Jump to content

Prosjekt: Columbie 66 - Jon gjør ting han ikke kan


Atrox

Recommended Posts

Hei alle sammen :)

 

Dette blir starten på en forhåpentligvis lang og detaljrik tråd om oppussing av en sliten Columbie 66. Har en stund sett etter en slik båt, og var egentlig innstilt på å kjøpe en i god stand da denne plutselig dukket opp. Etter befaring sammen med en kamerat og våre respektive bedre halvdeler kom vi alle frem til samme konklusjon om at dette var noe vi ville prøve oss på. Har derfor gått sammen og kjøpt det som "mildt" sagt er ett prosjekt.

 

Båten har stått på land de siste 2-3 årene, og har hatt flere vannlekkasjer gjennom vinduer og luker. Det er skadet balsa rundt vinduene på begge sider, samt interiøret må ut for å avdekke hvor ille tilstanden er. Utvendig er båten i god stand.

 

Dagen i dag har gått med til å rydde ut gammel morro, vaske vekk ett par år på støvete marina og rett og slett få ett lite overblikk over hva som må gjøres.

 

Pri 1 blir å få tettet vannlekkkasjene og få ut all den våte balsaen. Dette må sikkert stå og tørke lenge før en kan begynne å bygge opp rundt skadene. I den perioden er planen foreløpig å gjøre ferdig båten utvendig, få hosta liv i grønnklumpen (Volvo Penta Diesel som jeg ikke aner hva er for noe, men tror det kan være en 7.5 hk), og muligens hive den på vannet og se om morroa faktisk flyter. Mer utfyllende prosjektplan kommer så snart vi får gravd oss litt ned i materien på hva vi faktisk har kjøpt.

 

Vi aner vel ikke helt omfanget av hva vi faktisk har begitt oss ut på - derfor også tittelen "Tobbe & Jon gjør ting de ikke kan". Men vi er sterke i trua og flinke til å spørre, og går løs på dette med stor entusiasme. Og går det til helv.... så har vi sikkert lært noe på veien og hatt det gøy i prosessen :)

 

 

Takk til Willy for en god handel, og til Ole Johnny for tipset om båten - og på forhånd takk til alle som kommer med verdifulle innspill i prosessen med å få "Marlin" tilbake til fordums prakt! :)

Link to post
Share on other sites

Bilder må vi ha :)

 

Bildene er tatt slik båten stod da vi kjøpte den:

forfra.jpg

 

frasiden.jpg

 

Drevet, og her har jeg noen spørsmål. Har dette drevet noe spesielt navn? Er ett Volvo Penta-drev hva meg bekjent. Og hva er den svarte "leppa" opp mot skroget? Hvilket funksjon har denne?

 

drev.jpg

 

Her er dieseldyret - om noen kan identifisere denne for meg så setter jeg stor pris på det. I følge forrige eier var motoren sist i bruk for to år siden. Fungerte da helt fint så nær som at alarmen fra tid til annen gikk pga. det han trodde var litt treig termostat (i følge marinaen som har tatt service på motoren). Motoren har blitt vinterkonservert før båten ble satt på land, men etter to-tre år er det ikke godt å si om den fungerer eller ikke. Kan dra den rundt for hånd og det er vel ofte ett godt tegn. Tar gjerne i mot innspill i forhold til test-start av denne. Tanken vi har er å tappe av all gammel diesel. Bytte olje, filter, dieselfilter, henge på kjølevanns"klokker" (i mangel av noe bedre ord for anledningen) på vanninntaket og la det stå til. Er ikke sikker på om det er rette fremgangsmåten så fyr løs om jeg har glemt noe.

 

engine.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde en gammel rest av en Gelcoat-rens liggende så vi gjorde ett lite forsøk - gjett hvilken side som har fått seg en liten shine ;)

 

front.jpg

 

Ok resultat, men tror kanskje jeg trenger sterkere saker for å få frem glansen. Om noen har forslag på en god rubbing så fyr løs.

 

reklame.jpg

Link to post
Share on other sites

Flere bilder kommer utover uka - nå går øya i kryss og puta roper på meg....

Ser jeg har en skrivefeil i overskriften, og finner ikke noe sted å rette den - som om en admin leser dette så legg gjerne inn ett mellomrom mellom Tobbe og &....

 

Fortsatt god pinse alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Motoren din ser ut til å være en Volvo Penta MD5, den kom i tre utgaver A-B-C med ca 7,5-9,5Hk.

