,1mm først, til det ikkje går inn noe sted runt flensen når du tykker den frem, vri fremmm å tilbake sammtidig for å skekke at denne igjenn er heilt bein på akselen. Etter dette kan det være en fordel å bruke 0,05 føle blad, å gjere det samme :) Lykke til.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...