Jump to content

Tomme fabrikklager hos nordiske båtprodusenter.

Eureka

Recommended Posts

I en avis her på sunnmøre sto det i dag å lese at nordiske båtfabrikkers lagre snart er tomme og det allerede nå er lange ventetider for mye ordre. Årsaken skal være lav produksjon det siste året, men at produksjonen nå går for fult. Det skal være begrenset med båter på lager i butikkene. I såfall er det jo godt nytt for de som skal selge bruktbåter. Veldig godt nytt :)

Er det noen her som har vært hos forhandlere i det siste og blitt forespeilet lang leveringstid? -eller er dette kun et stunt for å dra igang båtsalget og få folk til å kjøpe raskt for å sikkre seg ny båt?

Prisnivået som mange bruktbåtselgere forventer for sine båter er nok en sterkt medvirkende årsak til mange velger nye båter. Med rabattene en får på nye båter koster de ofte ikke mer enn en 2-3 år gammel bruktbåt. Jeg har ny båt i bestilling og har med dagens prisnivå ikke engang vurdert bruktbåt. Leverandøren jeg har valgt bygger for tiden bare etter ordre, slik at leveringstiden er flere måneder.

Etter hva jeg har forstått er det ikke enkelt å øke produksjonen heller fordi hele bransjen inkludert underleverandørene har bygd ned kapasiteten de siste 2 årene. Derefor er det ikke bare for båtprodusentene å øke antall ansatte for å øke produksjonen, de er avhengig av at hele leverandørkjeden girer opp.

• 4 uker senere...

Jeg vurderte før jul å kjøpe ny Skibsplast 660DC. Forhandleren Garstad sa da at 2010-båtene snart ble utsolgt, og at jeg burde bestille før nyttår hvis jeg ville ha båt til sommeren. Nå ser jeg at den samme forhandleren annonserer disse båtene på sommerkampanje, "leveringsklare båter på lager". Mistenker at de sier akkurat det som passer dem i øyeblikket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...