Jump to content

Motorbytte - hvilken verdi har dette ved salg?


bjoris

Recommended Posts

Har for venner vært å sett på båt der motoren er byttet for 5 år siden. Båten er 25 år og mange tilsvarende båter har org.motoren i som også er 50 hk svakere. (Nimbus 3000). Prisen er selvsagt høyere på denne med nyere motor, men spørsmålet som jeg syns er vanskelig å vurdere er hvilken ekstra verdi dette gir båten, pt ser det ut til at båten er priset minst 100`over tilsvarende med org. motor...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Stort sett så er vell erfaringene som deles på BP og andre plasser at et motorbytte aldri er lønnsomt i forrkant av et salg. Du får aldri pengene igjen den dag du selger.

 

Hvor mye mer den er verd avhenger bla av hvor stor motor det er snakker om.

Antar vi ca 200 Hk i en Nimbus 3000 så snakker vi fort om rundt 300' for et motorbytte, så da er kanskje ikke 100' i tillegg på bruktprisen 5 år etter motorbytte helt feil.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har en enkel tommelfinger-regel som sier at en hk koster 1000 kroner. Økning på 50 hk kan således sies å ha en verdi på 50'. Dette forutsetter imidlertid at båten er slik at den kan gjøre seg nytte av de ekstra kreftene. Den nye motoren er 20 år nyere enn de originale. Dette har også en verdi.

 

Jeg tror, uten å kjenne denne båttypen spesielt, at 100' i høyere pris godt kan forsvares. Generelt har jeg imidlertid et inntrykk av at eldre båter med nyere motorer har problemer med å oppnå en (mer)pris i markedet som gjensepeiler kostnadene med motorbyttet.

 

Men det er uansett viktig å se på resten av båten også. Skulle vedlikeholdet på andre områder være forsømt kan dette dra på kostnader og arbeid for å ta igjen. Likeledes vil utstyrsnivå ha betydning for verdsettelsen.

 

Brigg

Edited by Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det er uten tvil verdt de ekstra meiner eg :smiley:

Motoren er hjertet i (motor)båten.

At gamle grønne eller blå motorer fra midt på 80 tallet er med å opprettholder normal verdi på båten er for meg uforståelig, men eit faktum eg motvillig må akseptere.

I ein båt koster kanskje motor som nevn 2-300.000.- nokre båter har sågar to motorer.

Båten ønskes kanskje solgt for 800.000.-, og motorene i løsvekt er vanskelig å få omsatt brukt i løsvekt for 30.000.-stk. Mao er prisen over 700.000 for eit skrog fullstappet med gammle ledninger og solfalmede putetrekk og slakke betjeninger....

Heldigvis finnest det gamle men godt oppgraderte båter med pent elektrisk og nye trekk, båter som til og med holder vannet på utsiden. Lukter godt, og går rimeligere en de orginalt gjorde på 80tallet. Tragisk med alle de dieselslukende muggfellene som henger seg på bruktprisene i øverste sjiktet fordi motoren ennå er tett eller nymalt, og går ....

:saint:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, det er klart at motorbytte er svært kostbart og du får lite igjen ved salg. Spørsmålet her er når motoren allerede er i sin 6. sesong, men jeg ville nok strekt meg et stykke for å fått den motoren, det er totalt uaktuelt med gml 40 motor iallefall. MEN prisen er stiv og siden båten gav et greit nok inntrykk, men hadde sine svakheter og vi fant diesellekkasje og diesel under tanken som luktet uten at eier hadde oppdaget dette ble vi ikke veldig imponert tross flott motor (Steyr). Vi får se, de jeg ser på for fundere på om de heller skal legge mer penger i å få en nyere båt så får vi se da om båten blir solgt eller om det ender med at de endrer mening eller prisen går ned... det er noe med å gi 600 høvdinger for en 28 fots 24 år gml båt... Jeg syns det er altfor mye

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Veldig enig i Sæbø sine argumenter her.

 

Hva båten er verd blir vel en totalvurdering, men hvis du prøver å isolere verdien av ny/nyere motor og båtens tilstand og utstyrsnivå og tilstand ellers kan man jo gjøre noen ressonementer.

 

100.000,- ekstra i verdi for denne motoren er vel ganske jordnært. For tilsvarende båter med orginal motor kan man vel nesten si at motoren er nesten verdiløs. Med så gamle motorer vet man aldri.

I tillegg blir det jo båtens tilstand og vedlikehold ellers som enten trekker verdien opp eller ned. På denne båten virker det vel ikke som at det er byttet og montert så mye annet utstyr.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...