Jump to content

Vanninntrengning Riviera 925 m/aksel

BårdK

Recommended Posts

Om det er en svinger eller skroggjennomføring som lekker bør jo dette ta kort tid å finne ut av. Det er jo ikke akkurat avanserte matematiske beregninger som trengs her - to øyne og en hånd holder lenge det - når man har konstatert at det er saltvann.

Alternativet er sjøvannssiden av motoren. Hos meg var det tett i fjor høst - men dryppet litt i våres da båten ble satt ut. Og båten har ligget i temperert hall hele vinteren.

Forsøker med vekslende hell å konsentrere meg om jobben, men må titte innom her. Hvis ikke verkstedet har vært uheldige med et aller annet, er mitt tips at det må være noe som har med kulden i vinter å gjøre. Båten har til nå vært knusktørr, har for vane å starte med manuell lensepumpe (de elektriske tar ikke så dypt ned i kjølen) før jeg drar ut og det har aldri kommet vann.

dette med forsikring: du har altså en båt liggende på vannet som du vet lekker vann. Er denne p.t holdt tilstrekkelig sjødyktig av deg til at forsikringen gjelder - eller har du allerede passert det steg at du med din kunnskap om lekkasjene burde iverksette tiltak for å få landsatt båten? Eller er det opplagt at du nå kan "vente og se" og fremdeles få dette dekket?

Jeg slet en del med lekkasjer selv i fjor. Min vurdering ble til slutt at jeg måtte landsette denne for videre undersøkelser - og verkstedet som mottok den satt den sporenstreks på land.

Tja, si det, verkstedet har forklart meg at de ikke leverer fra seg sjøudyktig båt og at de skulle ta ansvar og finne årsaken til vannintrengningen - det var i går ca. kl. 18.00.

Båten er og har vært i verkstedets "varetekt" siden i fjor høst, altså også før sjøsetting forrige tirsdag. De var informert om at jeg ikke kunne hente den forrige tirsdag, da jeg skulle til utlandet. Den opprinnelig avtalen var at jeg skulle hatt den på vannet fredagen før, men det fikk de ikke til. Når de så ringer meg tirsdag kveld og forteller at den er sjøsatt, forteller jeg igjen at jeg ikke kan hente den grunnet reise. De sier da at det ikke er noe problem, og at de skal ta vare på båten til jeg er tilbake (altså avtalt henting i går)- men det ble det jo ikke noe av. Poenget deres er vel også at de ikke vil levere fra seg båten før jeg har betalt for bytte reg.reim og diverse, derfor har jeg vært nødt til å forholde meg til deres åpningstider. Ergo. kunne jeg f.eks. ikke ha hentet den 16. mai etter at jeg var kommet hjem fra utlandet.

Har ikke noe av dette skriftlig. Har forsøkt å ringe en god del ganger etter lunsj i dag, men telefonen synes å være kontinuerlig opptatt.

dette med forsikring: du har altså en båt liggende på vannet som du vet lekker vann.

Dersom man leser gjennom tråden, kommer det godt fram hva som har skjedd.

Når BårdK har overlatt båten til et profesjonelt firma for service og klargjøring,

man man forvente at de også ivaretar båten når det samme firmaet oppdaget vannet i båten.

Jeg syntes det er lite du kunne gjort annerledes,

men Phoebe er inne på noe når han antyder at det kan være lurt å følge med på den egentlige årsaken.

Jeg håber ikke, at du opfattede en kritik i mit indlæg - jeg mente bare, at din situation må være vældig frustrerende og at jeg kender følelsen af magtesløshed. Og så tænker jeg, at der kommer et efterspil med værkstedet når den akutte fase er overstået. Når du har valgt at lægge ansvaret fra dig til et værksted, så kræver det jo at du kan stole 100% på dem, at de er til at komme i kontakt med og at de holder dig orienteret. Og her er jo plads til forbedring...

Andy

... jeg betaler ganske mye for å et verksted til å ta det meste angående motorservice, vinterklargjøring, opplag osv.

Huff... litt av en situasjon når ikke verkstedet svarer eller følger opp.

Jeg deler din dårlige følelse når de ikke holder det de lover.

Kunne det være lurt å legge inn et besøk,

bare for å sjekke at det ikke er brannslokking de holder på med?

