kimoajaj Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Hei! Har en Sunwin 14 (som jeg forøvrig holder på å pusse opp) som jeg har en 1989 Yamaha 30hk med kort stamme på. Ved full gass hopper båten veldig, selv når det er blankstille på havet så hopper den. Toppfarten ligger på 26-27 knop. Hvis jeg slakker av litt til 21knop så roer den seg ned og ligger stabilt. Har hatt oppe dørken og fjernet flyte elementene, hvis det har noe å si. (båten er blitt lettere) I fjor brukte jeg dog å legge en 20l bensinkanne foran i båten og da roet den seg litt ned. I år har jeg bestemt meg for å montere batteriet framme for å tynge den ned. Har lest at det er flere her som har større motor på denne typen båt og de gjør over 30knop, virker ikke som at de plages med "hoppe problemet" . Har jeg noe feil med oppsettet på båten? Har selvfølgelig prøvd å tilte motoren helt ned. Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? Hadde vært flott om noen kunne gitt meg noen tips! :-) På forhånd takk Joakim. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nightlife Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Første tanker: Motoren står for høyt. Båten er for lett foran. Ta med deg en kompis, eller om alle kompisene er redde for vann kan du skaffe et par sandsekker / grussekker eller lignende og slenge foran. Du har feil propell / skadet propell. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kimoajaj Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Takker for svar! Hva er regelen for høyden på en påhengsmotor? Skal flapsen på motoren være flush med bunnen ? Somsagt så er det en kortstammet motor og såvidt så jeg vet så er dette riktig for denne båten. Kan jo være at noen har endret på speilet slik at det har blitt høyere? Kan det være en ide å senke det litt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nightlife Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Det kan det - tommelfingeren sier at den plata som sitter over propellen skal være paralell med bunnen på båten..ofte kan man heve den 1-2 tommer for å få bedre ytelse, men da med faren for en leken båt. Her må du egentlig prøve deg frem:) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Skal flapsen på motoren være flush med bunnen ? Jeg har en Yamaha 40 på ca 70 kg på min Sunwin 14. Større bilde Videre har jeg montert en CMC powwertrim og tilt som gir ca 15cm "set-back" på motoren. Men dette oppsettet kan jeg ha kavitasjonsplaten 7,5 cm over skrogets laveste punkt i hekken uten problemer med kavitasjon. Videre har jeg både en 28 liter bensintank, et 26 Ah batteri og et lite Bruce-kopi anker BAK i båten. Likevel hopper ikke min Sunwin med meg alene ombord i fartsregisteret fra laveste planehastighet opp til drøyt 30 knop. MEN... om jeg trimmer motoren ganske mye ut så begynner også min Sunwin å hopppe! Som sagt så er det en kortstammet motor og såvidt så jeg vet så er dette riktig for denne båten. Ja kortstammet motor er riktig for Sunwin 14 Edited May 25, 2010 by Helge (see edit history) Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Robinja Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 har en sunwind 14 som jeg i hele fjor hadde en langstammet 40hk på uten å gjøre noe med akterspeilet(vet at den egentlig skal ha kortstamme). den hoppet jo noe villt noe jeg syntes var ekstremt moro. har nå i år byttet til en kortstammet motor som kun har vært på en liten prøvetur med motoren tiltet for langt inn, så den overplanet og gikk på snuten bortover. men jeg har hørt at ihvertfall sunspeed (13 fots versjonen av sunwind 14) har problemer med å begynne å gallopere ved høyere fart. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
EIN Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Når båten hopper etter vannet, så prøver motoren løfte båten opp fra vannet. Motoren skal skyve båten fremover. Feil tilting av motoren skaper slik hoppeeffekt som du beskriver. Går det an å fjerne staget for justering av tiltinga helt på din motor for å se om du kan tilte den mere ned. Ved å fjerne den helt misser du låsinga for revers. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 hvis det er så at man ikke fpr tiltet motoren lang nok inn, så fins det kiler for å montere mellom akterspeil og motor , som gir noen grader ekstra. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
RWilliams Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 For meg høyres det ut som at motoren er tiltet en tanke for mykje opp slik at den gir litt mykje løft på baugen. Ved full fart er det då kun en liten flate helt bakerst på skroget der båtens vekt "ballanserer" og kan få en slik jojo/hoppe effekt. Prøv å tilte motoren et hakk eller 2 ned slik at større flate av skroget kviler langs overflaten ved full fart. Har en liten Askeladden 450 m 30 hk yamaha som eg har testa dette ut på. Til å begynne med var min motor tiltet litt for lavt med det resultat at baugen lå for hardt ned i overflaten som resulterte i skjeringer ustabilitet retningsmessig i medsjø og lavere fart. Tiltet motoren opp noen hakk og oppnådde høgare fart og meir stabil båt i medsjø/bølger. Båten vart mykje meir behagelig men hadde en tendens til å begynne å hoppe sjølv på speilblankt hav. Hoppingen forsvant som du sjølv skriver ved å forflytte meir vekt framover i båten, og det var ikkje snakk om mykje vekt heller.. Det holdt at eg tok et skritt fram i båten, så stabiliserte den seg. Du må prøve å finne en balansegang mellom tilten på motoren og vektfordeling ombord, alt etter hvor mange personer som vanligvis er med på tur. Håper dette kan vere til nytte. Mvh R. Williams Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 monter trimplan, type Smart Tabs SX f.eks. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Wankel Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Skulle bare være å tilte inn. Begynn på innerste hullet og test, ett hull ut og test osv til du finner beste hullet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Hvis du ikke har powertrim så er det jo enda større nytte i sånne smart tabs trimplan. Koster en tusing fra USA Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
