Jump to content

Vanninntrengning Riviera 925 m/aksel

BårdK

Recommended Posts

PS!

Sjefen mener fremdeles at dette ENTEN kan være pakkboksen ELLER utløpet til septiktanken?

Forstår jeg det slik at den konkrete årsaken faktisk ikke er funnet?

Disse to mulighetene ligger jo plassert med flere meters avstand i båten,

og med tette skott mellom seg ... :confused:

IM er sendt.

Takk nok en gang for nyttige svar! Problemet er ikke bare sjefens kommunikasjon med meg, men ogås hans kommunikasjon med sine ansatte. Den andre telefonsamtalen jeg mottok i dag morges var etter at sjefen hadde snakket med han som utførte jobben, det var da "årsaken" ble "klarlagt". Pakkboks eller septik var før det teorier som muligens kunne forklare at den var lekk til å begynne med, men ikke nå.

Pleier du å stenge kuleventilen for utløpet fra septikktanken?

SÆBØ: "er det ikkje nok å lufte på slangeklemme der"

På pakkboksene i Riviera 925 behøver du ikke røre slangeklemmene.

Det er egen lufteskrue for akselanlegget på toppen av pakkboksen (se illustrasjon høyere opp i tråden).

Løsne denne og skru noen tørner opp, vent til luften er ute og det pipler ut vann og så stramme til.

Det hele er gjort på 30 sekunder.

Redigert av Phoebe (see edit history)

1) ... Problemet er ikke bare sjefens kommunikasjon med meg,

2) ... Pleier du å stenge kuleventilen for utløpet fra septikktanken?

1) Min feil! Jeg så i ettertid at dette utsagnet tilhørte et tidligere innlegg.

Jeg fjernet utsagnet du har sitert over da jeg oppdaget flausen...

Det var det å ha flere tanker i hodet på en gang :headbang:

2) Ja, denne pleier jeg å ha stengt hele tiden.

Åpner den kun når septiken skal tømmes sjøveien og lukker igjen umiddelbart etter tømming.

Hvis den står åpen hele tiden, kan du risikere at det lekker septikmasse fra tanken, gjennom pumpen

og ut under båten når du for eksempel ligger i gjestehavn.

Kuleventilen til skyllevannet til toalettet lar jeg alltid stå oppe, mest av latskap.

Noen lukker nok også denne hver gang båten ikke er i bruk, men der er ikke helt jeg enda.

Redigert av Phoebe (see edit history)

2) Ja, denne pleier jeg å ha stengt hele tiden.

Åpner den kun når septiken skal tømmes sjøveien og lukker igjen umiddelbart etter tømming.

Hvis den står åpen hele tiden, kan du risikere at det lekker septikmasse fra tanken, gjennom pumpen

og ut under båten når du for eksempel ligger i gjestehavn.

Kuleventilen til skyllevannet til toalettet lar jeg alltid stå oppe, mest av latskap.

Noen lukker nok også denne hver gang båten ikke er i bruk, men der er ikke helt jeg enda.

Her lurer jeg også på hva som er normal praksis. Etter at jeg fant båten tungt i vannet i fjor før opptak (er ennå ikke helt sikker på hvor det lakk), har jeg begynt å lure på hvordan dere andre praktiserer dette. Jeg har tre gjennomføringer; skyllevann til toalett, septik ut og sjøvann inn til motor. Er det normalt å stenge disse?

Kran 1 : Sjøvannsinntak

Kran 2 : Spyling/skylling toalett

Kran 3 : Septik ut

Kran 1 åpen hele sesongen.

Når båten er på båtplassen, ubrukt :

Stenger kran 2 og 3

I bruk :

Åpner kran 2, stengt 3.

Ved tømming av septik :

Stenger kran 2, åpner 3, og lukker 3 når ferdig. (stenger kran 2 pga. røropplegg, som ellers vil medføre noe septik inn til spylingen)

Redigert av Fusebox (see edit history)

Her lurer jeg også på hva som er normal praksis. Etter ...har jeg begynt å lure på hvordan dere andre praktiserer dette. ... Er det normalt å stenge disse?

Kanskje dette er "mat" og diskusjoner nok til egen tråd,

så kan denne omhandle det BårdK har åpnet den for?

Det er sikkert mange som har synspunkter,

og mest fornufting at dette emnet bør ligge under eget subject? :smiley:

Kanskje du kan opprette dette, siden du stilte spørsmålet, Komodo? :smiley:

Takk igjen, Phoebe. Kommer nettopp fra båten (får ta igjen litt jobbing i kveld) og har luftet, det gikk veldig greit. Ellers drar jeg ned senere i ettermiddag for å vaske motorens nederste deler med ferskvann. I tillegg må jeg spyle motoren til hekktrøsteren, den har nok fått litt saltvann helt nederst. Går over med CRC etterpå.

