Plym77 Startet 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2010 Hjelp. JEg har en 18 fots daycruiser med mercury 115 EFI. båt fra 2005 og motor fra 2004. Alt er godt vedlikeholdt og konservert motor hver høst. Ved sjøsetting har jeg fått et problem med å starte motor. I det jeg vrir om nøkkelen kommer det en klikkelyd fra motor. (rele?) Vrir jeg nøkkelen 5-6 ganger starter motor tilslutt. Deretter starter den på første forsøk. KOmmer jeg tilbake neste dag er det tilbake til det samme, jeg må vri noen ganger før den kommer. Batteriet er fullladet men jeg husker ikke spenningen nøyaktig. Den er over 12v. Men den bør kanskje være nærmere 13v? Motor har det aldri vært problemer med tidligere. er releet defekt? Eller kan det være batteriet? Jeg ser det går ledninger fra releet til en mindre sort boks. Noen som vet hva dette er? Jeg hadde båten inne på verksted denne uken og fikk renset og gått over det elektriske. Men er ikke imponert over verksteded. De mente det ikke var noe galt for de fikk jo start, men etter litt tid er problemet tilbake. Jeg har ikke lyst til å gå tilbake til dette verkstedet, (det var dyrt og dårlig.) Noen som har råd til en fortvilet båteier? Hilsen Bård Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hei ! Og velkommen til BP Batteri skal være nermere 13 enn 12 ja :-) Men du kan jo forsøke litt sjølv uten verksted. Det er bare å følge ledninger og sjekke kontakter. Hørest mest ut som ein slik feil. Kanskje det går an å åpne dette releet og kikke inni om det er irr eller fukt? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
KenBjork Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 (redigert) Hei Synes det høres ut som tenningslåsen jeg da... Evt det releet. Min 115 Optimax gir alarm om det er for lav spenning på strømmen. (Under 11v tror jeg.) Dette er da smartcraft overvåkningen, og der er det også på din motor mener jeg. Tror ikke det er strømmen/batteriet som kan til dette. Dårlig kontakt en plass. Prøv å kakke litt på starteren og innslagsrele, med skaftet på hammer eller ett litt kraftig skruejern mens du vir nøkkelen. Forresten... hører du at bensinpumpa starte når du setter nøkkel i "on" posisjon?(ikke sikkert du hører det med deklset på, så ta det evt av) Redigert 19.Mai.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
SSM Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hadde samme problemet engang, da var det en gåen sikring. Men da startet den ikke i det hele tatt, så. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hadde samme problemet på søndag, da var det pga irr langt inni kablene pga de hadde vært neddynket i sjøvann mens de var tilkoblet batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Plym77 Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Takk for svarene. Jeg skal teste i kveld å gi den et lite kakk. Har ikke hørt etter bensinpumpe men skal sjekke dette. Hva tror du evt det kunne vært med tenningen? dårlig kontakt? Det virker som det skjer noe i og med at det klikker i releet med en gang jeg vrir tenningen. Releet koster forøvrig 5600. Hyggelig pris Sitér dette innlegget Link to post
Plym77 Svart 19.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 Hadde samme problemet på søndag, da var det pga irr langt inni kablene pga de hadde vært neddynket i sjøvann mens de var tilkoblet batteriet. Byttet du kablene? løste det problemet? Kanskje jeg skal teste med noen korte kabler til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 19.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2010 ahh.. forresten så har jeg og vært bort tilsvarende på forje båten. Hovedstrømbryteren var dårlig kontakt i. Så prøv også å koble til batteriet utenom hovedstrømbryteren. Hva tror du evt det kunne vært med tenningen? dårlig kontakt? Ja jeg tenkte dårlig kontakt inni tenningslåsen evt ledninger/koblinger på denne. Da irr. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Plym77 Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Hei og takk for alle svar. Jeg setter stor pris på hjelpen dere kommer med. Litt oppdatering: I går morges kom det kun klikkelyd fra motor når jeg forsøkte å starte. Når jeg kom hjem fra jobb startet den på første. Kan dette skyldes temperaturen? Det var kaldt om morgenen men ble sommerlig og varmt utover dagen i går. Jeg målte batteriet, det viste 12,6 volt. I det jeg skrudde på lanterner, vindusviskere ol fallt spenningen til 12,3. På min lokale båtbutikk fikk jeg opplyst at dette er for lavt til å kjøre startmotor. Jeg stolte på det og har satt inn et nytt batteri. Spenningen på det nye batteriet faller minimalt i det jeg skrur på el utstyr. Jeg testet å starte i morges, da kom den på første, men jeg greier allikevel ikke helt å slå meg til ro med at alt er i orden. det var jo rimelig varmt i natt og i morges. Kan det