Enzo Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Monterte i dag Kobra ankeret 25kg mitt på båten men om jeg tar det 100% inn slik at det står stabilt på plass så tar spissen borti båten, eller den ligger 1cm fra på siden og vil komme til å banke borti i bølger og om man trår på det. Noen som har forslag til løsning ? Edited May 19, 2010 by Enzo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Flytt vinylhjulet 5 cm lengre ut på beslaget. Må borre nye hull, men det bør kunne funke Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Evt en teakkloss som settes fast på beslaget. Dette kjenner jeg en som har på et Engbo beslag, med bruce-anker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Problemet er ca 20cm, slik bildene er tatt nå så skal egentlig ankeret enda 10-15cm lenger inn. flytte hjulet ut ja kanskje det men da blir det helt i enden. Teakkloss hvor da ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Visst du ikke vil borre nye hull i beslaget kan du lage (kjøpe?) en rull med større dia.? (blir kanskje ikke så vakkert)? Ta med deg ankeret og borr hull i skaftet, skru på fks. en plastplate som stopper i rullen før ankeret er helt inne. (hullet i ankeret vil ruste litt) Skift anker Edit: Du kom meg i forkjøpet. Det kan vel ikke være så mye som 20 cm vel ???? Edited May 19, 2010 by volfro (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Joda det er nok 15-20cm jeg må ha ekstra for at det skal bli bra Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Ja, ja, da får du flytte bolten fram og opp + lage større rull i tillegg + plastbiten i tillegg, he,he. Ellers er vel forlenging av beslaget det neste??? Hva med å lage ett nytt lenger beslag som går innvendig i det andre, så bruker du de 4 hullene i det eksisterende beslaget til å feste det med. Da unngår du sveising på plass. Edited May 19, 2010 by volfro (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Ja det er jo en idè , kanskje det finnes et slikt ferdiglaget som jeg kan kjøpe. Få sjekke litt rundt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Komodo tar vel og lager ett spesial til deg, eg orker ikke har arbeid opp over ørene til meg selv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Komodo har nok ikke tid om dagen han heller.. Men var jeg deg ville jeg nok forlenget det du har slik at ankerstokken blir liggende å hvile i to trinser. Det ser ut som om sideplatene i rulla er ca 5mm, så det burde være kurant å buttskjøte. Tror nok jeg ville hatt det av for å gjøre den jobben, da får du polert det opp også så det blir like strøkent! Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 hva med å skaffe deg et peke i stedet?. Jeg er veldig godt fornøyd med å ha det, gjør ilandstigning mye lettere og kan også brukes til å sette spinaker på (se artikkel i siste seilmagasinet). Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 du kan også lage en liten rostfri plåt som skydder skroget, men da får du losse forstaginfestningen o legge in plåten bak der...vet ikke om det syns på denne, har foresten også skaffet peke i år bild kommer denne bilden er gammel.... https://baatplassen.n...g/1/1418/gd.jpg Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 19, 2010 Author Share Posted May 19, 2010 Å beskytte skroget med en plate kan bli pent og enkelt men ankeret vil jo da ligge å slå litt og lage ulyder. Jeg har sendt mail til seatronic for å høre om de har en løsning. Jeg vil ha det skikkelig så det får bli en løsning med forlenging eller rett og slett bytte av anker Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Visst man lager en beskyttelsplate og former den perfekt til skroget, så vil den sikkert holde seg på plass visst man legg den i sikaflex. Da slipper man å løsne forstagsinnfestningen. Du lurte meg med 1 min. igjen Edited May 19, 2010 by volfro (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 eller bytte ankerrulle Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts