KOB Startet 25.Mai.2010 Del på Facebook Startet 25.Mai.2010 Jeg har 2x VP D4-260 og Raymarine C120W m/HD digital radar, samt VHF og autopilot. Jeg har ikke ekkolodd eller egen svinger tilnyttet plotteren, dels fordi jeg aldi har brukt disse ekkoloddene, og dels fordi tidligere erfaring med 2 dybdemålere har vært at de påvirker hverandre, slik at den ene ikke er til å stole på. Slik var det med kombinasjonen Bi-data (dybde) og A65 m/ekkolodd på Hannah IV, hvor kun dybden fra ekkoloddet var til å stole på. Der satte jeg imidlertid enkelt og med hell opp all relevant info jeg ønsket på plotteren. Med C120W sliter jeg med å få det til. Dels får jeg ikke opp noen motorinformasjon. Jeg trodde dette var std, men er blit fortalt at det krever tilleggsutstyr(?) og komplisert kopling/oppsett. Jeg trodde dette var std NMEA-tilkopling. Kan noen hjelpe med å forklare hva dette innebærer og krever? En konsekvens av dette er at jeg heller ikke får opp dybde, logg, timer eller annen relevant info som VP-systemene inneholder på plotteren. Dette kan vises på de to turtellerne, men med 10-talls ulike opplysninger og kun en bitteliten skjerm nederst på turtellerne er dette i i beste fall veldig uhensiktsmessig og uoversiktlig. Jeg sitter så langt med timeteller på den ene og dybde på den andre som informasjon som jeg ønsker/må ha tilgang til, men som en lite hensiktsmessig løsning. Antakelig av samme årsak får jeg heller ikke til å definere logg, trip o.l. på plotteren - dvs å sette det opp for visning er greit, men ingen informasjon vises. Jeg tenkte kanskje det var mulig å legge ut slik informasjon basert på GPS-data i plotteren, men jeg har ikke funnet ut hvordan, om det i det hele tatt er mulig. Det hører med til historien at en kamerat av meg, som nettopp kjøpte en 340 Commander med C90W får opp logg, trip osv (men ikke VP-info), men han har altså ekkolod-modul med tilhørende svinger, og jeg antar at informasjonen kommer derfra. Jeg mener å ane en viss logikk i galskapen, men synes dette er merkelig. Er det noen som kan hjelpe med informasjon og kunnskap om dette, herunder hva som skal tilfor å få motor- og annen VP-info opp på plotteren? Og til slutt, hva som skal til for å få DSC-meldinger fra VHFen inn på plotteren. Jeg har lastet ned og lest detaljert brukerveiledning, men der står det kun hvordan dette skal settes opp på plotteren - det klarer jeg - men ikke hva som skal til for å få inn data. Tusen takk Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Jandus Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 (redigert) Hei, du må ha et NMEA interface, det blir kobla med et Y kabel til VP's instrumenter, interfacen blir så kobla til plotteren. Redigert 26.Mai.2010 av Jandus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 (redigert) Hei, du må ha et NMEA interface, det blir kobla med et Y kabel til VP's instrumenter, interfacen blir så kobla til plotteren. Beklager at jeg spør dumt, men er "NMEA interface" i denne sammenheng en fysisk sak (boks)? Jeg trodde at NMEA-overføringer som et utg.pkt skjedde ved at "sender" og "mottaker" hadde denne funksjonaliteten. Snakker vi om mye penger og/eller komplisert kopling? Jeg spør fordi jeg har blitt forespeilet det av selger. Redigert 26.Mai.2010 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Jandus Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 (redigert) Hei KOB, ja det er en fysisk boks, vi kjøpte vores tidligt i 2007 da kostet den ca 3000 dkr, vet ikke hvor mye den koster i Norge idag. Kablingen er meget nem man skal ha en multilink kabel. Har du ikke en stor tegning der hører til motorene? Den kan ellers downloades på nettet. Vi må oppdatere motorens software for at få dette til at fungere, og det koster også ca 3000 dkr.... Vet ikke hvordan det er med de nyeste motorene. I Salgs brochuren til båten din står Volvo Penta Trip computer til at være standard utstyr, det burde være noe med at du ser hvor mye forbruket er, og hvis du ser L/Nm så er det sansynlighet at den er forbundet sammen med plotteren.. Redigert 26.Mai.2010 av Jandus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Jeg har en helt ny ShipModule Multiplexer beregnet for Raymarine liggende. Pris kr 1.500. Her kan du lese mer om den: http://www.yachtoffice.at/eng/products/nmeadevices/nmeamultiplexer/index.html Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mix Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 En NMEA 0183 multiplexer fungerer nok dårlig som NMEA 2000 Interface til VP. