alfb Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 I vinter skiftet jeg ut samtlige skroggjennomføringer og ventiler.(316 kvalitet) Nå ser jeg imidlertid at jeg har fått noe vann i kjølen. Ved nærmere ettersyn ser jeg at det er den ene 5/4" gjennomføringen som lekker en dråpe eller to i minuttet. Vannet kommer i overkant av mutter, mellom mutter og gjenger. Har vel hatt for lite Sikaflex på gjengene her da? Det er snakk om relativt små mengder vann, men liker det ikke Så hva mener dere jeg bør gjøre? 1. Ta opp båten (36 fot) og få reparert det så snart det lar seg gjøre? 2. Prøve og løse mutteren litt mens den ligger på sjøen og prøve å påføre mer sikafex for så å dra til igjen? 3. La det være slikk til båten skal opp i høst. Ved løsning nr 3 vil jeg i såfall montere en ekstra lensepumpe. Jeg har en elektrisk med nivåbryter og 3 stk manuelle pumper. Uansett hadde jeg tenkt å montere en ekstra pumpe med nivåbryter i tilfelle eksisterende skulle ta kvelden. Håper på synspunkter her... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 (edited) En dråpe eller to i minuttet bør du vel kunne leve med til båten skal opp likevel, sålenge årsaken er utett gjenge. Hold det under observasjon og nyt bålivet. Uansett, i en så stor båt ville jeg hatt minst to elektriske lensepumper med uavhengig styring og av forskjelig fabrikat. I min 31-foter har jeg tre elektriske og to manuelle. (Vet egentlig ikke hva jeg skal med de manuelle). Edited May 22, 2010 by NilsPils (see edit history) Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
alfb Posted May 22, 2010 Author Share Posted May 22, 2010 (edited) En dråpe eller to i minuttet bør du vel kunne leve med til båten skal opp likevel, sålenge årsaken er utett gjenge. Hold det under observasjon og nyt bålivet. Joda, det er bare det at lensepumpa tar jo ikke alt og da vil det jo konstant være noe sjøvann (et par cm) under motorene ect... Er vel ikke så veldig bra for motorer og el anlegg å stå sånn i 6-7 mnd, eller? Edited May 22, 2010 by alfb (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 1. Ta opp båten (36 fot) og få reparert det så snart det lar seg gjøre? 2. Prøve og løse mutteren litt mens den ligger på sjøen og prøve å påføre mer sikafex for så å dra til igjen? 3. La det være slikk til båten skal opp i høst. Alternativ nummer 2 hadde jeg definitivt droppet. Sikaflexen skal tette mellom flensen på gjennomføringen (på utsiden) og gelcoaten i skroget. Sika inne i båten er en dårlig og provisorisk løsning. Hvis det er lettvint for deg å løfte opp båten hadde jeg gjort det. Hvis ikke hadde jeg latt det være til sesongen er over, bare du får sove om natta.. En liten vannskvett under motoren er vel ikke så veldig farlig. Årsaken behøver ikke å være for lite sikaflex. Når jeg skulle bytte en gjennomføring nylig oppdaget jeg et løst skall av gelcoat akkurat i kanten av hullet. Hadde jeg ikke fjernet det og gjort grundig rent kunne vannet ha fulgt sprekken mellom skallet og skroget og gitt en liten lekkasje. Det kan også være at du har gjort en feil når du har montert, f.eks. at du har fått bevegelse i gjennomføringen når du har skrudd på krana. Slikt kan være vrient å finne. Bare en ting å gjøre, demontere og gjøre grundig rent! Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Dette ville eg tatt tak i direkte. Fordi der i hullet fins glassfiberarmering som ikkje er beskytta av gelcoat, og den trekker vatn. Dette kan føra til delaminering, som er ødeleggjande for skroget. Det er dyrt det Magne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Enig i det siste innlegget: kommer det vann inn må det vel passere hullet i skroget og kunne trekke inn i glassfiberen. Kom deg på land og fiks det. Det er fort gjort - så føles det godt resten av sommeren Jeg måtte selv utbedre vanntrukket skrog i fjor etter - det var ikke gratis Edited May 25, 2010 by nordan family 27 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Ville tatt opp båten med en gang. Særs en Scand 36. Ikke la båten bare ligge. Greit med lensepumpe, men mye av vannet vil trekke i glassfiberen som flere skriver her. Ta det opp asap og tett lekasjen. Bruk sikafleks sin under vann tettning. Når du tar opp båten ville jeg banket ut gjennomføringen for å la den stå slik over vinteren. Dette for at vannet kan tørke ut inne i gelcoaten. Til neste år ville jeg ha festet gjennomføringen igjen med mere følsomhet og bruk av skikkelig tettemiddel. Mulig jeg er litt for forsiktig men jeg vil alltid ha ting best mulig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Det var da voldsomt til svartmaling av situasjonen her da! Glassfiberen tar ikke skade av litt vann, det tørker uansett ut i løpet av vinteren! Om glassfiber ikke hadde tålt vann hadde man ikke laget båter av det... Når det er sagt, ville jeg nok hvis mulig fått satt båten på land og tettet lekkasjen. Ikke fordi det er fare for at båten skal synke, men simpelthen fordi det meste i båten har en tendens til å bli fuktig og ekkelt av slike konstante lekkasjer. Da får man mugglukt, råte etc i båten, og det er jo ikke noe gøy. Så opp med den, demonter, rengjør og monter på ny med sikaflex mellom skrog og flens. Burde være ferdig i løpet av en kveld, og så rett på sjøen igjen! Om du kjenner en grei kranfører kan du til og med fikse lekkasjen mens båten henger i stroppene.. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Om glassfiber ikke hadde tålt vann hadde man ikke laget båter av det. Dette stemmer ikkje, Index, og derfor er der brukt gelcoat som beskytter plasten mot vatn. Glassfiber er faktisk svært mottagelig for vatn, som so vert omtrent umulig å få ut att. Magne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Gelcoat er heller ikke vanntett! Derfor bruker man epoxyprimer, som heller ikke er 100% tett. Og sånn fortsetter det.... Glassfiberen tåler fint vann, ikke noe problem det! Glass råtner ikke. Det som eventuelt kan fremkalle skader er hvis skroget ikke rekker å tørke før frosten kommer, da kan man få frostsprengning. Men våt glassfiber i plussgrader? Null problem... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Det var slik jeg også skiskerte det Index???. Ta båten på land, tett lekasjen, sett båten på vannet, ta opp båten til høsten la tørke reparer. Er det så galt Herr: Index????? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.