Jump to content

Lim for å feste pitoten til knopmåleren, noen forslag?

theman123

Recommended Posts

Sikaflex heftar godt og er meir elastisk enn epoxy.

Ja, men epoxy har vel vesentlig høyere bruddstyrke? Tror nok jeg hadde gått for Araldit e.l.

Et tips er å legge sette på en klemme så du får et svakt press på sammenføyningen og legge det i stekeovnen på 80 grader. Sammenføyningen vil da oppnå en vesentlig høyere styrke.

Obs, som en skriver over: Vær nøye med å vaske rent, og ikke ta på delene etterpå!

Om bevegelsene i skroget er så store at epoxy-limet ikke klarer å være bevegelig nok, så har en større problemer enn at sensoren blir hengende etter ledningen.

Epoxy og polyester har rimelig like egenskaper (epoxy litt sterkere og mer tøyelig), og brukes begge til båtbygging. Og flaten måleren skal limes på er sannsynligvis glassfiber, siden jeg antar det ikke er en gummibåtpontong, siden trådstarters andre alternativ var å skru den fast.

Men med god avfetting vil nok de fleste lim fungere. I de fleste tilfeller en ser ting ryker, så er det at limet/sika/tec løsner fra ene flaten, og ikke limet i seg selv som ryker midt i fugen, og limet sitter igjen på begge flater.

Varme gjør også som en lenger opp nevner epoxy godt for styrke.

Sies at om en sette en kaffekopp med pålimt hank med epoxy i ovnen på 100 grader i 20 minutter, dobles og tredobles styken.

Dog litt upraktisk med en hel båt...men en varmeovn som blåser fungerer bra, sett ett steketermometer i nærheten, så har en kontroll på temp'en også.

Ja, men epoxy har vel vesentlig høyere bruddstyrke? Tror nok jeg hadde gått for Araldit e.l.

Et tips er å legge sette på en klemme så du får et svakt press på sammenføyningen og legge det i stekeovnen på 80 grader. Sammenføyningen vil da oppnå en vesentlig høyere styrke.

Hvis det er snakk om å lime giveren fast til skroget,må du ha en stor stekeovn.

Eg skrudde den manuelle septikpumpen min på en treplate på ca.15x15 cm og limte den med sikaflex rett i skroget.

Løsna ikke de 3 årene eg hadde båten. Men det har jo litt med hvor stor limflate du har da selvfølgelig. Og så må det skikkelig avfettes først.

Ønsker du en mer permanent liming så er her mange forslag ovenfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...