Jump to content

Prosjekt "Egget" 25 fot`s Saltdaling


John83

Recommended Posts

Hei.

Nå har jeg og Fruen kjøpt et "lite" sommer prosjekt.

 

Hun er en Saltdaling fra 1956, hun er en "stor" liten båt med massse sjarm.

Under dekket banker det en gammel Volvo Penta VD17D på 36 små hester, dette gjør henne ikke til en reser, med det er ikke det vi er ute etter heller.

 

Skal hente ho på Fredag og hun trenger noe oppussing innvendig og en overgang av det elektriske.

Jeg har lite erfaring fra trebåter så det kan hende at jeg trenger litt hjelp her underveis.

Båten ble kjøpt av forje eier i 06 og har nesten ikke vært i bruk etter den tid.

Den har vært oppe av vannet og fått ny propell i fjor sommer og har vært på vannet siden den tid. Så den må nok opp i løpe av sommeren og bunn smøres.

Det største probleme jeg har fått opplyst er at når oljen i giret blir varmt så må man sette den i "revers" 2 ganger før den tar,

at når man går fra forover rett til bakover så gjør den ikke noe, man må da sette den i nøytral og da når man setter den i "revers" kobler den inn.

Andre probleme tror jeg at jeg har løst. Den laddet ikke, rota under instrumentene og fant sikkringene. De var eira utav en annen verden.

pusset ned sikkringene så forsvant ladelampen. fikk 14,25v på bateriene når den gikk så jeg regner med at det skal være i orden.

Har ikke funnet navn på den så forslag er vellkomen. Kaller den bare "Egget" men det er vel ikke noe den kan hete :lol:

 

Her er hun i all sin prakt.

egget.jpg

 

Flere bilder kommer når man har fått henne vel heim.

Link to post
Share on other sites

Navnet blir nok "Straumsflua"

Har fått båten hjem og allt var bare fryd og glede til jeg kom over råte i noen bord over vannflaten. :headbang:

Må sikkert byttes, Hvordan vet jeg ikke men må vel forske litt på det.

Båten viser tydelig preg over og ha stått og forfalt noen år og den trenger nok en oppussing og vedlikehold.

Dette kan bli et stort prosjekt men det kan jo bli interesant og lære noe nytt om trebåter.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Svart (redigert)

Et år er gått og man har da funnet ut at Egget ikke er 100% frisk.

Hun har råte i noen bord og et par spanter er gått til de evige jaktmarker.

Hun bærer perg av dårlig vedlikehold og slapt elekrisk arbeid. Noen midlertidige løsninger er gjort,

Men mine midlertidige nødreperasjoner har en tendens til og bli permanent.

 

http://maps.google.no/maps?f=q&source=s_q&hl=no&geocode=&q=Gratangen,+%C3%85rstein&aq=0&sll=-34.016242,18.457031&sspn=35.176417,79.013672&ie=UTF8&hq=&hnear=%C3%85rstein,+Gratangen,+Troms&ll=68.687619,17.546908&spn=0.000471,0.002411&z=19&layer=c&cbll=68.687619,17.546908&panoid=vgZA8iIutoEasIOANMvQEA&cbp=12,90.74,,0,16.87

 

Fant båten på Google

Ligger og koser seg i finværet.

Redigert av John83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan kan man prime og bunnstoffe en båt når man ikke har murlighet og få den på land?

En kar jeg snakket med sa at man kunne gå den opp i fjæra på floa å vente til det er fjære,

så skrape av gammel drit, la det flø opp igjen så alle rester forsvinner så prime og stoppe på neste fjære.

er dette noe og annbefale? vil stoffingen feste seg til vått skrog?

Noen som har vært borti denne løsningen før?

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan man prime og bunnstoffe en båt når man ikke har murlighet og få den på land?

En kar jeg snakket med sa at man kunne gå den opp i fjæra på floa å vente til det er fjære,

så skrape av gammel drit, la det flø opp igjen så alle rester forsvinner så prime og stoppe på neste fjære.

er dette noe og annbefale? vil stoffingen feste seg til vått skrog?

Noen som har vært borti denne løsningen før?

Tja, denne metoden er jo blitt brukt siden seiskutetiden så det lar seg vel gjøre. Om det blit optimalt tviler jeg litt på.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Jeg lar trebåten min få ligge 1 til 2 uker på fortøyninga, så blir den lagt opp i fjæra. Bunnsmører rett på uten å ha primer på. når den skal på land på høsten er det bare å spyle med hageslange og piasavakost. så forsvinner bunnstoffet å du slipper å skrape rent neste gang.

 

Dette har jeg og min bestefar som hadde den før gjort siden den var ny.

 

bunnstoffet er like fint i oktober som da det ble smurt på i april.

Redigert av øyværing (see edit history)

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

da81e5ad.jpg

Var ombord i går og så over hvordan jeg kunne lappe i hop roret

Måtte jo ha skipshunden med.

 

72e5653f.jpg

Laklet det til på et vis.

 

cfe189a8.jpg

Roret er innegrodd.

 

01b83562.jpg

Blir fort litt rot når man arbeider ombord uten å ha fruen med.

 

05a4f508.jpg

Deksplassen kunne nok ha vært litt større.

 

938e1c69.jpg

 

c9c069d2.jpg

Kan godt overnattes i den hvis fruen hiv meg ut av huset.

 

32e23e9d.jpg

 

55ce99ae.jpg

Denne karn kan gi masse hodebry men stortsett går den slik den skal.

 

4da3d567.jpg

Må nok legge opp et nytt ledningsnett etterhvert.

 

493de75d.jpg

 

6ba327e3.jpg

Redigert av John83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...