Jump to content

Messing mot aluminium, går det?

TB2855

Recommended Posts

Skal borre opp og sette inn eit nytt stikk for å forbedre luftingen på min aluminiumstank.

Siden tanken er halvfull av diesel, og jeg dermed er lite lystig på sveising, så skal jeg borre eit hull, og sette

inn en rustfri forskruvning. Jeg må da ha mutter på innsiden av tanken, har ikke klart å finne

en rustfri 1/2" mutter, berre en i messing. Som vi vet så reagere stål med aluminium, men mitt

spørsmål er. Regagerer aluminium også mot messing?

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

I denne settingen så vil dette ikke medføre store problemer siden en trenger en elektrolytt for at galvanisk korrosjon skal foregå.. Diesel er ikke en elektrolytt i denne sammenhengen... Hadde du dyttet dette ned i saltvann, så hadde saken stilt seg annerledes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I denne settingen så vil dette ikke medføre store problemer siden en trenger en elektrolytt for at galvanisk korrosjon skal foregå.. Diesel er ikke en elektrolytt i denne sammenhengen... Hadde du dyttet dette ned i saltvann, så hadde saken stilt seg annerledes..

Men er reaksjonene mellom aluminum og andre metaller galvanisk?

Har hørt om stålbolter som "spiser opp" alminiumet, selv uten fuktighet. :confused:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

• 2 uker senere...

Tenk om motoren i bilen din hadde ofret seg for karosseriet

Dette her vet dere nok litt lite om. Rover laget en gang biler med aluminiumskarosseri på ramme i stål. På de bilene som ikke gikk i ørken, ramle karosseriene ned på ramma, om man ikke tok åtgjerder i tide.

Ellers så har de som hevder at man må ha en elektrolytt tilstede for å sette av en galvanisk tæring rett. Denne elekrolytten skal man imidlertid være klar over kan være maskert. Dvs, det skal veldig lite til, det kan være en liten drypplekkasje nå og da, osv.

Rustfritt stål ligger over kobber og sink (messing) i spenningsrekka. Da tror jeg heller jeg ville brukt messing mot aluminiumen.

Rustfritt reagerer ikke med aluminium, det blir brukt rustfrie poppnagler for å

å poppe sammen alminiumsplater, å det holder "evig".

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

Rustfritt reagerer ikke med aluminium, det blir brukt rustfrie poppnagler for å

å poppe sammen alminiumsplater, å det holder "evig".

Det er denslags uttalser som senker seriøsiteten til et forum som dette. Grunnen til at det varer en tid, er at aluminiumen opptrer som en stor anode i forhold til den katodiske popnaglen. Jeg hadde samme forhold der støykassetter var poppet opp i et trappehus i salin atmosfære. Der varte evigheten i fire år før støykassettene startet å ramle ned. Man skal være klar over at alt går dukken før eller senere. Men med relativt liten innsikt og beskjedne midler, kan man få saker til å vare svært lenge.

Ellers så kan kondens og skitt på aluminiumen være en slik maskering av elektrolytt som kjemikeren korrekt fremholder.

Jeg har opplevd at en rustfri skru på 6 mm tærte et hull i en aluminiumsplate, hullet var da blitt ca 5 cm i diameter. Rustfritt stål tærer både på aluminium og svart stål. Derfor brukes det alltid teflon mellom rustfritt og al/stål på offshore innstallasjoner. Men etter min erfaring, så skal ikke messing reagere med aluminium. Man må ikke forveksle messing og kopper. Men som navt over, så brukes messing nippler på aluminiumsbokser. Men det ligger da en teflon / gummipakning på nippelen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...