Jump to content

Vanninntrengning Riviera 925 m/aksel


BårdK

Recommended Posts

Skulle hente båten senere i ettermiddag, men så ringte verkstedet som har stått for opplag, sjøsetting og gjort servcie (inkl. skifte av reg.reim på Yanmar 290, og skifte av baugpropell) og fortalte om masse vann i båten. Den har lagt en uke på vannet og de mente det var ca. 100 liter vann i båten. I de tre årene jeg har hatt båten har det aldri kommet noe vann når jeg har kjørt lensepumpene.

 

Jeg venter nå på telefon fra verkstedet og er spent på hva de finner ut, men jeg ble utålmodig og lurer fælt på hvordan vannet kan ha kommet inn. Hvis de ikke har laget hull i båten i forbindelse med sjøsetting, noe jeg finner ganske usannsynlig, skjønner jeg ingenting - jeg har selv stoffet båten så jeg vet hvordan den så ut under før sjøsetting.

 

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Løs sjøvannslange, sprukket ventil/skroggjennomføring eller sprukket gummislange på pakkboks?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Bård, slike nyheter liker vi ikke.

Jeg fikk en overraskelse av samme slaget i høst dagen før båten skulle opp. Jeg kom ned for første gang på en ukes tid og fant ut at det stod vann ca 1cm over dørken nede i salongen. Kvelden, natta og dagen etter gikk med til å tømme båten for vann og forsøke å finne feilen. Den har jeg ennå ikke funnet med sikkerhet, men jeg har gjort en del eliminasjoner. Håper den er tett når jeg setter ut om noen uker.

 

Det jeg fant ut er at det er mange flere lekkasjemuligheter enn man først tror. Det første som slo meg var at det var regnvann siden vi har en dårlig kalesje. Det var imidlertid saltvann, så da var det utelukket.

 

Hvis du begynner forfra og ressonerer gjennom alle potensielle lekkasjepunkter kan det være tetningen mellom trustergear og tunnel eller akseltetning på trustergear (lite sannsynlig).

 

Videre kan det være sjøvannsinntaket til dassen eller gjennomføringen til tømming av septik. Dersom du ikke stenger disse kranene (hvilket jeg aldri har gjort) kan du også få en heverteffekt og lekkasje i en av slangene eller koblingene mellom gjennomføring-tømmepumpe-septik-dass. Det kan være en lekkasje i skroggjennomføringen, i overgangen mellom skroggjennomføring-kran, overgang mellom skroggjennomføring-slangenippel, mellom nippel og slange osv. osv. I tillegg har du sjøvannsinntak til motor, sjøvannsfilter med diverse slanger og koblinger, pakkboks på aksel og gjennomføring til ror. Det er med andre ord mange muligheter.

Link to post
Share on other sites

Ja, huff, det er fryktelig mange muligheter. Når jeg snakket med verkstedet tidligere i dag, var det med saltvann det første jeg spurte om, men det var de ikke sikre på. Håper bare de finner feilen og får det fikset.

 

Skriver på nytt med en gang jeg hører noe.

Link to post
Share on other sites

Riviera 925 har vel drev, så da kan også feilen ligge der - i belgene - i tillegg til de feilkildene som er nevnt over...

 

Har verkstedet tatt service på drevet også? Det kan være de som er skyld i lekkasjen.

 

 

Ooops!! Så nå i overskriften at denne har aksel blush.gif , men feilen kan like fullt være verkstedets.

Edited by Håp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bård!

Har du sjekket om simmeringene i den oljesmurte Sleipner-pakkboksen er slitt?

Hvis disse begynner å ta kvelden, vil det lekke vann gjennom pakkboksen.

Simmeringskifte er relativt enkelt å gjøre selv, men båten må opp på tørt land.

 

Et dumt spørsmål kanskje, men jeg prøver meg likevel:

Har du luftet stevnlager og hylserør med lufteskruen på pakkboksen når du har sjøsatt tidligere år?

Hvis ikke, har du mistet den "vannsmurte" kjølingen på sjøvannsiden av pakkboksen og dermed hatt unormal stor slitasje.

Skulle teorien min lyde sannsynlig, så kan du eventuelt ringe meg, så kan jeg gi deg oppskriften videre.

 

pakkboks.jpg

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Phoebe. Når jeg får tak i noen på verkstedet skal jeg prøve å be de om å få sjekket det, hvis de ikke finner noe annet. Den luftingen har jeg ikke foretatt, da forrige eier ikke nevnte dette med et ord.

