Jump to content

Elektronisk tenning 123ignition til VP AQ151A


Dykker

Recommended Posts

Har sett litt på 123ignition som er en fordeler med innebygget elektronisk tenning. Fordeleren passer flere motorer og tenningskurve (ØD) settes vha

en settskrue i fordeleren. 123ignition har eksistert i mange år, men i fjor kom den til VP 4 sylindrede motorer, bl. a også til min VP AQ151A motor.

 

123_Volvo_B19-B23RV.jpg

 

Ser at den kommer på ca. kr. 4000,- i Norge. Noen som vet om den kan kjøpes billigere fra utlandet?

 

Linken til produktet finnes her.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei - jeg har fått pris en på 3500,- inkl. mva fra Classic part AS. Frakt vet jeg ikke om kommer som tillegg ...

Når/hvis du kjøper hadde det vært kjekt om du løfter denne tråden med en rapport om montering og virkning :smiley: Mvh Styrbert

 

Det skal jeg gjøre.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har nettop satt i drift en slik fra Classic Part AS i Tora. Hun har en marinisert Volvo B18. Montering og idriftssettelse gikk smertefritt og Tora ruslet fra opplagsplassen hjem til båsen i Skøyen Båtforening i dag. Håper med dette en gang for alle å være kvitt alle bekymringer med stift og kondensator.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei. Jeg kjøpte til min aq140a på drevdeler i sverige. El. dingsen koster kun 500kr. Funket som bare det. Motoren gikk mye stillere og jevnere. Duren i båten forsvann helt.

 

Absolutt å anbefale. Tok meg 10 min å montere på eksisterende fordeler

 

 

Kjøpte du 123ignition fordeler med elektronisk tenning, eller Pertonix sitt system?

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har nettopp bestilt en 123ign til VolvoPenta aq130. Har dobbelintallasjon så regner med at jeg må bestille meg en til rimelig raskt hvis dette funker.......

 

Har etter full overhaling/gjenoppbygging av 2 b20/aq130 jaktet på løsning på problemer med mye varmeutvikling. Har sjekket alle muligheter i kjølesystem og annet, uten å finne noe som helst. Etter å ha pratet med mange Volvofolk (og brukt masse penger på deler...) fikk jeg tipset om å sjekke tenningstidspunkt på fullt turtall (5100 o/min) Dette skal etter "boka" være 35 gr, mens tomgang skal være 10 gr. Dette betyr at det skal være en endring på 25 grader. Jeg sjekket mine motorer og de ga ca 21/22 gr på fullt turtall.

 

Har nå skrudd 1 fordeler i filler for å finne ut hvordan dette fungerer. Akslingen i fordeleren er 2-delt og skal ved turtall og ved hjelp av sentrifugalvekter endre tenningstidspunktet med 25 grader. Etter 26 år er denne funksjonen blitt så treg at den bare gir max 12 grader. Jeg har vasket, renset og smurt men det er ikke mulig å få den til å gi mer fortenning. Jeg fant derfor ut at jeg må ha en ny fordeler for å oppnå nok fortenning.

 

Varmeutviklingen jeg har problemer med kan skrive seg fra for dårlig fortenning ved høyere turtall. Når jeg kjører motor ved tomgang/halv gass har jeg ingen problemer. Da har jeg riktig fortenning. Ved høyere turtall kommer varmen, og jeg håper ny fordeler kan hjelpe..

 

Jeg skal ta bilder og dokumentere montering. Håper den dukker opp i posten i morgen. Montering skjer umiddelbart!!!

 

Belbert

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli en interessant tråd :yesnod: Her ser du ut til å komme mye fakta og detaljer om gamle AQ'er og ettermonterte stifteløse/komplette elektroninske fordelere. Kanskje denne tråden blir en slags "Myth Busters" på kaldstartproblematikk, javnere gange, tomgangsutfordinger, redusert drivstofforbruk, fortenningsproblematikk - på gamle fordelere ...

Link to post
Share on other sites

Henger meg litt på denne tråden ettersom dette var et meget interessant tema.

 

Den delen som var kjøpt til "kun" 500kr, er det alt man trenger for en aq 120,140,145,151 osv? eller hva kjøper og bruker dere?

Hvis de som har prøvd forskjellige løsninger kan dele erfaringer så hadde det vært utmerket :)

 

Vurderer selv en slik løsning, og hvis noen kan fortelle grovt hva som skal gjøres og hvordan det virker så tror jeg mange hadde satt pris på det også.

 

Ellers tror jeg at jeg må se videoen en gang til, for jeg er akkurat nå ikke helt sikker på hva jeg så etter :blush:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har kjøpt min fordeler hos classic. Veldig hyggelige folk å snakke med og rask levering.