Nei, nei, Andy, jeg opplevde det ikke som kritikk av meg - overhodet ikke. På den annen side kan jeg jo bli kritisert for å ha flere ting enn det jeg klarer å ta meg av, men der er jeg nok i ikke alene i vår del av verden (PS: jeg har ikke hytte :smiley: ).

Og til Tilde, det er en god ide og jeg har tenkt tanken. Dersom jeg ikke hører noe ila. ettermiddagen/kvelden, har jeg satt av tid slik at jeg kan ta en tur innom i morgen formiddag.

Veldig enig med "MajorAndy" her. Har selv hatt båt med vannlekasje i "verkstedes varetekt". I mitt tilfelle gikk tiden uten at noe mer enn "brannslukking" ble utført. Utallige purringer fra både meg og takstmann hjalp lite og resultatet ble en totalt ødelagt sesong og etter hvert kondemnert båt.

Poenget mitt er at du MÅ forvisse deg om at ting blir tatt hånd om på en forsvarlig måte eller at båten blir satt på land :smash:

Fikk på ny tak på sjefen på telefonen og han skulle sjekke det ut og ringe med en gang. Jeg hørte derimot ikke noe og kjørte ned til båten - og nå var den i alle fall tom for vann, men den var ikke klar for å hentes. Får jeg ikke telefon i kveld drar jeg ned i morgen formiddag for informasjon og forklaring.

Fikk på ny tak på sjefen på telefonen og han skulle sjekke det ut og ringe med en gang. Jeg hørte derimot ikke noe og kjørte ned til båten - og nå var den i alle fall tom for vann, men den var ikke klar for å hentes. Får jeg ikke telefon i kveld drar jeg ned i morgen formiddag for informasjon og forklaring.

Se der ja, nå høres det bedre ut..

oj....har det gått ennå ein dag uten skikkelig avklaring..... Hadde ikkje klart det, eg er av litt kortere lunte typer i slike tilfeller. Uten at det bringer orden i ting alltid...

Du skal ha poeng for tolmodigheten iaffal!

Godt du ikkje har avtale om utleie eller tur.

Men du bør få kreditert nokre flasker rødvin kjenner eg på meg nå.... :cheers_wine:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Da fikk jeg nettopp telefon. Grunnet til at båten stod med vann på tirsdag, var at de merket vannhøyden for å forsikre seg om at den ikke skulle begynne å lekke med fulle dieseltanker, full septiktank, og feriepakket osv. De ville mao. ha den lavere i vannet. Med litt bedre informasjon fra verkstedets side kunne mye usikkerhet mao. vært ungått.

Feilen var at to slangeklemmer til pakkbosken var røket, men det lot seg ikke se i første omgang siden de fortsatt satt på - veldig trangt å komme til her. Grunnet til å de har røket, kan vær frostsprengning iflg. verkstedet, men jeg skjønner ikke at det har vært vann der. Slangeklemmene er nå byttet og denne tråden bør nærme seg slutten. I følge verkstedet skal pakkboksen være i sin skjønneste orden.

Phoebe, bør jeg nå lufte stevnlager og hylserør med lufteskruen på pakkboksen - eller er det noe som må gjøres før sjøsetting? Hvis jeg kan gjøre det på vann, er det lett å forklare en med 10 tommeltotter?

Da henter jeg båten sendere i dag og putre mot båtplassen, det er en veldig kort tur og bør gå greit.

Hei igjen Bård!

Godt at ting ordner seg,

men jeg har nå lest forklaringen 4-5 ganger og jeg kan bare ikke fatte og begripe hva de mener?

Hvorfor sto båten med vann?

Riviera 925 er CE-godkjent. Og den er i tillegg Veritastestet og - godkjent,

noe som i motsetning til CE-godkjenning faktisk betyr noe.

Den er stabilitetstestet både med og uten vekt og belastning, i smul og høy sjø...

Med andre ord en av de bedre og gjennomtestede og dokumenterte konstruksjonene på markedet.

Hva skulle de teste? Og hva kunne lekke med last?

Skulle de sjekke at båten flyter med full septik, vann, diesel og ferielast?

Dette er lite troverdig.

Denne testen har Huseklepp allerede betalt Veritas noen hundretusen for, så det skal ikke på på din faktura.

Videre:

Jeg tror ikke på forklaringen om pakkboksen.

