Jump to content

Kewiin's prosjekt 14 fot


kewiin

Recommended Posts

Endelig blitt båteier! :flag_bp:

 

Har da kjøpt meg "ny" gammel båt, som jeg da har kjøpt som et oppussingsprosjekt! :thumbsup:

Er en Rana 16 fot. (Er usikker på modell) Skal bruke den mest til fritidsbåt og litt hobbyfiske. =)

Blir en liten prosjekttråd etterhvert, da jeg til nå ikke har noen varm plass for å starte på prosjektet :worry:

 

 

(Er ikke denne båten, dette er en likedan jeg fant gjennom google)

 

imag0212.jpg

 

[Kilde: Google - http://home.eunet.no/~runsto/batanonse.htm]

 

Lurte på om det er noen her inne som har en slik båt, og om dere vil legge ut noen bilder!

Slik at jeg kan få litt inspirasjon og ideer! :D

 

 

Sleng gjerne inn noen kommentarer!

 

Mvh SR Kewiin!

Link to post
Share on other sites

Flott liten båt. Hadde selv en sånn under oppveksten, og hadde mange fine turer. Jeg tror ihvertfall det er en prosjekt tråd med en båt av lignende størrelse. Det var ikke den samme typen som du har, men du finner sikkert mange svar på det du lurer på der. Søk etter prosjekt, så finner du den sikkert.

Link to post
Share on other sites

HAUGI :

 

Ja, det er en ganske gammel båt. Tror det var noen som nevnte 1969...

Det kan stemme at de litt nyere har annerledes vindskjerm. Etter hva jeg har sett på netttet.

 

Ja, den er litt mer "rund" i kantene i forhold til de som er litt nyere, som jeg har sett.

En av grunnene til at jeg kjøpte meg dette prosjektet var mest fordi jeg fikk den veldig billig, + at jeg liker utfordringer.

 

Så jeg håper på, da jeg starter at det er hjelp å få her! For dette er et helt nytt plan for meg, med tanke på at jeg aldri har håndtert med glassfiber og slike kjemikalier. (Annet enn på alemennfaglig)

Men har da en pappa som har støpt båter før, så det er jo en god støttespiller i dette pusseobjektet.

 

Takk så mye! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Et par spørsmål..

 

Hvordan er det å støpe glassfiber? Enkelte ting man må ta hensyn til?

 

For dere skjønner, det er en rift på styrbord side ca 20 - 30 cm lang noen cm ovenfor vannlinjen.

Og det er hull tvers igjennom. Kan dette bli vanskelig å tette?

 

Bør jeg da "åpne" såret, slik at jeg får tatt sprekkene ordentlig? Eller er det noen som har gjort noe slikt før, evt noen fremgangsmåte?

Link to post
Share on other sites

Hei og hopp, tommel opp! :thumbsup:

 

Tok noen bilder av båten for noen dager siden. Forige eier hadde latt båten stå ute, slik at jeg måtte måke vekk en del snø... =( Så nå står den lagret i en tørr garasje! :thumbsup:

 

 

 

Beklager dårlige bilder... Tatt med tlfn.

 

painted.jpg

 

 

Bilen og båten.

 

dsc01494.jpg

 

 

Bildet av babord side.

 

dsc01496.jpg

 

 

Bakfra. (Det er vel normalt at det skal stå et "skilt" her bake, der infoen om båten er?)

 

bakfrapainted.jpg

 

 

Styrbord side.

 

dsc01500.jpg

 

 

Her er et bilde av skaden på båten. Ca 20-30cm langt.

 

dsc01508.jpg

 

Skal vel ikke være noe problem å få fikset dette.. (?)

 

 

Oppi båten. ( Som tidligere nevt, båten er måket )

 

dsc01504.jpg

 

 

 

--- " ---

 

dsc01502.jpg

 

 

 

 

Noen som kan se utfra disse bildene hvordan modell dette er?

 

 

Kom gjerne med innspill! All kritikk er god kritikk! :rolleyes:

 

Mvh: SR Kewiin!

Redigert av kewiin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Hemnesberget var det 2 båtfabrikker, Præsteng/Rana-Plast og Rana Båt.

 

Med mange forskjellige modeller så så var de ikke lett å holde fra hverandre. 425/530/630 osv var Præsteng/Rana-Plast, 17-Fisk, 13, 15, 20 osv var opprinnelig Rana Båt. Rana Båtfabrikk bygde også båter for Fjord.

 

Så slo de seg sammen en eller annen gang rundt 1990, og noen modeller ble videreført mens andre forsvant fra programmet.