 

Det sies å være en svært enkel og robust motor, det finnes et en svært god manual som heter "MD5 for dummies" som du kan (MÅ!!) laste ned gratis fra nett.

Link to post
Share on other sites

Kanskje verdt å se på abralon skivene som er pusseskiver. Bare søk på abralon her inne. En del folk som er imponerte over resultatet.

 

Lykke til med et morsomt prosjekt. Gjorde det samme selv.

Bare husk å legge ut bilder. Folk her inne følger med :)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Bare husk å legge ut bilder. Folk her inne følger med :)

 

Ingen fare, tråden er tenkt som en dokumentasjon for egen del også så bilder blir det plenty av :smiley:

 

Tobbe har tatt ansvar og fortsatt med jobbinga i dag mens jeg selv måtte i barnebursdag. Utifra hva han har funnet så er det vannlekkasje både fra luke, plexiglass og alle vinduer i dekket - ser for meg mye graving i gammal balsa utover.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er det jeg tror kommer til å bli hovedutfordringa - skadene rundt vinduene.

Det er dobbelskrog i C66, divicell i skroget og balsa i dekket. Balsaen er ikke veldig glad i vann, og blir som en bløt flisete masse en kan plukke ut med fingrene. Denne må ut og erstattes med noe annet fornuftig. Har noen tanker rundt hvordan dette skal løses - kommer tilbake til det.

 

Alt treverket må dessverre ut for å avdekke hvor ille dette er. Deretter blir det å borre noen stikkprøver i innerlaget av dobbelskroget for å se hvor langt vannet har trukket.

 

vinduenecroppa.jpg

 

Sånn ser morroa ut nå før vi har gjort noe med det, skrev egentlig inn tekst direkte i bildet med piler til hva jeg ville kommentere, men ser at det ikke funka noe særlig. I alle fall det svarte til venstre i bildet en gammel rest av silikon eller noe som er sprø og lekker. I høyre hjørnet (fra der den svarte pila er) ligger det åpen og vanntrukket balsa..

 

skade.jpg

 

Lekkasje rundt vinduene er visst en kjent svakhet på disse båtene, og jeg vet om flere som har tilsvarende problem nå. Blir spennende å se hvordan dette skal løses.

Redigert av Atrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet jo ikke hvor omstendige dere har tenkt til å være med den motoren, men jeg bestemte meg for å stelle pent med min i håp om at den skulle rusle i noen år fremover. For å holde øye med tilstanden på motoren byttet jeg bla vanntemp og oljetrykkføleren med en type føler som har både giver for indikator og alarm. Jeg kjøpte det jeg trengte fra Wema, og konstruerte et nytt instrumentpanel. Det kan sikkert gjøres enklere og billigere, og det er sikkert andre levrandører enn den jeg brukte. På denne måten kan du ha et betydelig bedre inntrykk av motorens tilstand, fra dag til dag.

 

14042009001.jpg

 

Bilde099.jpg

Oljeføleren trengte en adapter for å passe på blokka på grunn av den fysisk store størrelsen.

Bilde201.jpg

 

http://www.drevia.se/ er en kjent forretning for VP deler som du kan ha i bakhodet hvis det du måtte ha behov for virker dyrt hos Volvo selv, men ikke alt er billigere.

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cerveza: Takk igjen for bra tips - har sitti og lest "Dummies"-boka samt ørten andre instruksjonsbøker osv. om denne motoren nå i kveld.

 

Foreløpig er planen å se om motoren i det hele tatt går etter å ha stått ett par år. Om vi får den til å gå tilfredsstillende så kan vanntemp-målere etc. absolutt være aktuelt. Samtidig er vi såpass usikre på tilstanden at vi nok uansett kommer til å montere en brakett og skaffe oss en påhenger.

 

Ser det står ett par steder at det kan være verdt å ta av toppen og sjekke tilstand på denne, så setter også dette på lista over "things to do". Den lista begynner å bli laaaang :)

 

Her er ett par bilder til av "grønnklumpen":

 

motor1.jpg

 

motor2.jpg

 

motor3.jpg

 

På det siste bildet kan en se ett inngravert nummer: 838038 - noen som vet hva dette er?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er en egen side/forum for Columbie 66, mener det er en klubb eller noe. Mener å huske at jeg har lest artikler om hvordan du utbedrer slike skader, og andre typiske problemer med Columbie 66.

