68pontiac Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Hei jeg skal bytte motor i min skilsø 23 det satt en VP MD2B i den og har nå kjøpt en VP MD11D foruten å flytte over motor labbene fra den ene til den andre så ser det ut til å være en grei jobb men på den gamle motoren var det en annen gearkasse enn på den nye flensene er like men den nye er ca 7 cm lenger enn den gamle og går litt skrått ned i forhold til den gamle som stod rett ut spørsmålet er da er det bare å skru på motorfestene så den nye motoren kommer litt ned i forkant og opp litt i bakkant så den er rett mot akselflensen og skru fast? tenkte først at jeg skulle bruke det gamle gearet men det passer ikke med skruefestene på den nye motoren så da blir vel det enkleste å kappe propellakselen litt å justere motoren etterpå Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pam Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Hej, Du skal være meget opmærksom på den vinkel der mellem motor og stævnrør/aksel, det er roden til støj og vibrationer og kan i værste fald give utæthed i stævnrørslejet. Nu skal jeg ikke "male fanden på vægen" men måske du skulle overveje en flex-kobling når der er så stor en vinkel-forskel.. Quote Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post Share on other sites More sharing options...
skipsbygger Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 Nei, det er ikkje berre å skru ivei desverre, det skal ikkje være mye skjeivheit i gumme labbene før di ryker fort. Motor fundament skal flukte med veivaksel. Å være i en sånn vinkel at det nær eliminerer behovet for skjeiv justering. Ta også av pakkboksen, å se til at propelle akselen er sentereri i hylserøret, etter innjustering av notor beint på akselflens, bruk føleblad her, 0,1mm først, til det ikkje går inn noe sted runt flensen når du tykker den frem, vri fremmm å tilbake sammtidig for å skekke at denne igjenn er heilt bein på akselen. Etter dette kan det være en fordel å bruke 0,05 føle blad, å gjere det samme :) Lykke til. Quote industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post Share on other sites More sharing options...
68pontiac Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 takker for svar :) dette har jeg lite peiling på så er derfor jeg spør jeg er egentlig bil mann men hvordan ser en flexi kobling ut da tar den opp all skevheten mellom gear og aksel ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.