 

Siden jeg ikke hørte noe fra verkstedet, var jeg nettopp en tur nedenom båten. Vannet stod neste til bunnen på motoren - det ser nesten ut som om de har dratt hjem kl. 17.00 og bare latt den ligge med vann i.

 

Burde kanskje ha forøkt å sette i gang lensepumpa selv, men det var kaos og komme til og jeg måtte hente dattera mi etter svømming, så jeg bare dro derifra. Er redd for å gjøre noe gærnt mens verkstedet har ansvaret for den - de må da ha en plan..

eller bør jeg dra ned å begynne å lense?

 

Redigert: Fikk nettopp telefon fra verkstedsjefen. De hadde lenset den ved 13.00-tiden og "merket" for så å skulle sette i gang i morgen tidlig igjen. Nevnte dine tips, Phoebe. Han mente videre det ikke var noen poeng å dra ned for å lense, siden den har lagt en uke på vannet i dag og vannintrengningen har vært moderat.

 

Ja, ja, kan bli vanskelig å sove godt i natt.

Edited by BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tja...så lenge det ikkje kommer meir inn...så kan du vel la det bli til verkstedet får kikka. og så hadde eg tatt ein smakeprøve.... :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Er ikke i tvil, lens båten :smash:

 

Stiger vannet ytterligere over motor så er helv%! løs med vannskader og diskusjoner om hvem sitt ansvar det er osv. Skadebegrensing er vell stikkordet her.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis verkstedet har lenset båten i 13-tiden i dag, og vannet allerede i ettermiddag sto rett under motoren, så er det jo et spørsmål hvor langt opp på motoren det har stått før lensingen...? Jeg tror nok jeg ville sjekket litt etter spor av saltvann oppetter motoren.

 

Hadde det vært en ide å ligge lekkasjevakt i båten i natt og dessuten være tilstede når verksted-folket kommer i morgen tidlig?

Huff, sånt er ekle greier!

 

Håper dette går bra!

Link to post
Share on other sites

hvilket verksted er dette da?

 

I våres oppdaget Framnæs at det dryppet litt av eksosslangene mine ved første prøvekjøring. De satt båten på land umiddelbart og hadde byttet slangene dagen etter. En båt med lekkasje skal etter min mening ikke ligge på vannet.

Link to post
Share on other sites

Er jo helt enig i det, Bitteliten, men jeg "outer" ikke verkstedet nå. På grunn av min manglende egenkompetanse er jeg avhengig av et godt samarbeid og tør ikke gjøre noe som kan skade det. Må nesten bare håpe på det beste, og juridisk sett er det ikke noe særlig tvil om at de pt. har ansvaret for båten. Skulle egentlig hatt den ut i begynnelsen av mai, men det har de ikke klart, så var den plutselig sjøsatt når jeg var på vei til utlandet. Siden de visste når jeg var tilgjengelig og ikke, ba jeg de derfor ta ansvaret for båten til jeg igjen var tilgjengelig, som var i dag/ettermiddag.

 

Som Phoebe er inne på, kan min egen mangel på kompetanse ihht. lufting og andre ting godt være årsaken til vanninntrengningen, men dersom den synker i deres "varetekt" blir ikke jeg lett å ha med å gjøre.

 

De er ikke billige, og jeg har hatt noen eksempler på at gjør litt rare ting, f.eks. bytter impeller uten at jeg har bedt om det (etter 50 timer siden forrige bytte hos dem). Har da sagt i fra og de har trukket det fra på regningen. Sjefen er veldig hyggelig, så min foreløpige holdning er at de "roter litt".

Link to post
Share on other sites

Dette kan jo skyldes andre ting også,

men disse båtene har relativt solide og robuste løsninger på alle gjennomføringer,

i så fall kan det være direkte brudd eller skade på slanger.

 

En annen tanke som slår meg:

Dersom båten var 100% tørr inntil opptak i fjor,

kan lekkasjen ha oppstått i forbindelse med service i år.

For eksempel må mekanikeren forbi kjølevannsinntakene (og slangene) når han skal fram til impeller, anoder, olje- og dieselfilter som sitter foran på motorens venstre side.

Både gjennomføringer og ventiler er solide og vel dimensjonerte,

men etter alle mekanikerhistorier både her på forumet og andre steder,

så tenker jeg tanken om verkstedet kan ha forårsaket dette via servicearbeidet?

Ferskt i minnet har jeg impellerlokket til reportasjebåten til Båtmagasinet.

Der manglet brorparten av alle skruene og lokket var snaut festet til impellerhuset med noe pakningsmateriale som ikke skulle ha vært der...

En slik feil er rimelig katastrofal og fører nettopp til saltvannsinntrengning.

