Jump to content

Elektronisk tenning 123ignition til VP AQ151A


Dykker

Recommended Posts

Var på tur med Tora på fredag med nyinnstallert 123ignition i Volvo B18. Det var en kjempeforbedring! Motoren går mye jevnere. Spesielt merkbart er det på tomgang. Før hadde jeg store problemer med å holde rimelig dorgefart pga. motorfusk. Nå dorget jeg i en time uten feilslag og med mindre fart enn før. Fikk bra med fisk også, forresten. Makrellen er definitivt på plass innerst i Oslofjoreden.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

123_Volvo_B19-B23RV.jpg

 

:flag_bp:

Fikk denne i posten i dag. Ser at monteringen er enkel iflg bruksanvisningen. Min motor (VP AQ151A) er oppført som setting 0 eller 1 i tabellen.

 

Men jeg lurer på en ting; Det er vakuumutak på 123ignition-fordeleren. På min originale fordeler med stifter er det sentrifugalvekter, ikke vakuumstyring av

fortenning på høyere turtall (6 grader FØD 900 RPM og 36 grader FØD 4500 RPM).

Forgasserene (Solex) har heller ikke vakuumtilkobling.

 

Hva skal jeg gjøre med vakuumtilkoblingen på den nye fordeleren? Er det elektronikken som føler på fortenning på høyere turtall?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Min elektroniske tenning, den bosch saken som er bilde av lengre opp, ser ut til å virke fint :)

Etter en liten test i går gikk motoren helt greit, tross fikk ikke mulighet til å dra skikkelig på.

Denne fordeleren hadde også vakuum, men blindet slangen etter råd fra andre hær, og ser ut til å virke fint uten også:)

Link to post
Share on other sites

......Denne fordeleren hadde også vakuum, men blindet slangen etter råd fra andre hær, og ser ut til å virke fint uten også:)

Vil det da si at det er elektronikken som regulerer tenningstidspunktet ved høyere turtall?

Det er jo det vakuum eller sentrifugalvektene skal sørge for i en vanlig stiftefordeler.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

:sailing:

 

Fant svaret på et forum;

 

Vacuum Fitting on Volvo Distributor

 

The 123 unit that was sent to me has a vacuum advance fitting (a short tube protruding from the side. The Bi8b engine in my car has a mechanical (centrifugal) advance.

On your site, the same unit is listed as replacing both vacuum advance and centrifugal advance distributors. Is this correct and if so, what do I do with the vacuum fitting,

plug it or ignore it? Or was I sent the wrong unit?

 

 

Re: Vacuum Fitting on Volvo Distributor

 

You can just ignore the vacuum connection, no plugging is needed. If you want you can try to connect it on any vacuum connection (minfold or carburettor)

and that could moke the engine more fuel efficient under partial loads (cruising), under full load there will be no difference no matter if

you connect vacuum or not.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

hvordan kobles denne til pc'en for tuning?

 

Det er ett nytt produkt fra 123ignition (123\tune) for de som ønsker å lage egne tenningskurver.

Altså en ny fordeler med USB-inngang.

 

Jeg kjøpte 123ignition som inneholder tenningskurve for min motor, derfor er ikke 123\tune aktuell for meg.

 

denne linken kan du lese om 123\tune og programmet.

PDF-manual til programmet finnes her

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Monterte 123ignition i ettermiddag. Det første jeg gjorde var å sette settskruen til program 1 som er tenningskurven for min motor (AQ151A). Sveivet så veivakselen slik at rotor pekte mot

merke i fordeler (mot sylinder 1). Fjernet gammel fordeler og flyttet tannhjulet over på 123ignition. Satt fordeleren ned i motorblokka, koblet til positiv terminal på coilen (negativ skal ikke kobles til enda)

og vred på fordeleren (rotor mot sylinder 1) til en av lysdiodene begynte å lyse.

 

Koblet så på negativ terminal til coil og startet motoren, justerte tenning til 6 grader FØD med stroboskoplampe og sjekket at den lå på 34 til 36 grader FØD ved 4800 RPM.

 

Som andre tidligere har nevt, så ble også jeg overrasket hvor lett det var å starte motoren. Så fort jeg vred om tenningsnøkkelen, så startet den. Med den gamle fordeleren måtte jeg "gjete" gasshendelen og

la motoren gå på litt høyt turtall de to første minuttene. Nå startet den lett og motoren har nå en fin og jevn gange fra starten.

 

Tok en prøvetur med båten, jevne og fine overganger når jeg vekslet turtall. Meget fornøyd med å gå over fra stiftetenning til elektronisk tenning. Det finnes også andre løsninger (Pertronix) enn å skifte hele

fordeleren (se video lenger opp i tråden) men jeg tror 123ignition er en bedre løsning (jfr video). 123ignition justerer seg også automatisk innbyrdes til hver sylinder.

 

Noen bilder fra demontering/montasje tatt med mobilkamera (dårlig kvalitet på bildene).

 

Gammel fordeler

gammel_fordeler.jpg

 

Ignition123 montert uten deksel

ny_123ignition_2.jpg

 

Ignition123 med deksel

ny_123ignition.jpg

 

Og båten (som sikkert også er fornøyd med ny tenning)

dsc00007.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

hei jeg har en volvo penta aq151B evig fusking på tenning kkjøpte båten for noen mnd siden og har krangla med tenninga siden er nytt fordeler lokk og okey kabler har lyst til og bygge om til elektronisk tenning men har noen spørsmål angående det 1 kjøpe kun den "billige" løsninga med og kun sette inn den elektroniske boksen eller 2 kjøpe den 123ign løsninga og (litt forvirra) hvor mye koster det!! erfaringer med den billige løsninga mottas med stor takk :) takker for et intresant forum. Hilsen Asbjørn.

Link to post
Share on other sites

hei jeg har en volvo penta aq151B evig fusking på tenning kkjøpte båten for noen mnd siden og har krangla med tenninga siden er nytt fordeler lokk og okey kabler har lyst til og bygge om til elektronisk tenning men har noen spørsmål angående det 1 kjøpe kun den "billige" løsninga med og kun sette inn den elektroniske boksen eller 2 kjøpe den 123ign løsninga og (litt forvirra) hvor mye koster det!! erfaringer med den billige løsninga mottas med stor takk :) takker for et intresant forum. Hilsen Asbjørn.

 

123ignition kostet ca. kr. 4300,- inkl. frakt. Se videoer om synkronisering som jeg har lagt inn tidligere i denne tråden. Den viser stiftetenning, Pertonix og 123ignition sitt system.

Fordelen med 123ignition, er at den ikke påvirkes av ev. slark i aksel i gammel fordeler samt at den også elektronisk regulerer seg ifh synk mellom hver plugg, flere tenningskurver osv.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg monterte den i tresnekka med B20 motor i våres. Er fremdeles kjempefornøyd. Går jevnere, bruker mindre og starter lettere. Spesielt er jeg fornøyd med at nå kan jeg holde mye lavere fart ved dorging uten motorfusk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei, drar denne opp av støvet siden jeg lurte på hvor mye arbeid og hvordan dere flyttet over tannhjulet fra den gamle fordeleren?

 

Så litt på fordeleren min som lå løst på benken om dagen, å virker som det hjulet sitter godt festet, så håper dere kan dele noen tips/triks ettersom jeg bestiller til min motor snart :yesnod:

 

Regner da med at det omtalte tannhjulet, er det som skal gå ned på hjelpeakslingen, for å drive rundt hele greia.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...