TB2855 Startet 26.Mai.2010 Del på Facebook Startet 26.Mai.2010 Skal borre opp og sette inn eit nytt stikk for å forbedre luftingen på min aluminiumstank. Siden tanken er halvfull av diesel, og jeg dermed er lite lystig på sveising, så skal jeg borre eit hull, og sette inn en rustfri forskruvning. Jeg må da ha mutter på innsiden av tanken, har ikke klart å finne en rustfri 1/2" mutter, berre en i messing. Som vi vet så reagere stål med aluminium, men mitt spørsmål er. Regagerer aluminium også mot messing? Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Ingen problem det vel? Skal tanken inneholde syrer eller senkes i sjøvann kunne nok korrosjon blit tema. Ta feks nesten "alle" dieselfilterholdere på markedet, til og med Racor, er aluminiumhus og slangenippler i messing (der "løse" slanger benyttes) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Aluminium reagerer minst like mykje på messing som på stål :( Magne Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Gå til en rørforhandler eller spør en rørlegger om en 1/2" skjøtemuffe i sort stål, bør ikke bruke messing mot alu, da messingen "spiser" alu. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
princess32 Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Skru det på men ta på gjengetape. problemet løst, ingen kontakt mellom metallene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 I denne settingen så vil dette ikke medføre store problemer siden en trenger en elektrolytt for at galvanisk korrosjon skal foregå.. Diesel er ikke en elektrolytt i denne sammenhengen... Hadde du dyttet dette ned i saltvann, så hadde saken stilt seg annerledes.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 takk.. begynte å lure på om feks alle filterprodusenter var mindre opplyste enn kundene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TB2855 Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 I denne settingen så vil dette ikke medføre store problemer siden en trenger en elektrolytt for at galvanisk korrosjon skal foregå.. Diesel er ikke en elektrolytt i denne sammenhengen... Hadde du dyttet dette ned i saltvann, så hadde saken stilt seg annerledes.. Men er reaksjonene mellom aluminum og andre metaller galvanisk? Har hørt om stålbolter som "spiser opp" alminiumet, selv uten fuktighet. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mai.2010 Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Er det miljø for tæring, så vil det svakeste angripes, og så det neste i spenningsrekka....osv. Men er det ikkje miljø for tæring, så er det ikkje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TB2855 Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Jeg tok likegodt å dreide ut en rustfri skive sjøl. Messing-rustfritt-aluminium-rustfritt, det skal går bra. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Rustfritt stål ligger over kobber og sink (messing) i spenningsrekka. Da tror jeg heller jeg ville brukt messing mot aluminiumen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
snod Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Tenk om motoren i bilen din hadde ofret seg for karosseriet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Tenk om motoren i bilen din hadde ofret seg for karosseriet Dette her vet dere nok litt lite om. Rover laget en gang biler med aluminiumskarosseri på ramme i stål. På de bilene som ikke gikk i ørken, ramle karosseriene ned på ramma, om man ikke tok åtgjerder i tide. Ellers så har de som hevder at man må ha en elektrolytt tilstede for å sette av en galvanisk tæring rett. Denne elekrolytten skal man imidlertid være klar over kan være maskert. Dvs, det skal veldig lite til, det kan være en liten drypplekkasje nå og da, osv. Sitér dette innlegget Link to post
KongConan Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Det kan også holde med fuktig luft. Hilsen en kjemiker Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Rustfritt stål ligger over kobber og sink (messing) i spenningsrekka. Da tror jeg heller jeg ville brukt messing mot aluminiumen. Rustfritt reagerer ikke med aluminium, det blir brukt rustfrie poppnagler for å å poppe sammen alminiumsplater, å det holder "evig". Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Komodo Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Rustfritt reagerer ikke med aluminium Javel. Men til den bruken du snakker om (dieseltank) hadde jeg ikke vært bekymret uansett materiale. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Rustfritt reagerer ikke med aluminium, det blir brukt rustfrie poppnagler for å å poppe sammen alminiumsplater, å det holder "evig". Det er denslags uttalser som senker seriøsiteten til et forum som dette. Grunnen til at det varer en tid, er at aluminiumen opptrer som en stor anode i forhold til den katodiske popnaglen. Jeg hadde samme forhold der støykassetter var poppet opp i et trappehus i salin atmosfære. Der varte evigheten i fire år før støykassettene startet å ramle ned. Man skal være klar over at alt går dukken før eller senere. Men med relativt liten innsikt og beskjedne midler, kan man få saker til å vare svært lenge. Ellers så kan kondens og skitt på aluminiumen være en slik maskering av elektrolytt som kjemikeren korrekt fremholder. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 putt slangen rett nedi og fuge rundt med sika !!! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
borghans Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Jeg har opplevd at en rustfri skru på 6 mm tærte et hull i en aluminiumsplate, hullet var da blitt ca 5 cm i diameter. Rustfritt stål tærer både på aluminium og svart stål. Derfor brukes det alltid teflon mellom rustfritt og al/stål på offshore innstallasjoner. Men etter min erfaring, så skal ikke messing reagere med aluminium. Man må ikke forveksle messing og kopper. Men som navt over, så brukes messing nippler på aluminiumsbokser. Men det ligger da en teflon / gummipakning på nippelen. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Bruk en messingforskruvning og messing mutter. Legg teflonpakning under mutteren og under kransen på forskruingen, så har du isolert materialene fra hverandre. Du kan selvsakt også bruke annen type pakning. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Jeg har messing mot alu i begge mine dieseltanker. Står på 20ende året uten noen form for korrosjon........ Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Hei Kvifor ikkje bruka ein gjennomføring og nippel av nylon? Eg trur nylon toler diesel, men det kan kjemkaren svara på. Nylon toler vel òg dei mekaniske kreftene? I så fall så er vel det det enklaste, rimlegaste og beste? Ask Sitér dette innlegget Link to post
KongConan Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Usikker på om diesel tar nylon....er ikke så aggessivt mot polymere forbindelser som bensin ihvertfall. ...lenge siden jeg har styret med dette Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Hva er aliminium. Hvis jeg ikke er feilinformert så finnes aliminum i en mengde kvaliteter, så det spørs hva man har når man skal vurdere faren for tæring. Sitér dette innlegget Link to post
KongConan Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 I sin rene form er aluminium mykt og nærmest ubrukelig...det finnes et par hundre forskjellige legeringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.