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 (redigert) Det stemmer at du må ha en egen MNEA boks mellom VP systemet og plotteren. Årsaken er at EVC systemet ikke sender ut NMEA signaler - så disse må dekodes. Forstår jeg rett at du har en svinger som er koblet til EVC systemet? Dersom du har det og skal ha dybde inn på Raymarine er nok løsningen å kjøpe en slik boks som kobler EVC og Raymarine sammen. Ring Belamarin og spør de - de har greie på dette. Jeg liker ikke å ha for mye info inn på plotteren - så vi har EVC display for motorene i stedet. Der får jeg all motorinfo jeg ønsker Når du skriver DSC meldinger - hva mener du da? Om det er nødmeldinger så kommer de automatisk inn på plotteren min i hvertfall, og det skjer automatisk så lenge plotter og VHF er koblet sammen. Det sjekker du på VHFen ved å se om GPS posisjonen er oppdatert der. Redigert 28.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Det stemmer at du må ha en egen MNEA boks mellom VP systemet og plotteren. Årsaken er at EVC systemet ikke sender ut NMEA signaler - så disse må dekodes. Forstår jeg rett at du har en svinger som er koblet til EVC systemet? Dersom du har det og skal ha dybde inn på Raymarine er nok løsningen å kjøpe en slik boks som kobler EVC og Raymarine sammen. Ja, har selv undersøkt litt rundt omkring, så det blir en NMEA boks - litt usikkert når jeg kan få det montert. Jeg antar at svingeren er koplet til EVC-systemet, siden dyndeinformasjonen kommer opp som valg i displayet på turtellerne. Iflg kontrakten skulle båten leveres med Bidata, men rent funksjonelt så er den informasjonen Bi-data gir integrert i EVC-infomasjonen og derfor lite praktisk tilgjengelig (det er 10-talls valgmuligheter pr motor). Jeg regner derfor med at med NMEA-boks så har jeg dybde, logg etc på plotteren. En annen sak er at jeg mener jeg har kjøpt noe anne enn jeg har fått hva gjelder funksjonalitet, så det blir en diskusjon ifm installasjon av NMEA - vi kommer sikkert overens. Jeg liker ikke å ha for mye info inn på plotteren - så vi har EVC display for motorene i stedet. Der får jeg all motorinfo jeg ønsker Har såvidt begynt å tenke på det som et alternativ, men usikker på om jeg får plassert det på hensiktsmessig måte - jeg får se. Og så er det jo også et prisspm - har ikke undersøkt det. Jeg tenker at denne motorinformasjonen er greit å ha tilgjengelig men jeg trenger den ikke hele tiden. Jeg har jo tross alt analoge klokker for turtall, temp, oljetrykk og lading for hver moter. Når du skriver DSC meldinger - hva mener du da? Om det er nødmeldinger så kommer de automatisk inn på plotteren min i hvertfall, og det skjer automatisk så lenge plotter og VHF er koblet sammen. Det sjekker du på VHFen ved å se om GPS posisjonen er oppdatert der. Ja nødmeldinger, tror dette bare er "fingertrøbbel" fra min side - skal sjekke, men tror det kun er snakk om å definere dette i oppsettet på plotteren. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Fantino Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Hei KOB! Når det gjelder motordata hadde jeg en tråd på dette da jeg handlet båt for et par år siden. Det endte med dette: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/36055-nmea2000-interface-d6-350-til-raymarine-e120/page__view__findpost__p__474865 Gav mao. f***** Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Jeg sjekket dette med Volvo Penta på messa (sjøen for alle) i vinter. De viste meg da NMEA interface i katalogen og mener denne kostet ca. 3 lapper. Jeg har Simrad CX44 og vet ikke om det er anderledes med Raymarine. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Du må vel uansett ha "software-oppgraderingen", om du da ikke har EVC-B eller eldre (før de tok den bort slik at de kan selge den separat - til blodpris..)? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Sjekker dette ut nå med Oslo Båtsenter og Raymarine. Har skjønt at jeg må ha NMEA-interface - noen sier ovenfor at det ikke koster mer enn ca. 3.000. Videre et kabelsett fra Raymarine, oppgitt pris ca. 1.300. Så gjenstår det å se - skulle ikke forundre meg om VP, som du skriver, Fantino, har gjort nødvendig sw til et tilleggsvalg. Et alternativ, om jeg forstår det riktig, kan være å droppe interface til plotter og i stedet kjøpe EDC-displayet. Usikker på om det blir en like bra løsning. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Ally Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 Jeg har EVC C, det fortalte jeg også. De sa ingen ting om software oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2010 Del på Facebook Svart 31.Mai.2010 EVC displayet er bra på motordata - ikke tridata. ST 70 er bra på tridata . så kan plotteren vise kart og radar. Sitér dette innlegget Link to post
tami Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Noen som har link til side med ulike evc display? Jeg venter på en ny D3 170 og har plotter med nmea 2000. Tenkte å bruke plotter til motordata, men kanskje jeg bør vurdere evc display Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Hvis du har en Volvo penta forhandler i nærheten har de sikkert katalogen til Volvo, der står typene og pris. Hvis du går på Volvo pentaog leter under accessories så finner du noe info. Trenger man software oppdatering hvis man kjøper EVC display i ettertid? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.