hombor Startet 25.Mai.2010 Del på Facebook Startet 25.Mai.2010 Jeg har funnet en slik en i fjæra; My link Dette er en glasskule som brukes på undervannsoppdrag ned til mange 1000 meter. Den er satt sammen av 2 halvdeler glass som er satt sammen i positivt trykkkammer, og sitter kun sammen ved hjelp av vakuum. Som dere ser på linken så må det 880kg for å dra den fra hverandre. mao. så er disse 2 halvdelene satt sammen langt oppi været. Noen ide til hvordan jeg kan få delt denne ? enten må jeg opp i luften til 0.3 atmosfære...ellers så kan jeg kansje bruke drillen ? Litt spent på hva som skjer dersom jeg driller et lite hull...hva tror dere ? ole Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Hvorfor dele den? Sitér dette innlegget Link to post
deto888 Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Tror nok mest sannsynlig at du kommer til å bli sugd inn i den hvis du prøver å borre! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Enkelt: legg den inn i et kammer som kan evakueres. Når trykket synker til under 0.3 bar faller delene fra hverandre av seg selv Sitér dette innlegget Link to post
hombor Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 tenkte jeg kunne få 2 flotte boller, nå ligger der bare der som en stor svær kule. er litt redd for undertrykket i den, men det er vel måte på hvor kraftig det kan være..? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Tror nok mest sannsynlig at du kommer til å bli sugd inn i den hvis du prøver å borre! Da blir det ikke skuta i flaska, men mannen i kula !! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Tror nok mest sannsynlig at du kommer til å bli sugd inn i den hvis du prøver å borre! He he Kjipt å måtte leve på en så trang plass. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
hombor Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 hadde man kunne tatt den med i trykkammer for dykkere så hadde det vært enkelt...men her snakker vi om trykkammer den andre veien...:-) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Kommer an på typen glass men jeg ville skaffet meg en ørliten glassbor og laget et hull der det er minst i veien... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
hombor Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 tenker godset er ca 2 cm tykt. må vel kanskje bare prøve med det minste borret jeg har...og holde løst i drillen i tilfelle den forsvinner inn Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 ta vekk teipen rundt og borr i pakningen med et tynt borr Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Undertrykkammer.... er det ikke autoklav de heter? Bør gå an å finne en bedrift som har sånt. Alternativt ... tenke, tenke ... hvor varm må luften i kulen bli til at de 0.3bar blir til 1bar? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Hvis du varmer den sakte opp vil den før eller senere åpne seg. Må varmes sakte slik at glasset ikke sprekker pga spenninger. Sikkert noen her som kan beregne hvor varmt det må være før det blir atmosfæretrykk inni. Kanskje det tar livet av spennende instrumenter som er inni? Ville sjekket med produsenten hvor mye de gir for den i retur. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
hombor Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 ser på nettet at jeg må et stykke opp:-)...men kaskje varme den kunne gå....det var et godt forslag Atmosfærens trykk er et direkte resultat av vekten av luften over oss. Det vil si at det atmosfæriske trykket varierer med posisjon og tid, fordi mengden (og vekten) av lufta over jorda også gjør det. Atmosfærisk trykk faller med ca. 50 % i en høyde på 5 km (det vil si at omtrent 50 % av atmosfærens masse er plassert i de nederste 5 km). Gjennomsnittlig atmosfærisk trykk ved havsnivå er omtrent 1013 hPa. Sitér dette innlegget Link to post
hombor Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 jeg har sendt mail til produsenten uten å få svar...og inni skula er det ingen instrumen, kun en lapp som sier at den er trykktestet ned til ca 10.000m om jeg ikke husker feil. Ser jo for meg at dette kan bli noen supre rekeboller..:-) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Må øke temperaturen med 3,33 ganger for å få tempen opp slik at trykket blir 1 bar. Og da snakker vi kelvin...dvs om det er 20 grader den har 0,3Bar, så må den varmes til bare 975 grader K, eller ca 702 grader C. Men da er det kanskje en fare for at glasset blir noe elastisk også, selv om det ikke trenger bli det. Bruk i tilfelle gode grytevotter... Sitér dette innlegget Link to post
hombor Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 kanskje det er det letteste...å sette meg ned med varmepistolen og vente til den deler seg:-) tror du en normal varmepistol på 2000w gjør nytten, eller må jeg over på parafin-brenneren? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Kjøp boller på Nille og behold kulen som den er! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Hva er dette for noe? Hva er den for? Hva brukes den til? Verdt noe? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
OT-flyktning Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Følg linken i innlegg 1 da vel! Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Vil det ikke være fare for implodering av kulen hvis du borer i den? Litt som med en gammel tv. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 å sette meg ned med varmepistolen og vente til den deler seg:-) tror du en normal varmepistol på 2000w gjør nytten, eller må jeg over på parafin-brenneren? Glem det og begynn først som sist å ringe etter noen som har et undertrykkskammer. Prøver du med punktvarme så blir sikkert glasset bløtt før trykket inne øker nok for ikke å deformere kulen. Kjenner ikke om glassegenskaper, men tror det er for høye temperaturer som kreves. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Fannt dette om en lignende sak. The spheres are manufactured from borosilicate glass 3.3 (SCHOTT DURAN®). Floatation spheres are evacuated and sealed after careful triple grinding of each equatorial sealing face. The equator is sealed with a butyl-rubber sealant band and protective tape. Visst pakningen er tykk nok til en liten borr er det bare å borre. Men den er kanskje for tykk. Hva med å gløde ett tynnt føleblad eller lignende og stikke inn i mellom så man får skada pakningen? Alt. punktvarme så man skader pakningen, men da kan jo muligens kula sprekke? Eller ta frem slegga!!!!!! Kanskje har du en rekebolle? eller 2 rekeboller ? eller en rund kule? eller glasskår? Husk vernebriller. Vakuummet er ikke noe å være redd for. Vi vakuummerer tanker daglig ned til 50-150 mbar abs. (skal til på ett par tanker på en gode 20m3 som skal tåle ca.50mbar abs.) Det er nevnt 0.3 bar ovenfor her så da snakker vi vel om 300 mbar abs. visst eg forstår det rett, og det er ikke så ille. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Nå skal jeg ikke ødelegge all den gode kreativiten her, men strengt talt er vel dette å regne som hittegods.. og den er nok ikke billig å kjøpe.. :) Hva med å få VG til å lage en liten sak om det i disse agurktider... kanskje det vanker en dusør :) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Hvor mange kilo tåler sånne vakuumfester til glass? Kan de sammen med en talje være kraftig nok? Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.