Helge M Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Hei, Skal bruke Epifanes (1-komp) for første gang. Ser at det er anbefalt å tynne den ut de første strøkene. Kan jeg bruke "vanlig" white spirit eller må jeg grave dypere i lommeboken og velge Epifanes sin svindyre tynner for en-komponent ? Noen som har erfaring? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Ja, jeg har erfaring Kjøp Epifanes Tynner Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Jeg har også erfaring. Har akkurat lakkert opp hele interiøret i snekka med Epifanes 1K "klarlakk med ekstra UV-filter". Brukte Biltema 4l kanne med whitesprit til å tynne lakken. Fikk tips om dette fra de som bygger (bygget,nå er det fra Polen) interiøret i Polar-snekkene. Jeg er 100% fornøyd med WS som tynner. Så da kan du velge hvem du vil høre på Tynnet 50/50 og smørte vått-i-vått til treverket ikke sugde lenger. Da er du ferdig med 1. strøk. Deretter la jeg på 2. og 3. strøk med 25% tynning. De neste 6 strøkene var utynnet. Blir så blankt og flott att.... Epifanes Tynner er bare white-sprit, men jeg skal være ening i at boksen er mye finere enn BT sin kanne. Så får du vurdere om det er verdt 500 kroner ekstra for fire fine litersbokser. I tillegg vil jeg anbefale Maritims 100mm skumfordrivere hvis du skal ha skikkelig "billakk"-finish på overflaten. Drar på lakk med pensel og fordriver først på tvers av fiberrettningen, deretter på langs. Da har du fin jevn tykkelse på lakkfilmen, og alle penselstripene forsvinner. Edited May 19, 2010 by Honduras (see edit history) Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted October 4, 2023 Share Posted October 4, 2023 "White spirit" er kanskje ikke et veldig veldefinert produkt. Jeg har delvis negative erfaringer med Biltema whitespirit sammen med epiphanes klarlakk (både for tynning, penselvask og for bevaring av pensel mellom strøkene), har vel postet om det i noen andre tråder - men ikke så negative erfaringer at jeg ikke har fortsatt å bruke den. Jeg kjøpte noe white spirit i Portugal, absolutt ingen problemer med den. Lakken blander seg fint med tynneren, det blir klart og fint både før og etter lakking. Ingen problemer med oppbevaring av pensler heller. Produktet lukter ganske anderledes enn white spirit fra Biltema. Nå gikk jeg tom for den jeg kjøpte i Portugal, og har kjøpt noe i Spania. Tiden vil vise hvordan det duger for tynning av Epiphanes. Den lukter i allefall veldig intenst og anderledes enn den jeg kjøpte i Portugal. Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts