Ruim Startet 25.Mai.2010 Del på Facebook Startet 25.Mai.2010 Pakningen i hylsa til akselen (utenpå skroget ved propellen)er smuldret opp og må byttes. Det er imidlertid en metallring som sitter igjen og den har jeg ikke prøvd meg på enda, da den visst nok skal være vanskelig å få av.. propell er tatt av og alt er "klart". Ny pakning er uten metallring og visst nok lett å få på. det skal visst være en skrue som holder metallringen fast. Noen gode råd å få før jeg starter? dette er en nidelv 24 1976. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Det er vel cutelesslageret du mener? Et slikt med messing utvendig. Se bilde nede til venstre HER Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Det høres ut som om det er cutless lageret du beskriver og ikke en tetning. Jeg bytte cutlesslager for et par år siden på båten vår. Det var av typen med messing i hylsa. Det nye var med plasthylse. Jeg demonterte hele braketten i en annen sammenheng, så da var det lett å jobbe med. Hvis ikke kan der være det letteste å trekke ut akselen først. Vær obs på at det kan sitte en umbrako settskrue inn fra siden, denne kan være stoffet over med mange lag og vanskelig å se. Jeg presset lageret ut i en verkstedpresse og så skruen først etterpå... Jeg vet ikke hvor hardt det hadde vært å få ut hvis jeg hadde fjernet settskruen først. Hvis det sitter som bein i nesa kan du terse det ut med en gjengestang og hylse utvendig på lagerbukken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dieselboy Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 (redigert) Det er sikkert en låseskrue på hver side, rett bak hullene til vanninntaket til lageret. Skiftet nå nettop på egen skute, dette hadde kunststoff utenpå gummien. Jeg hadde av hele hylsen, da for å bytte hylserør (kan være lurt å sjekke dette også). Mitt så slik ut, uten at jeg tenkte tanken på at det var i denne tilstanden. Slik er låseskruene. Vises så vidt helt til høyre i bildet. Nymontert lager ser slikt ut. Redigert 25.Mai.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruim Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Jeg har oppdaget to festeskruer på hver side. Er det slik at cutlesslageret muligens ikke bør byttes? men at det er en pakning inni som jeg kan kjøpe ny og som kan skyves inn? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Det er ikke noe pakning i aktre del av hylse. Det er kun pakkboksen inne som tetter for sjøvannet. Om du har oppsmuldret gummi bak ved propellen, er sjansen stor for at lageret er modent for å byttes. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Cutlesslageret er et vannsmurt lager og gummien har sittet fast i den tynne metallhylsa du sliter med å få ut. Det aller meste du trenger å vite om skifte av Cutlesslageret finner du i DENNE tråden. Du har allerede kommet et stykke på vei, men tråden viser bilder av hvordan det ser ut og hvor jæv.. hardt det kan sitte. Det er også annen nyttig lesing om akslingen i samme tråd. Lykke til RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.