Jeg ville sjekket grundig når årsaken klarlegges,

og feilen behøver på ingen måte være din.

Heller ikke fakturaen for reparasjonsarbeidene som følge av denne skaden.

 

Vet du om verkstedet har stengt alle vanninntak?

Du har to store vanninntak med kraftige kuleventiler til motorens saltvannskjøling.

Disse sitter rett bak girkassen på hver side av kjølen.

Ta vekk lydfellekassen i lasterommet, så ser du rett inn på dem.

Videre har du to kuleventiler til badet, et til vanninntaket til toalettet og et til septiktanken.

Disse finner du bak det runde dekselet til venstre for toalettet.

Hvis vannet skulle komme inn via slanger,

vil du stoppe lekkasjene ved å stenge disse fire kuleventilene.

Jeg regner med at det er gjort, men hvis det ikke er sagt fra verkstedet, så ville jeg sjekket disse og forsikret meg om at de står i stengt posisjon.

 

Som enkelte andre nevner,

så ville jeg nok ha tatt med dyna og en termos og sittet lensevakt i natt,

for hjemme ville jeg uansett ha sovet dårlig :cryin:

Håper dette går greit og ønsker deg lykke til!

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skader på båten går nok på din kasko er jeg redd. Med mindre de har opptrådt grovt uaktsomt da.

I så fall greit for meg. Bare de finner ut av dette og får det i orden.

 

Takk igjen Phoebe for mange gode tips. Jeg skriver ut tråden og har den klar ifb. med kommunikasjon med verkstedet og/eller egen utforskning.

Link to post
Share on other sites

Ja gikk det bra i natt? Var du lensevakt eller var det bare vi andre som ikkje fikk sove ... :-) Nå er vel verkstedet i full fart med å tørke kjølen din rekner eg med. Du må holde oss oppdatert !

Edited by Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det var nok bare dere som sov dårlig, tok et par glass rødvin og det gikk bra. Sitter nå spent og venter på telefon mens jeg jobber. Har lyst til å ringe, men de gir jo inntrykk av å ha kontroll - regner med at jeg hadde blitt oppringt dersom båten var sunket ila. natten.

 

Skal oppdatere så snart jeg hører noe.

Link to post
Share on other sites

Håper det ordner seg. Helgen kommer, og badebuksa er vel pakket ?

 

Si fra om du trenger litt "støtte" :-) Blir gjerne med for en titt i ettermiddag, om du vil. Sikkert begrenset med teknisk solid kompetanse fra min side, men jeg har alltid en haug med gode og/eller morsomme gjetninger ;-) Dessuten er jeg flink til å pumpe.

Link to post
Share on other sites

Jeg sætter mine penge på pakboksen.

 

Havde en brygge-kollega, der kom ned til sin Meridian 345 med 1/2 meter vand overalt og helt op i stikkøjen :nonod: Båden var ret ny, og fejlen var dårligt justerede tætninger i pakboksen ved akslingen.

 

Hold os opdaterede...

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Du må tipse meg om det rødvinsmerket, BårdK.

Det er ikke gitt at mine svakere franske favoritter hadde virket på samme måten.

Jeg måtte nok åpnet cognac-reservoaret for å oppnå nevneverdig effekt i din situasjon.

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal holde dere oppdatert. Mulig jeg trenger litt moralsk støtte i ettermiddag, Fusebox, men jeg må vente til de lar høre fra seg.

 

Cognac har jeg sluttet med, når det gjedler sterkere saker er det en Whisky før middag (men ikke på en tirsdag). Rødvinen er fra Sør-Afrika og er min Gardermoen-favoritt, La Motte Cab. Sauvn. Den i går var en 2006-modell, eller heter det årgang når det gjelder vin? Halvparten av prisen på Vinmonopolet (ca. 120 på Gardermoen). Den smaker også godt :tongue:

Link to post
Share on other sites

Takker...takker.

Jeg bunnstoffet "Phoebe" i går kveld for sjøsetting til fredag mens du holdt på med ditt,

og da slo det meg plutselig at Navico jo skiftet ut en gjennomgående

temp/logg-giver til nav-anlegget på garantien ombord hos meg etter opptak sist høst.

Temp-giveren viste over 70 grader i sjøen, og da er det jo livsfarlig å la ungene bade.

Jeg kommer derfor til å følge ekstra nøye med rundt denne etter sjøsettingen på fredag.

For sikkerhets skyld bør jeg vel da også anskaffe et par flasker La Motte Cabernet Sauvignon 2006.

Sånn for sikkerhets skyld ...

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...