 

Gleder meg til å teste fordeleren. Håper den kan løse mine problemer.

 

Når det gjelder løsningen fra Perttonix forutsetter den at fordeleren du har fungerer med nok vridning (fortenning). Det er relativt enkelt å teste. Formelen blir vel omtrent sånn:

 

Omkrets(fordeler) = 360 grader

Vandring i mm (Fordeler) 25 grader

 

For mitt vedkommende vandret akslingen 7 mm og omkretsen var 210 mm og regnestykket endet ut med 12 grader forskyvning av tenningstidspkt.

 

Hvis det ikke er nok vandring i akslingen vil du ikke oppnå nok fortenning, bare at du slipper å tenke på stift, stiftåpning og kondensator. Det er sikkert mulig å vaske/rense/fikse vridningen av akslingen slik at den får nok vandring, men jeg har ikke klart det, og 3500 kr er en "billig" penge for en båtsesong uten tenningsproblemer.

 

Belbert

Link to post
Share on other sites

I min iver etter å perfeksjonere allting, kjøpte jeg den stifteløse til Pertronix. Innstallasjonsveiledningen så enkelt ut. Jeg tenkte at med min ringe kunskap om elektronikk, skulle det gå bra. Fulgte manualen nøye, men dengang ei. :confused: Fikk det ikke til å virke. Tilbake med stiftene, tenningsjusterte - og er fortsatt fornøyd med det.

 

Er det mulig å ohme noen motstand for å sjekke om Pertronixen er ødelagt på noen måte?

 

Mvh Styrbert

Link to post
Share on other sites

Her må en skille mellom komplett ny fordeler (123 ign) og kun en innsats som erstatter stift og kondensator.

123 ignition er komplet ny fordeler med syrefast hus (veldig fin) som også ivaretar automatisk justering av tenntidspunktet. Foreløpig er jeg 100% fornøyd, både med instruksjon, installering, kvalitet og funksjon. Sånn skulle jeg hatt for lenge siden. Tora virker også veldig fornøyd.

 

Det neste blir ny eller bytteforgasser. Har en gammel sliten Solex fra 1967(?). Tar gjerne imot forslag til forbedringer her (marinisert Volvo B18), men vil ikke gå for dobbelt Weber. Trenger ikke mer hester eller turtall, kun 100% pålitelighet og stabil, lav tomgang (dorging, manøvrering). Tora er allerede sterk overmotorisert.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dere som lurer kan søke på tenning eller aq140 A, så finner Dere mitt inlegg om dette. jeg finner ikke igjen søkeknappen på dette forumet. Er helt forvirret av dette moderne greiene her :flag_sw:

 

Jeg kjøpte først tenningsinnsatsen, så kjøpte jeg en orginalt overhalet fordeler med drevdeler da den gamle var deffekt.

 

Jeg hadde korrespondanse med 123 ignition til min motor men ingen kunne hjelpe meg med den.

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har mye å lære om tenning og tenningsdeler må jeg spørre om noen kan forklare denne elektroniske tenninga?

 

Hvis ikke jeg er på vildspor så fungerer den vanlige aq120-151 fordeleren slik at den får spenninga fra koilen gjennom en ledning som står på senter av fordelerlokket. fordelerlokket har en ledning med kontaktpunkt til den enkelte sylinder som igjen oppnår gnist når rotoren er i kontakt med det enkelte punkt ved at spenning går fra koil til plugg.

Rotoren beveger seg i takt med registeret.

Kort og greit, har jeg misset noe hær?

 

Lurer da på hvilke endringer som skjer med denne elektroniske tenningen?

 

På min b21e som nå er på tur å bli aq140 står det nå en bosh elektrisk-sak på fordeleren, denne er koblet til fordeler med 2 lednigner, og har tre ledninger ut. Er dette å regne som "ekstrautstyr" til innsprøytninga som nå ikke lengre er på motoren, eller må jeg ha en annen fordeler til min kommende aq?

Link to post
Share on other sites

Hei Lite

Du har forstått det rett. Rotoren lager kontakt mellom senterkabel og en enkelte kabel til sylinder når den roterer og passerer kontaktpkt inne i fordelerlokket.

 

Forskjellen mellom stift og elektronisk tenning er at ved stift-tenning er det en stift/bryter som åpner og lukker og derved lager kontakt som igjen gir strøm til lavspentdelen av coilen og dermed induseres høyspenning ut av coilen. Hvor lenge stiften/bryteren er åpen/lukket avhenger av stiftåpningen.