Den ligger meget lett og tilgjengelig til, og det er null problem å både se og sjekke.

To slangeklemmer på pakkboksen ryker ikke på en gang. Dette er solide saker!

Og iallefall ikke i vinteropplag.

Fikk du se de gamle slangeklemmene som var påstått røket?

Frostspengning i pakkboksen?

Der ligger det kun frostbestandig olje og ikke vann.

Hva skulle ha frostsprengt i følge verkstedet?

Jeg tror du har mange spørsmål du kan stille før du aksepterer en eventuell faktura.

Lufting av pakkboksen:

Når båten er satt på vannet og før du starter opp:

Gå ned i lasterommet bak og fjern lydfelleboksen mot motorrommet.

Da ser du rett ned på pakkboksen.

På toppen ser du en skrue med umbrako-hode (se illustrasjon med pil som jeg har lagt ut over.

Jeg mener å huske at du trenger 5 mm umbrakonøkkel (skal sjekke etterpå for deg).

Når båten flyter, så løsne denne skruen til du hører det "siver luft" ut.

La den stå til du ser det kommer vann ut av hullet (20-30 sekunder?).

Stram igjen skruen slik at den sitter godt, men ikke for hardt.

Nå er hylserør og stevnlager fylt med vann og du har den kjølingen og vannsmøring som akselanlegget trenger.

Ring gjerne hvis du har spørsmål, jeg jobber hjemmefra i dag.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Tusen takk for nyttige opplysninger, Phoebe. Jeg snakket med sjefen og ikke han som har vært i båten. I den første samtalen jeg fikk i dag morges fortalte sjefen at de ikke fant feilen, men at det kunne være uttaket fra septikktanken og jeg fikk beskjed om å huske å ha dette uttaket lukket når jeg ikke tømte tanken - men jeg kan ikke huske noen lukkekran for septikktanken (kun selve toalettet). Den andre mulige forklaringen var at pakkboksen hadde "gått seg til", nærmest trutnet og lekket da den ble satt på vannet, men hadde sluttet nå.

Deretter fikk jeg ny telefon, hvor forklaring var som over. Den med merking, var så vidt jeg forsto, en feilsøkingsprosess. Ikke slik at de fyllte den med vann, men at de ventet med å lense. Ved å få båten lavere i vannet skulle de kunne utelukke lekkasjepunkter høyere oppe.

Først og fremst får jeg ta noen inspeksjonsrunder selv, deretter får jeg forsøke å spørre og grave etter beste evne og ikke minst med bakgrunn i dine kommentarer om pakkbosken og frostsprengning. Jeg bør vel også be om å få snakke med han som har utført jobben, i stedet for sjefen. Men hva er dine teorier om hva som kan ha ført til vanninntrengning som verkstedet ev. forsøker å skjule?

Mulig jeg forsøker å ringe deg ifb. med lufting senere i dag, men jeg finner ikke telefonnummeret ditt. Sender du meg det på en IM?

Bård

Hei igjen.

Jeg vil ikke spekulere i om noen skjuler noe,

og heller ikke mistenkeliggjøre noen,

utover at forklaringene du fikk ikke var så lette å forstå.

Jeg forstår teorien ved å senke båten litt for å finne lekkasjer,

men båten har jo beviselig tatt inn vann når den ble satt på vannet uten last?

Og så var det den med slangeklemmene :rolleyes:

Nå er ikke jeg mekaniker, men at to av disse ryker samtidig?

Som nevnt, disse er mer enn solide og det er 4 stk av dem.

Om den armerte gummislange-overgangen mellom hylserør og pakkboks var gått, ville det hatt sannsynlighet,

men ikke slangeklemmene? Still noen spørsmål i alle fall :smiley:

Forklaringen om at dette ligger trangt og utilgjengelig til, stemmer heller ikke.

Slik ser det ut, så ser du sammenhengen:

pakkboks1.jpeg

Bak det runde lokket på veggen til venstre for toalettet på badet er det to kuleventiler.

Den ene stenger for spylevannet til toalettet og den andre stenger utløpet til septiktanken.

Vil du kikke nærmere kan du også komme til ved å ta vekk luka på veggen innerst ved ben-enden i gjestelugaren.

Da kommer du rett inn i det "tekniske rommet" hvor du kan inspisere slangene til septiktanken osv, på en skikkelig måte.

IM er sendt.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...