 

Båten Sofaseileren linker til er da en Rana-Plast 16, i salg til utpå 80-tallet. Onkelen min hadde en slik med 20hk på. Husker det som et halvplanerskrog med kjøl...?

 

Trådstarters båt: bunnkonstruksjon m/ 2 små kjøler på sidene minner mer om en eller annen tidlig Fjord-modell... Og ser ut som et helplanerskrog. Farge på gelcoat/innerliner minner også om den som Rana Båt brukte i massevis av år.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

På Hemnesberget var det 2 båtfabrikker, Præsteng/Rana-Plast og Rana Båt. Med mange forskjellige modeller så så var de ikke lett å holde fra hverandre. 425/530/630 osv var Præsteng/Rana-Plast, 17-Fisk, 13, 15, 20 osv var opprinnelig Rana Båt.

 

Ivar, er du helt sikker på at det var Rana Båt som produserte "Rana-17 fisk"? Jeg har en "Rana 17 de luxe" som hyttebåt, jeg mener dette er en rana fisk med litt annen innredning (...og en hel masse finerplater med riflet skaitrekk som er skrudd opp overalt + coktailbord i emalasjeplastkvalitet ). Båten er fra midten av åttitallet tror jeg, og jeg var nesten helt sikker på at dette var Rana-plast. Jeg synes også at designen på båten jeg linket til, som du mener er Rana-Plast, er svært lik designen på 17 foteren (fisk / de luxe).

Jeg er forøvrig enig i at tråstarters båt minner mer om typisk "fjord-design".

Link to post
Share on other sites

Ivar, er du helt sikker på at det var Rana Båt som produserte "Rana-17 fisk"? Jeg har en "Rana 17 de luxe" som hyttebåt, jeg mener dette er en rana fisk med litt annen innredning

joda, det er samme skroget, bare jeg som er vant til å omtale det som "17fisk" Og produsert av Rana Båt ja.

 

Også kjent som "Raftsund-moped" :thumbsup:

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

raftsund moped kommer vel av at denne båttypen i flere tiår har blitt brukt som en slags skjærgårdsjeep langs mesteparten av nordlandskysten, og enkelte steder var vel tettheten ekstra høy tenker jeg..?

 

Tør ikke påstå noe ang hva det er , bare at det ligner.

 

Kanskje en ide å ta en tlf til fabrikken, tror de har 751 93000 , om ikke dekan svare så kanskje de kan henvise videre til noen som kan...?

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Her kan du se noen bilder som viser det jeg forbinder med Rana 16. Min første båt var en slik 16HT. Denne ble også laget i en versjon med kun vindskjerm.

Ja dette er også en Rana-Plast 16. Såvidt jeg skjønner også arvegods fra Fjord. på Fjord-Club forumet omtales denne som

Ex. Herwa. F Day m/HT?. Senere produsert av Rana Plast

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sendt mail til Rana Plast AS. Og fikk følgende til svar:

 

"Uten produksjonsnummer kan vi dessverre ikke bekrefte årsmodell.

 

Legger ved gamle brosjyrer av RANA 16 – lykke til!"

 

ERGO jeg er like langt med å finne ut hvilken modell eller hvordan merke dette er :confused:

 

 

Dette er vel ikke noe jeg kan bli plaget med videre, tenker på evt. salg eller registrering?

Slik jeg har forstått det, så MÅ ikke båter registreres (?) ... Eller ?

Ved evt. salg så får det briste eller bære, tenker jeg da. Har ingen planer om å selge båten ved de første årene.

Redigert av kewiin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Go'Ætmidag! :cool:

 

Da har jeg funnet ut at jeg skal lage meg en båthenger! Da jeg ikke har noen båtplass til sjarmtrollet :p

 

Har anskaffet meg en gammel campingvogn, for svimlende 200kr. Skal rive "huset", slik at jeg sitter igjen med kun understellet. Akslingen har ikke brems.

 

- Noen her inne som har bygd båthenger selv, bilder ?

- Hva var det biltilsynet la vekt på under vising ?

 

Vet at det er en del regler osv rundt henger. Slik jeg har forstått det:

1. Hvis båt og henger i lag overstiger 750 kg, må en ha aksling med brems evt. boggi-aksling (?) Men tror jeg berger meg ganske flott, med tanke på at jeg det er bare en 14 fots båt jeg har.

2. Ellers er det vel at alt av lys og slikt er i orden. Revers, brems - og kjørelys. Trengs det tåkelys?

3. Må vel være sertifisert sveiser som utfører/går over all sveising på hengern. - Slik at det overholder sikkerheten.

 

Noe mer jeg bør huske på ?

Redigert av kewiin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...