Ellers var den automatiske lensepumpa mi gåen, hadde den virket er det mulig det hadde blitt mindre vann. Dessuten syntes verkstedsjefen den var montert for høyt, og der er jeg enig. Så nå har jeg bestilt ny som blir montert lenger ned i kjølen.

Jeg lurer fortsatt litt på tre ting:

- Var det faktisk ingen slangeklemmer som hadde røket likevel?

- Ble konklusjonen at alt det vannet kom inn gjennom pakkboksen, inntil den "trutnet"?

- Hvem dekker innkjøp og montering av ny hekkthrustermotor?

Beklager hvis jeg spør om ting som går klart fram ovenfor, men jeg var litt spent på denne saken, og føler ikke at jeg er sikker på hva som ble fasiten.

Mvh nabo'n

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Alt tyder på at det var de to slangeklemmene som var årsaken, men jeg har ingen "vanntett" :confused: dokumentasjon på det. Det med "trutning" var en teori sjefen hadde før han hadde snakket med han som var i båten og fant ut at to av slangeklemmene var røket. Brukte båten i pinsen og den var i alle fall tett da (jeg sjekket et par ganger hver dag...).

Ellers betaler jeg selv ny hekktrøster, men jeg har foreslått at verkstedet skal foreta monteringen av den for deres regning, uten at jeg har hørt noe (sendte mail i går ettermiddag). Verkstedet har også tatt seg godt betalt for feilsøking og lensing, for de kan ikke fakture 12 arbeidstimer for skifte av reg.reim.

Jeg kunne nok ha kjørt hardere på for at verkstedet skulle ta noe mer (eller alt) av kostnadene ifb. med vanninntrengningen siden de sjøsatte båten utenfor avtale og uten at jeg kunne hente den eller ta vare på den. Sannheten er at jeg ikke gidder et opplegg med advokat og jeg er uansett ikke garantert noe utfall. Har 10.000 i egenandel på forsikringen og jeg ender vel opp like over det og da gidder jeg ikke å blande inn forsikringsselskapet heller. Det psykologisk riktige for meg er å få ting fikset, betale for det, og komme seg videre med båtlivet. Båtpenger er uansett en valuta med en kurs som i mitt hode bare utgjør ca. 10% av vanlige norske kroner.

Må vel si at verkstedet sine forklaringer, eller evt bortforklaringer virker lite troverdige. Men ofte er det slik. Årsaken er trolig at man i båtbransjen ikke har krav til hva slags kvalifikasjoner "mekanikerne" skal ha.

Ellers har jeg forsåvidt forståelse for BårdK sin måte å håndtere denne saken på. Men steike heller: Jeg tror verkstedene altfor ofte slipper unna med dårlig arbeid som ikke er gjort til avtalt tid, og som nesten alltid blir dyrere enn avtalt. :headbang::confused:

Jeg hadde nok satt hardt mot hardt her ja!!!!

Båtbranjsen,inkludert verksteder, må begynne å ta konsekvensene av det useriøse arbeidet de ofte utfører, og det de påtar seg å utføre uten kundens samtykke, dette er det mange tilfeller av.

La meg ta et eksempel med bilverksted:

Kunden leverer bilen for reperasjon av forstilling. Verksted utfører arbeidet iht. avtalen med kunden, og parkerer bilen på verkstedets parkeringplass, og glemmer å lukke vinduet på førersiden...

Et helv.. regnvær den natta/dagen, og når eieren skal hente bilen sin, er dørtrekk, seter og alt gjennomvåt, mye elektrisk sitter ofte på førerdøren......

Hva tilater da en gjennomsnittlig nordmann(kvinne :giggle: ) seg, i forhold til extra regning pga. dette?????????

Seinskader i elektronikk pga. fuktighet, lukt og alt med seg.

Er nok ikke mange bileiere som hadde godtatt denne regningen???

Det jeg mener er at Marinaer/verksteder som tar ansvar for service, reperasjoner, sjøsetting, må vel for pokker se til at båten holder tett etter at den er sjøsatt, og i hvertfall når den er sjøsatt utenfor avtalen imellom eieren og verkstedet.

Her hadde jeg stått på mitt!!! Dette er jo til å bli reint provosert av :boxing:

Jeg deler magefølelsen til flere her.

I mine 30 år som båteier er det første gang jeg hører om slangeklemmebrudd på en pakkboks,

men en gang må jo være den første. Det skal litt til for at rustfrie slangeklemmer ryker,

og her dreier det seg til og med om to.

Er det mulig å sjekke om 2 av slangeklemmene er byttet? For eksempel om er 2 blankere og nyere enn de 2 andre?

"Phoebe" har jo lagt ut et bilde av hvordan disse kan inspiseres tidligere i tråden?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...