finnmarken Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Som sagt ovenfor så forstår jeg godt at man ikke gidder å ta kampen. Sånt tar sin tid og det er faktisk en ganske stor belastning. Det som imidlertid er litt trist er at verkstedene så altfor ofte slipper unna med det. Det som i en slik situasjon ofte blir spørsmålet er hvordan man skal unngå å godta det. Skal man nekte å betale? Hva skjer om man ikke betaler? Kan verkstedet hevde tilbakeholdsrett til kunden har betalt? Dette med tilbakeholdsrett er forøvrig et veldig viktig tema i denne sammenhengen. Man har kanskje vært på verksted med båten med en regning på f.eks kr 30 000,- Båtens verdi er f. eks. 600 000,-. Kan kunden f. eks si at han vil holde tilbake f. eks kr 5 000,- fordi man er uenig om regninga og/ eller at man ikke er fornøyd med verkstedets arbeid? Jeg tror man kan det. Problemet er hva som skjer dersom verkstedet da nekter å utlevere båten. Det er ikke nødvendigvis slik at verkstedet følger reglene. Det får jo neppe noen konsekvenser om de tar seg til rette. Og hvem skal i tilfelle hjelpe kunden å få med seg båten? Tviler sterkt på at politiet gjør det? Det vil si at kunden må gå den lange veien å skaffe seg en rettslig kjennelse for å få ut båten. Og da blir det gjerne slik som BårdK gjør: Betaler og holder kjeft. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Og da blir det gjerne slik som BårdK gjør: Betaler og holder kjeft. Nå er det vel ingen som kan vite sikkert om det har skjedd noe feil? Inntil det kan bevises at årsaksforhold eller feil kan rettes mot verkstedet, synes jeg BårdK har handlet fornuftig. Denne glimrende kommentaren fortjener å bli uthevet "Båtpenger er uansett en valuta med en kurs som i mitt hode bare utgjør ca. 10% av vanlige norske kroner." Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2010 Godt du har kommet i drift igjenn med båten! Fint for verkstedet at du har lett om penger Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BårdK Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Det er, som Phoebe skriver, umulig å dokumentere at verkstedet er årsaken til vanninntrengningen. Og ikke vet jeg hva de skulle ha gjort for å ha forårsaket det heller. Og ja, det er to nye slangeklemmer der - har sjekket at de sitter godt (og det blir ikke siste gangen). Det jeg mener verkstedet kan kritiseres for er at de sette ut båten uten at jeg kunne ta vare på den - og at de ikke tar mer av ansvaret for skadene som følge av vanninntrengningen. At de ikke sjekket båten daglig mens de hadde den i sin varetekt er det lett å kritisere de for i etterid, men de drømte vel heller ikke om at den skulle begynne å ta inn vann. Jeg kunne ha satt i gang en helvetes krangel om akkurat dette, f.eks. nektet å betale for de timene de brukte på feilsøking og lensing, og forlangt ny trøster i hekken - eller i det minste at de tok deler av disse utgiftene. Med et usikkert utfall valgte jeg ikke å bruke tid og energi på dette. Jeg velger heller å ta kostnaden på 10-12.000 og se fremover - og det er ikke fordi jeg skiter kroner, men det er ikke nok kroner til at jeg synes det er verdt det. Dessuten er de hyggelige folk(det gjør meg også mye mindre lysten på en fight), jeg tror hovedproblemet er at de roter det til av og til - ikke at de vil noen vondt eller forsøke å svindle noen. Nå har de i alle fall godtatt mitt forslag om å at de monterer ny trøster for meg uten å ta noe for det - men trøstermotoren må jeg betale selv. Det var mitt eget forslag, mulig jeg kunne ha kommet bedre unna om jeg hadde foreslått en 50/50 løsning. Siden de er forhandler for sleipner kan jeg jo foreslå innkjøpspris på trøstermotoren, men det venter jeg med å foreslå til alt er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2010 Jeg har fulgt denne tråden en stund. Vanninntregning med saltvann er alltid et vanskelig tema. En av årsakene er at det ikke er lett å vurdere i første omgang om det: - utelukkende er saltvann eller en kombinasjon av salt- og ferskvann. - en kombinasjon av påregnelig vanninntregning fra pakkboks og lekkasje fra andre områder under vannlinjen - en kombinasjon av saltvannsinntregning over vannlinjen fra lekkasjeområder utviklet under vinteropplaget. Jeg har opplevd de "utoligste" vanninntregningsområder for saltvann opp igjennom årene. Jeg husker ikke hvor gammel båten din er, men anbefaler uansett alder å foreta hard belastningprøve mot alle skroggjennomføringer før båten tas i bruk. For et par år siden var det brekkasje i saltvannsinntaket til toilettet i en ganske ny båt grunnet korrosjon i messingen. Jeg har hatt relativt ny båt hvor tettebolt til lydpotte korroderte - med påfølgende ganske stor saltvannsinntregning. Jeg har også hatt båt hvor tettebolt på eksosmanifold til Yanmar-motor (340 HK) korroderte med påfølgende saltvannslekkasje. Utfordringen var her at lekkesjeområdet tiltok ved økende turtall og avtok ved tomgangskjøring. Jeg anbefaler at du inspiserer motorrom og alle vanninntak mens båten går under fart - da får du et brukbart inntrykk av hvor saltvann kan trenge inn. Saltvann er noe "skitt". Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Jeg er jo klar over det at det ikke er sikkert at noe feil har skjedd i denne saken. Dog virker det å være noe "suspect".... Mitt poeng er at jeg altfor ofte hører historier om verksteder som tar seg til rette og som ikke forteller sannheten når de har fått et problem. Jeg tenkte altså mer generelt, f. eks om et verksteds tilbakeholdsrett og hvor vanskelig det er for kunden dersom har har lyst til å ta med seg båten til andre fagfolk for å forsøke og finne ut om det verkstedet sier kan være tilfelle. Hva gjør man når verkstedet sier at du må betale før du får med deg båten? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Jeg forstår hva du mener, finnmarken, og jeg er ganske så på linje med deg - i generell forstand. Roaldbj, Båten er en 2000-modell. Jeg kjørte den i ca. 3-4 timer i pinsen og overnattet med familie i to døgn, og har sjekket der jeg kommer til - før og etter og atskillige ganger, om ikke underveis. I tillegg var jeg nede i båten i dag en tur, og den er fortsatt helt tørr, noe den har vært helt siden de nye slangeklemmene kom på plass. Ergo er den foreløpige konklusjonen at feilen er funnet og utbedret. Men, har du noen tips om hvem som kan foreta en profesjonell belastningstest eller gjennomgang av dette jeg kan stole 100% på? Ellers er jeg helt enig i saltvann er noe skitt, spesielt inne i båten! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 27.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Denne glimrende kommentaren fortjener å bli uthevet "Båtpenger er uansett en valuta med en kurs som i mitt hode bare utgjør ca. 10% av vanlige norske kroner." Takk, Phoebe, men det er litt alvor også. Jeg tror ikke jeg oppfattes som spesielt gjerrig, men jeg hadde ikke kunnet ha denne type båt her i området hvis kursen var annereldes (f.eks. 18.000 i vinteropplag utendørs hvor jeg selv må settte opp stativ og presenning, 14.000 for båtplass, 10-12.000 tusen for vinterklargjøring og service på motor). Så kommer diverese vedlikehold og oppgraderinger - og det er før den blir tatt i bruk. Men det er verdt hver eneste krone, så lenge kursen er som over. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Veldig enig med deg om hva det er verdt å krangle om i en slik difus situasjon. Er det et verksted du er fornøyd med ellers og som man har planer om å benytte også i fremtiden, er det ikke hensiktsmessig å krangle på det nivået.Bedre å beholde et ellers godt forhold og goodwill, og kanskje det er det mest lønnsomme i kroner også i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 18.000 i vinteropplag utendørs hvor jeg selv må settte opp stativ og presenning, 14.000 for båtplass, 10-12.000 tusen for vinterklargjøring og service på motor Det var voldsomme priser! Betaler du dette? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TideRace Svart 27.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2010 Takk, Phoebe, men det er litt alvor også. Jo, jeg så både alvoret og humoren. Uansett var det en presis og god definisjon på verdien av BP (les: BåtPenger) kontra Nkr. I tillegg er BP en valuta med konsistens og stabil kurslinje, samt en rentebane med langsiktig hygge & trivsel for hele familien. Det kan ikke alltid sies om konkurrende investeringer som bil, golfklubbaksjer eller moddællfly, alt etter hva man velger å presse inn i familiebudsjettet og fritiden. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 Det var voldsomme priser! Betaler du dette? Ja, men fra 2012 har jeg nok båtplass i Leangbukta Båtforening (innskudd ca. 150-160.000), og forhåpentligvis blir det muligheter for rimeligere opplag også - uten at jeg vet det siste. Har sjekket litt rundt på privatmarkedet og jeg tror ikke jeg betaler så mye mer enn andre her i Asker og Bærum. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2010 I tillegg er BP en valuta med konsistens og stabil kurslinje, samt en rentebane med langsiktig hygge & trivsel for hele familien. Det kan ikke alltid sies om konkurrende investeringer som bil, golfklubbaksjer eller moddællfly, alt etter hva man velger å presse inn i familiebudsjettet og fritiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.