J-R Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Helt enig! Smartabs er tingen. Monterte det på min og nå kan jeg tilte motor helt ut uten at den hopper. Beste båtprodukt jeg noengang har kjøpt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 sånne smart tabs trimplan. Koster en tusing fra USA Ja eller 861kr i norge......http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=16269106 Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 (edited) Ja det var jo rimelig men de er for litt mindre båt/motor opp til 25 hk. Se flere modeller her http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/3/default.asp?wwwalias=stokken&gid=142&subgid=508 De tar faktisk bare kr 1021,- for varenr. 101069, samme modell som jeg kjøpte fra USA i fjor (SX9510-40) (uten ekstrabrakettene for gruntvannsinnstilling, da heter den PT9510-40 men den koster ikke særlig mere, $128 her http://www.baitnhook.net/nauticus-pt9510-40-sx-protroller-series-trim-tabs.aspx Bare $101 her for SX9510-30 http://www.baitnhook.net/nauticus-sx9510-30-smart-tab-trim-tabs.aspx. Men prisene er tydeligvis senket betydelig i Norge. Da er mindre vits å bestille fra USA hvis man da ikke ønsker disse ekstrabrakettene som tydeligvis ikke er å få i Norge. Modellen i plast til 30 hk motor heter SX9510-30 Smart Tabs SX Series for boats 12 - 15 ft with 20 - 35 hp motors (forskjellen er jo at fjæra har 30 lbs trykk mot 40 lbs på den Stokken Båt og Motor har på nettsiden sin). Men de har jo en i stål til 30-50 hk til kr 1097,-. Jeg betalte i fjor $200 inkl. frakt for mine SX i sort komposittplast som går fra 40-80 hk, og da fikk jeg med de smarte brakettene (PR500 Pro Troller) så man kan stille trimplanene i oppheist posisjon slik at de ikke blir skadet eller hekter seg fast ved sjø og landsetting. Eneste problemet jeg ser er at ved reversering så vil trimplanene dra brakettspaken nedover og den går ikke alltid tilbake av seg selv såvidt jeg kan se. Jeg må derfor lage en låsesplint eller fjærmekanisme som holder den i nedre posisjon. Forøvrig: med litt flaks så oppgir avsenderfirmaet i USA en mye lavere verdi enn reelt slik at man lurer seg unna en smule moms også (hysj) Edited June 2, 2010 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Man kan jo bestille braketten separat herfra f.eks. http://www.baitnhook.net/nauticus-pr500-trim-plate-retractor-kit.aspx kun $27 men så var det jo frakt å greier. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Båtglad98 Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 er det noen av dere som vet forskjellen på Sunwind 12 og Sunwind 14? har sett på google at sunwind 12 ikke har den lille firkanten som stikker ut av dæsjbordet? har det noe å si med størrelsen eller er det bare tull? også ville den har planet greit med 15 hk yamaha med 4 blads propell, og smarttabs? synes den ser for liten ut til å være 12 fot Tusen takk på forhånd. Min sunwind ser sånn ut er ikke sikker på om det er 12 fot eller 14 fot? har ikke mulighet til å sjekke enda, siden jeg ikke har fått hentet den hos selger ennå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted February 13, 2013 Share Posted February 13, 2013 mener den fins som 13 og 14...? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 Jeg støtter forslaget om smart tabs !! Fikk samme problemet på båten min da jeg skifta motor for et par år siden. Båten er en Selco Da jeg skifta fra 55hk skruzuki til 100hk evinrude, så begynte båten å hoppe noe voldsomt på full fart (42 knop) Hvis kjærringa og jentungen var med, og de satte seg helt frem i båten, så oppførte den seg fint. I tillegg var båten litt treg å få opp i plan, for den ble litt "si på ræva" med denne motoren. Motoren er vel strengt tatt i tyngsta laget for denne båten...Men morro er det :) Jeg ble tipsa om smart tabs, og fant en norsk forhandler som hadde den typen jeg trenkte, så da var det bare å bestille. Da de kom i posten noen dager senere var det bare å ta med seg batteridrill, noen borrer, tec-7, båthenger og en kompis, og gyve løs. Vi brukte ca en time fra vi tok båten opp, og til den var sjøsatt igjen med nye tabs :) Det var som å få seg ny båt !! Den kom myyye raskere opp i plan, og ligger så stødig og fint i sjøen, både når det er vindstille og når det er litt bølger. Tror jeg fikk litt mere fart og, og bensinforbruket gikk ned :) ANBEFALES !! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
wd200s Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 to ord: smart tabs Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bilo3 Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Smarte ord Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Det er en ting til jeg ville ha sjekket, og det er bunnen på båten. Ta et rettholdt og legg langs bunne på den siste meteren før akterspeilet. Altså i lengderetningen. Bunnen din må ikke bule innover mer enn 1-2 mm på det meste. Hvis den buler innover mer en det har du en såkalt "hook" i bunnen, og da får du akkurat samme symptomene som om du tilter ut for mye, altså at båten hopper opp og ned med baugen når du kommer opp i fart. Smart tabs er bra, men det beste er om bunnen er rett og tilten korrekt. Da har du bare stammen som bremser, ikke to trimplan i tillegg. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Hvis den buler innover mer en det har du en såkalt "hook" i bunnen, og da får du akkurat samme symptomene som om du tilter ut for mye, altså at båten hopper opp og ned med baugen når du kommer opp i fart. . godt poeng å sjekke ut bunnen på båten. "Hook" vil presse ned baugen og gjøre at båten planer lettere, At den buler ut kalles "Rocker" og vil gjøre at båten hopper. Noen skrog, som f.eks GH14 har "hook" lagd med vilje Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Raege Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Hei er det noen som har en brukt kalesje til sunwind 14ft som jeg kan få kjøpe/overta. Kan gjerne være skadet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.