Ved elektronisk tenning er denne brytenren erstattet med elektonikk. Dette er 100 ganger mer nøyaktig, gir riktig resultat hver gang og er satt opp ideelt til hver type motor. Men det er fortsatt fordelerlokk og rotor som gir gnist på pluggene.

 

Jeg har nå fått min 123ign fordeler. Skal montere i løpet av dagen. Fikk en liten overraskelse i går da jeg fant vann i drevet, så jeg må handle pakninger.....

 

Belbert

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret :)

 

Lurer litt på om jeg må ha meg ny fordeler med en gang, eller om jeg kan bruke min noe videre.

Håper du kan komme med litt bilder og forklaringer fra monteringen din, det vil sikkert gi svar på mange av de spørsmålene jeg kommer til å stille meg iløpet av tiden som kommer :)

Link to post
Share on other sites

jeg trekker tilbake det jeg skrev om hive ...... i dag startet den etter å flyttet en tann på regreima

men turtellern følger ikke helt med etter bytte her??? står på 2000 på tomgang - noen erfaringer med den??

 

Kan desverre ikke hjelpe med turtelleren, men mulig denne trenger en annen instilling? Kan du dele de erfaringene du har gjort med motoren etter du fikk start med den nye tenninga?

 

Kan noen si meg litt om tenningssystemet som står på motoren jeg skal ha i båten min? Er en Bosch sak som har 2 ledninger inn til fordeler, og en elektronikk boks som heter bosch 0 227 100 005. Det er klippet av 3 ledninger fra denne.. Må jeg bare finne noe nytt, eller er dette noe som kan funke bra? se på bildene :)

 

Har ellers en egen tråd ang motorprosjektet mitt

 

1275137395_resized.jpg?width=464&height=348

1275137466_resized.jpg?width=464&height=348

Link to post
Share on other sites

da må du finne org koblingskjema til fks volvo 740 og elektronisk tenning

skal fungere bra den der - hadde maken på en b23 motor jeg byggde til en scand

husker ikke hvor mange ledninger og farger i hugge :smiley:

Takker for svaret, skal se hva de 3 ledningene var merket med, men tror det var a,b+ og en ting til :) Sikkert noen som vet hva som skal hvor.

 

Nå er det på tide å komme seg ut i garasjen igjen :)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestillt 123ignition fordeleren til min VP AQ151A. Regner med at den er på Posten om en ukes tid.

 

Måtte også bytte dynamo da den gamle var gått i stykker (skjedde en dag før vinteropplag i fjor høst). Kjøpte byttedynamo på Triconor i Oslo.

Der fikk jeg et bra tips; Får å øke ladespenningen fra senceledningen på dynamoen (slik at batteriene lades raskere) kunne jeg sette inn en Schottky diode mellom terminalen

og den gule senceledningen (ringen mot terminal) på dynamoen. Da "lures" regulatoren til å lade med 0,4 V mer. Dette kan også kompensere spenningstap ved f.eks innmontert skillerele.

 

Skal teste dette etter å ha montert 123ignition.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg oppdatere med erfaringer etter montering av 123Ignition på aq 130/280.

 

Første inntrykk :yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

 

Installasjonen gikk meget enkelt. Stilte motor slik at gammel fordeler pekte mot tenningspkt for syl 1

Ut med gammel fordeler og inn med ny. Dreide litt på den til grønn diode lyste og satte den fast.

Skiftet kablene over til nytt fordelerlokk og var klar til start.. og hvilken start: Jeg trenger bare rasle med nøklene så starter den. Fabelaktig!!!!!!

Tok tenningslampen og justerte til 10 gr fortenning ved 900 omdr og skrudde fast fordeler, så var det klart for prøvetur.

 

Det første jeg la merke til var at jeg hadde 100% stabil tomgang, uten feilslag og vibrasjoner. Satte motor i gir og gled rolig fra kai. Motoren reagerte med en gang jeg ga gass. Økning i turtall og effekt kom uten opphold. Fikk faktisk fullt turtall ved halvt gasspådrag, noe jeg ikke har klart med full gass og gammel fordeler. Motoren reagerer umiddelbart på gasspådrag uten feilslag, og uten å falle av mer enn den skal når jeg drar av gassen.

 

Fordeleren er etter min mening verd alle pengene og vel så det. Den ga min motor nytt liv. Varmeutviklingen er også borte, og uten at jeg har målt forbruket ennå er jeg sikker på at det er blitt lavere. Motoren går "rent" og stabilt over hele registeret og jeg smiler fra øre til øre.

 

Løp og kjøp

 

Belbert

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...