 

Ville Googlet.

Link to post
Share on other sites

Mulligan: Supert - motoren var jeg ganske sikker på, men drevet hadde jeg ikke klart å lure ut navnet på enda :)

Pinkvin: Du mener www.columbie.org - meget fin side jeg har trålet opp og ned, samt har skaffet meg litt kontakter der allerede.

Medlemskapet blir tegnet i løpet av uka.

De har holdt på i evigheter og samlet masse materiale digitalt som en kan kjøpe for en billig penge, regner med at jeg finner mye bra der.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok mest jeg som skriver, men jeg veit at Tobbe har skaffa seg en konto her så se opp for gjesteskriblerier :)

Takk til den som retta opp i overskrifta mi, men rett gjerne skrivefeilen min og :giggle:

Skulle gjerne ha ett mellomrom mellom Tobb og &... (og kanskje også en e på Tobbe :giggle:

 

Gutta har forresten vært på tur i kveld og sett hva Biltema har å tilby av epoxy, polyester, glassfiber og gud veit hva en trenger. Det fløy en tusing på småtteri som er kjekt å ha.

 

Da båten står 50 minutter fra der vi bor så blir det litt variabelt med når vi får oppdatert med nye bilder etc. Lover dog at tråden skal holdes i live - i alle fall så lenge vi har noe fornuftig å melde :)

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Hei Seilaren

Har lest tråden til Trond mange ganger før jeg slo til og kjøpte Columbien. Trond har også gitt meg masse verdifull informasjon om svakhetene ved båttypen, hva jeg skulle se etter osv. Håper på at denne tråden kan hjelpe Trond litt på vei med sin skade også :smiley:

Felles skjebne - felles trøst :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt i stuss når jeg så bilder av leggen, men bildet av gearkassa gjør at jeg fremdeles mener det er et 110 drev. 120 drevet har et plastlokk på toppen av gearkassa. Håkkesom, type, utveksling og serienummer står på et lite skilt i bakkant av gearkassa.

Forskjellen på drevene er vel ikke annet enn at 120 er en videreutvikling av 110. 120 drevet tåler også mer krefter.

 

Når det gjelder taket og fuktighet.

Generellt så er kombinasjonen glassfiberlaminat og treverk aldri en god kombinasjon. Det være seg kryssfiner eller balsa. Selv den minste fuktighet vil få balsaen til å slippe mot laminatet. Jeg ville tatt ei Feinsag og gravd forsiktig utover fra skadestedet til jeg kom til tørr balsa. Legg deretter inn slisset Divinycell eller lignende. Bruk limsparkel til å sette fast kjerne, ikke kontaktlim, epoksy, Tek7, Sikaflex eller annet. Limsparkelen skal omslutte kjernen på alle kanter. Husk også at Divinycellkjernen skal grunnes med polyester før den stemples på plass.

Link to post
Share on other sites

Ok, skal krype inn i stikkøya med ei lommelykt, mener det var en åpning der stor nok til at jeg kommer til toppen av drevet så jeg kan få avklart det en gang for alle.

 

Skal utover til båten i helga og jobbe videre, tenkte da å skru vekk ett par av takplatene, alle vinduene osv. for å få overblikk over hvor ille vannskadene i balsaen.

 

Tette lekkasjene, åpne opp og få tørka ut er vel pri 1, så får vi se på hvordan vi skal bygge opp mellomskiktet igjen.

 

Har lest flere varianter, divicell er det flere som har nevnt. Har også sett varianter der en bruker en fettpresse og nipler inn i skadestedet og fyller opp med epoxy. Ser for meg at dette må være en enkel løsning, men det er sikkert noe her jeg ikke kjenner til. Hva er ulempene med en slik løsning?

 

Beklager om det kommer mye "dumme" spørsmål her, men er en glad amatør og spør heller tre ganger for mye enn å gjøre noe dumt så jeg må rydde opp i etterpå.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Sånn rent generellt er det kun to måter for å fikse en ødelagt kjerne.

Enten å bytte kjernen, eller å fase med til enkeltlaminat med oppbygging av tykkelse.

Husk at det er snakk om sandwich. Styrken i en sånn konstruksjon er større en summen av enkeltkomponentene.

Å sprøyte inn epoksy er som å pisse på seg for å holde varmen. Materialene blir ikke rengjort og det vil slippe igjen ganske fort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...