theman123 Startet 22.Mai.2010 Del på Facebook Startet 22.Mai.2010 Lurer på om noen har et STERKT lim jeg kan feste pitoten(den pinen som skal ned i vannet) til knopmåleren min med? Har ikke lyst til å sku den fast i den nye båten... Takker på forhånd for svar! Sitér dette innlegget http://www.youtube.com/watch?v=Or4FkNgDEn0 - Video av skuta! Link to post
trulsant Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Araldit/Epoxy-lim..? Matt ned, vask med aceton etc. og trykk på plass. Bruker du hurtig-araldit, så skal den hefte godt på en times tid, og full styrke etter mindre enn ett døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Sikaflex? Vask med aceton, matting trur eg er overflødig. Sikaflex heftar godt og er meir elastisk enn epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Sikaflex heftar godt og er meir elastisk enn epoxy. Ja, men epoxy har vel vesentlig høyere bruddstyrke? Tror nok jeg hadde gått for Araldit e.l. Et tips er å legge sette på en klemme så du får et svakt press på sammenføyningen og legge det i stekeovnen på 80 grader. Sammenføyningen vil da oppnå en vesentlig høyere styrke. Obs, som en skriver over: Vær nøye med å vaske rent, og ikke ta på delene etterpå! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mewa 2 Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 PL 400 er bra hefter på det meste mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Ja, men epoxy har vel vesentlig høyere bruddstyrke? Sikkert, men dersom ikkje limet er like fleksibel som materiala som skal limast, vil likevel ikkje samenføyinga halda. Limet må kunna følgja dei bevegelsane det er i fuga. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Om bevegelsene i skroget er så store at epoxy-limet ikke klarer å være bevegelig nok, så har en større problemer enn at sensoren blir hengende etter ledningen. Epoxy og polyester har rimelig like egenskaper (epoxy litt sterkere og mer tøyelig), og brukes begge til båtbygging. Og flaten måleren skal limes på er sannsynligvis glassfiber, siden jeg antar det ikke er en gummibåtpontong, siden trådstarters andre alternativ var å skru den fast. Men med god avfetting vil nok de fleste lim fungere. I de fleste tilfeller en ser ting ryker, så er det at limet/sika/tec løsner fra ene flaten, og ikke limet i seg selv som ryker midt i fugen, og limet sitter igjen på begge flater. Varme gjør også som en lenger opp nevner epoxy godt for styrke. Sies at om en sette en kaffekopp med pålimt hank med epoxy i ovnen på 100 grader i 20 minutter, dobles og tredobles styken. Dog litt upraktisk med en hel båt...men en varmeovn som blåser fungerer bra, sett ett steketermometer i nærheten, så har en kontroll på temp'en også. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Ja, men epoxy har vel vesentlig høyere bruddstyrke? Tror nok jeg hadde gått for Araldit e.l. Et tips er å legge sette på en klemme så du får et svakt press på sammenføyningen og legge det i stekeovnen på 80 grader. Sammenføyningen vil da oppnå en vesentlig høyere styrke. Hvis det er snakk om å lime giveren fast til skroget,må du ha en stor stekeovn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Hvis det er snakk om å lime giveren fast til skroget,må du ha en stor stekeovn. He he! Jeg leste kanskje spørsmålet dårlig, trodde det var snakk om å lime en giver. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Eg skrudde den manuelle septikpumpen min på en treplate på ca.15x15 cm og limte den med sikaflex rett i skroget. Løsna ikke de 3 årene eg hadde båten. Men det har jo litt med hvor stor limflate du har da selvfølgelig. Og så må det skikkelig avfettes først. Ønsker du en mer permanent liming så er her mange forslag ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Synes 15-minutters versjonen av denne funker veldig bra: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=59032852 Med litt press og en varmelampe på over natta tipper jeg det sitter som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 24.Mai.2010 Del på Facebook Svart 24.Mai.2010 Kan ikke ha en slik tråd uten å nevne"Tec 7",limer alt,tetter alt og siger ikke. De krefetene som skal til for å løsne denne giveren fra skroget når det er limt med eks. "Tec 7" er nok så store at det er giveren og mer til som går istykker. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.