Jump to content

Lim for å feste pitoten til knopmåleren, noen forslag?

theman123

Recommended Posts

Araldit/Epoxy-lim..?

Matt ned, vask med aceton etc. og trykk på plass. Bruker du hurtig-araldit, så skal den hefte godt på en times tid, og full styrke etter mindre enn ett døgn.

Sikaflex heftar godt og er meir elastisk enn epoxy.

Ja, men epoxy har vel vesentlig høyere bruddstyrke? Tror nok jeg hadde gått for Araldit e.l.

Et tips er å legge sette på en klemme så du får et svakt press på sammenføyningen og legge det i stekeovnen på 80 grader. Sammenføyningen vil da oppnå en vesentlig høyere styrke.

Obs, som en skriver over: Vær nøye med å vaske rent, og ikke ta på delene etterpå!

Ja, men epoxy har vel vesentlig høyere bruddstyrke?

Sikkert, men dersom ikkje limet er like fleksibel som materiala som skal limast, vil likevel ikkje samenføyinga halda. Limet må kunna følgja dei bevegelsane det er i fuga.

Om bevegelsene i skroget er så store at epoxy-limet ikke klarer å være bevegelig nok, så har en større problemer enn at sensoren blir hengende etter ledningen.

Epoxy og polyester har rimelig like egenskaper (epoxy litt sterkere og mer tøyelig), og brukes begge til båtbygging. Og flaten måleren skal limes på er sannsynligvis glassfiber, siden jeg antar det ikke er en gummibåtpontong, siden trådstarters andre alternativ var å skru den fast.

Men med god avfetting vil nok de fleste lim fungere. I de fleste tilfeller en ser ting ryker, så er det at limet/sika/tec løsner fra ene flaten, og ikke limet i seg selv som ryker midt i fugen, og limet sitter igjen på begge flater.

Varme gjør også som en lenger opp nevner epoxy godt for styrke.

Sies at om en sette en kaffekopp med pålimt hank med epoxy i ovnen på 100 grader i 20 minutter, dobles og tredobles styken.

Dog litt upraktisk med en hel båt...men en varmeovn som blåser fungerer bra, sett ett steketermometer i nærheten, så har en kontroll på temp'en også.

Ja, men epoxy har vel vesentlig høyere bruddstyrke? Tror nok jeg hadde gått for Araldit e.l.

Et tips er å legge sette på en klemme så du får et svakt press på sammenføyningen og legge det i stekeovnen på 80 grader. Sammenføyningen vil da oppnå en vesentlig høyere styrke.

Hvis det er snakk om å lime giveren fast til skroget,må du ha en stor stekeovn.

Eg skrudde den manuelle septikpumpen min på en treplate på ca.15x15 cm og limte den med sikaflex rett i skroget.

Løsna ikke de 3 årene eg hadde båten. Men det har jo litt med hvor stor limflate du har da selvfølgelig. Og så må det skikkelig avfettes først.

Ønsker du en mer permanent liming så er her mange forslag ovenfor.

Kan ikke ha en slik tråd uten å nevne"Tec 7",limer alt,tetter alt og siger ikke.

De krefetene som skal til for å løsne denne giveren fra skroget når det er limt med eks. "Tec 7" er nok så store at det er giveren og mer til som går istykker.

Hold kjeft,når du snakker til meg!