John83 Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Hei. Nå har jeg og Fruen kjøpt et "lite" sommer prosjekt. Hun er en Saltdaling fra 1956, hun er en "stor" liten båt med massse sjarm. Under dekket banker det en gammel Volvo Penta VD17D på 36 små hester, dette gjør henne ikke til en reser, med det er ikke det vi er ute etter heller. Skal hente ho på Fredag og hun trenger noe oppussing innvendig og en overgang av det elektriske. Jeg har lite erfaring fra trebåter så det kan hende at jeg trenger litt hjelp her underveis. Båten ble kjøpt av forje eier i 06 og har nesten ikke vært i bruk etter den tid. Den har vært oppe av vannet og fått ny propell i fjor sommer og har vært på vannet siden den tid. Så den må nok opp i løpe av sommeren og bunn smøres. Det største probleme jeg har fått opplyst er at når oljen i giret blir varmt så må man sette den i "revers" 2 ganger før den tar, at når man går fra forover rett til bakover så gjør den ikke noe, man må da sette den i nøytral og da når man setter den i "revers" kobler den inn. Andre probleme tror jeg at jeg har løst. Den laddet ikke, rota under instrumentene og fant sikkringene. De var eira utav en annen verden. pusset ned sikkringene så forsvant ladelampen. fikk 14,25v på bateriene når den gikk så jeg regner med at det skal være i orden. Har ikke funnet navn på den så forslag er vellkomen. Kaller den bare "Egget" men det er vel ikke noe den kan hete Her er hun i all sin prakt. Flere bilder kommer når man har fått henne vel heim. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 (edited) Velkommen til Baatplassen og Gratulere med båten, ser veldig brei ut :) bållå er jo et altarnatvi til navn :) Edited May 26, 2010 by SandvikAC25 (see edit history) Quote O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
John83 Posted May 26, 2010 Author Share Posted May 26, 2010 Hei jo takk. Den er vist 290 brei. Bållå.. skal formidle det videre til fruen. hehe Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
John83 Posted May 26, 2010 Author Share Posted May 26, 2010 (edited) Dobbel post her Edited May 26, 2010 by Buno83 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Egget var da et treffende navn det? Jeg ville gått for det jeg... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 eventuelt "Eggfrid" (Eller "MS Kuvøsa"..=)) Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
John83 Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Navnet blir nok "Straumsflua" Har fått båten hjem og allt var bare fryd og glede til jeg kom over råte i noen bord over vannflaten. Må sikkert byttes, Hvordan vet jeg ikke men må vel forske litt på det. Båten viser tydelig preg over og ha stått og forfalt noen år og den trenger nok en oppussing og vedlikehold. Dette kan bli et stort prosjekt men det kan jo bli interesant og lære noe nytt om trebåter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
John83 Posted June 5, 2011 Author Share Posted June 5, 2011 (edited) Et år er gått og man har da funnet ut at Egget ikke er 100% frisk. Hun har råte i noen bord og et par spanter er gått til de evige jaktmarker. Hun bærer perg av dårlig vedlikehold og slapt elekrisk arbeid. Noen midlertidige løsninger er gjort, Men mine midlertidige nødreperasjoner har en tendens til og bli permanent. http://maps.google.no/maps?f=q&source=s_q&hl=no&geocode=&q=Gratangen,+%C3%85rstein&aq=0&sll=-34.016242,18.457031&sspn=35.176417,79.013672&ie=UTF8&hq=&hnear=%C3%85rstein,+Gratangen,+Troms&ll=68.687619,17.546908&spn=0.000471,0.002411&z=19&layer=c&cbll=68.687619,17.546908&panoid=vgZA8iIutoEasIOANMvQEA&cbp=12,90.74,,0,16.87 Fant båten på Google Ligger og koser seg i finværet. Edited June 5, 2011 by John83 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kewiin Posted June 5, 2011 Share Posted June 5, 2011 Hei! Hvor kommer båten din ifra, hvor den ble lagd, tenker jeg på? Quote Kewiin's prosjekt 14 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
John83 Posted June 5, 2011 Author Share Posted June 5, 2011 Den er vel bygd i Saltdalen i Nordland. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
John83 Posted June 6, 2011 Author Share Posted June 6, 2011 Hvordan kan man prime og bunnstoffe en båt når man ikke har murlighet og få den på land? En kar jeg snakket med sa at man kunne gå den opp i fjæra på floa å vente til det er fjære, så skrape av gammel drit, la det flø opp igjen så alle rester forsvinner så prime og stoppe på neste fjære. er dette noe og annbefale? vil stoffingen feste seg til vått skrog? Noen som har vært borti denne løsningen før? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kewiin Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Den er vel bygd i Saltdalen i Nordland. Ja, kunne tenkte meg det. Artig å se at noen andre har en Saltdaling, spesielt når jeg selv er en Quote Kewiin's prosjekt 14 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
jandrea Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Hvordan kan man prime og bunnstoffe en båt når man ikke har murlighet og få den på land? En kar jeg snakket med sa at man kunne gå den opp i fjæra på floa å vente til det er fjære, så skrape av gammel drit, la det flø opp igjen så alle rester forsvinner så prime og stoppe på neste fjære. er dette noe og annbefale? vil stoffingen feste seg til vått skrog? Noen som har vært borti denne løsningen før? Tja, denne metoden er jo blitt brukt siden seiskutetiden så det lar seg vel gjøre. Om det blit optimalt tviler jeg litt på. Quote Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post Share on other sites More sharing options...
øyværing Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 (edited) Jeg lar trebåten min få ligge 1 til 2 uker på fortøyninga, så blir den lagt opp i fjæra. Bunnsmører rett på uten å ha primer på. når den skal på land på høsten er det bare å spyle med hageslange og piasavakost. så forsvinner bunnstoffet å du slipper å skrape rent neste gang. Dette har jeg og min bestefar som hadde den før gjort siden den var ny. bunnstoffet er like fint i oktober som da det ble smurt på i april. Edited June 6, 2011 by øyværing (see edit history) Quote Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post Share on other sites More sharing options...
John83 Posted June 7, 2011 Author Share Posted June 7, 2011 (edited) Var ombord i går og så over hvordan jeg kunne lappe i hop roret Måtte jo ha skipshunden med. Laklet det til på et vis. Roret er innegrodd. Blir fort litt rot når man arbeider ombord uten å ha fruen med. Deksplassen kunne nok ha vært litt større. Kan godt overnattes i den hvis fruen hiv meg ut av huset. Denne karn kan gi masse hodebry men stortsett går den slik den skal. Må nok legge opp et nytt ledningsnett etterhvert. Edited June 7, 2011 by John83 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.