Jump to content

eldre Yamaha 15 hk. Er den en nedplombet 25 hk

khj

Recommended Posts

Hei har kjøpt meg en 15 hk Yahma på auksjon. den virker større i format enn 9,9. Vet noen om det er en ned plombet 25 hk? Det er en eldre motor som jeg ikke har fått årsmodell på.

Er det noen som kan noe om dette?

Regner med at det er en yamaha det er snakk om og at yahma er kun en skrive feil.

Uannsett 15 Hk til yamaha er fra 1980 tallet bare en 9.9 Hk hvor blomben er fjernet.

Det stemmer ikke helt Manzon, Fram til ca 1993 eller noe (da de runde dekslene kom) laget Yamaha forskjellige 9,9 og 15 hk. Forskjellen ser sef at det er forskjellig tall bakpå dekslene, men 15 hk er større i byggemål. Har du sett en 9,9 og 15 hk ved siden av hverandre ser du en liten forskjell i størrelsen. 15 hk har bla. større sylindervolum. 9,9 som "plommen" ble fjernet på pleier aldri å funke i lengden. En jeg kjenner hadde en 9,9 som plommen var fjernet. og den motoren var mye tull med, startet ikke alltid, hostet og harket, og masse ulyder.

Da yamaha kom med runde deklser på 9,9 ble det annerledes. dette er en 15hk som er satt sperring på gassen på. Har hatt en slik selv så snakker av erfaring der :wink:

Men spørsmålet khj lurer på er jeg ikke sikker på, legg ut bilde av den så kan jeg si ca hvilke periode den er fra. :smiley:

Edited by Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Det korrekte svaret her er at kjh har en 15 hk Yamaha som er helt identisk med 9.9 fra samme periode. Den eneste forskjellen på disse er at det sitter en helt annen forgasser og andre reedventiler på 15hk i forhold til 9,9 hk. 15 hk deler ingen komponenter med 25 hk, og lar seg ikke endre til noe mer enn dette med mindre vi snakker om trimming.

(jeg tar dog forbehold om at dette ikke er en såpass ny modell som en 15 FMH, da denne deler forgasser

med 9.9 hk)

Edited by rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Da takker jeg for gode tips. Tror vi lander på at det er en 15 hk uten noe mer en det. Har blitt gjort oppmerskom på at det kunne vært en modell som ble kaldt Enduro som ville vært en 20 hk. Den modellen vil være merket med enduro merke.

Skal se om jeg får tatt et bilde.