være at temperaturøkningen har noe å si for rele/startmotor evt tenningen? Det kommer fortsatt en klikkelyd fra rele i det jeg starter, men det skal vel kanskje være slik? Det skal nevnes at jeg hadde problemer med batteriet i fjor. Båten lå ubrukt noen uker. Når jeg skulle starte var det dødt. Hovedstrømmen var avslått. Hilsen Bård Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Ved dårlig batteri så er det typisk at starter går tregt eller nesten ikke i det hele tatt. Jeg holder en knapp på at du enten har dårlig kontakt i startreleet ditt, eller st drt er irr og eller dårlig kontakt i kablingen mellom rele og startmotor. Hvis det er litt men allikevel dårlig kontakt her så får du et voldsomt spenningsfall når startmotor går. Batteribytte vil i såfsll bare utsette problemet litt. Hvis du får med deg en hjelper så er drt ganske enkelt å måle spenningen på releet og på startmotor ved start. Jeg er som deg skeptisk til at nytt batteri løser problemet sånn som du forklarte det. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Å i sava Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 (redigert) Jeg mistenker alltid batteriet først. På ene bilen jeg hadde startet bilen helt fint om morgenen og kjørte 2 km. Inne og handlet litt, kom ut og skulle starte og alt var helt død - ingen klikkelyd fra innslaget. Ventet en halvtime og den startet fint. Dette skjedde flere ganger. Batteriet ble byttet og ikke noe mer problemer etter det. Det kan ha vært dårlig kontakt på polene. Ved batteriskiftet ble disse rengjort. Har hørt flere som har hatt feil i hovedstrømbryter. Se på kabelskoene om de er "tørre", da er det irr og de bør rengjøres og settes inn med batteripolfett. På min 2007 mod er det begynt å bli irr på div kabelsko. Tenkte å spraye med CRC 6-66 men en båtmekaniker i familien anbefalte å sette all kabelsko inn med batteripolfett. Hans erfaring var at 6-66 tørker ut etter en stund. Skal bli intr å høre hvor feilen ligger. Redigert 20.Mai.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Plym77 Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Har hørt flere som har hatt feil i hovedstrømbryter. Se på kabelskoene om de er "tørre", da er det irr og de bør rengjøres og settes inn med batteripolfett. På min 2007 mod er det begynt å bli irr på div kabelsko. Tenkte å spraye med CRC 6-66 men en båtmekaniker i familien anbefalte å sette all kabelsko inn med batteripolfett. Hans erfaring var at 6-66 tørker ut etter en stund. Jeg tenker det blir bytte av hovedstrømbryter i kveld og en gjennomgang av alle kablinger:) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Treng ikke bytte den, koble bare uten om den for å teste.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
OnkelDonald Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Har hørt flere som har hatt feil i hovedstrømbryter. Har du hovedstrømsbryter koblet på startkrets da? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
is_620 Svart 20.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 ikke for å være frekk eller ubehagelig men er "mann over bord" klipset på plass ( egne erfaringer - når man er skikkelig i farten , er det lett og overse det aller meste - ref amerikanske bruksanvininger no 1 - står pluggen i no 2 - er det bensin på tanken ( her har jeg selv dradd og dradd og brukt startgass på en snøfreser - som ikke hadde en dråpe .................... ........men jeg hadde jo nettopp fyllt ...................... Sitér dette innlegget Link to post
Plym77 Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Hehe. Det første jeg sjekket var dødmannsbryter. Problemet er ikke at motor ikke starter, men at det bare klikker i releet 4-5 ganger før den endelig starter. nå etter at det ble et omslag i været og litt varmere har det ikke vært noen problemer. Batteriet mitt var dårlig så det har jeg byttet. Jeg sjekket hovedstrømbryteren, den har fått seg en smell tidligere og den ene innfestingen(strøm) er helt løs. Den er nå byttet. Jeg har målt den gamle bryteren og det virker som det er dårlig kontakt når jeg vrir og vrenger på den.(målte ohm på multimeter) Det kan virke som det meste er i orden. Men ikke godt å vite om det kan skyldes varmere vær? eller noe annet. Er det slik at et rele eller startmotor kan være "dårlig" men virke bedre når det er varmere i været? Jeg må nesten bare vente å se hvordan dette går, hvis ingen har noen geniale ideer for å feilsøke mer? Takk til alle som har kommet med hjelp og forslag til løsninger. Bård Sitér dette innlegget Link to post
mesia Svart 8.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2018 Hei. Har fått det samme problemet. Vrir om nøkkelen å det klikker 4-5 ganger før den starter. Hva var det du fant ut var hovedproblemet til at det skjer? Mvh. Mads Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.