Jump to content

Eberspächer D4 stopper etter 15 min men starter igjen manuelt.


tom-ass

Recommended Posts

Hei. I min nyinnkjøpte Nidelv 26 sitter det en Eber D4 dieselvarmer. Denne varmer bra når den går, men den stopper etter 15-30 min hele tiden. Det jeg da gjør er å skru den av og vente i 5 min, for så å skru den på igjen og da går den i 15=30 min igjen. Slik kan jeg drive hele tiden.

 

Det er ingen forskjell om jeg står på landstrøm eller ikke, så problemet er ikke spenning tror jeg.

 

Jeg har også målt termostaten, denne ser ut til å være iorden. (Jeg målte ohm ved forskjellige tempraturer og det viste riktig ohm).

 

Jeg har også skiftet dieselfilter, rengjort tankene og luftet systemet.

 

Jeg er nå tom for ide'er og lurer på om noen har vært borti samme problem.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

På bryterpanelet mitt er det kun hjulet for tempratur, vifteknapp og varmeknapp. Får ingen feilkoder, varmeren sier den står på bare. (Rød lampe lyser konstant).

 

Jeg skal prøve å ta av slangen på utlufta og kjøre varmeren uten slanger.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde noe av det samme med min D4. Den gikk dog ikke lenger en ca. 5min før den startet nedstengningsprosedyren.

Jeg hadde også vanlig miniregulator så feilkode kunne ikke leses ut. Etter diverse forsøk på forslag fra Thermomarin

og Norsk Båtsenter ble varmeren demontert og sendt til analyse hos IMS. Enden på visa ble at hele styringsenheten

måtte byttes. Oppgraderte samtidig til digitalmodul med display der evt. fremtidige problemer kan leses.

Analysene viste at varmeren ble "lurt" til å tro at den var overopphetet, og dermed slår sikkerhetsmekanismene inn.

Feil på elektronikk som er innstøpt i epoxy lar seg ikke fikse - Dermed ny styringsenhet. Har siden lest at dette er

en kjent feil som kanskje dekkes av garanti dersom enheten er under 5år. Varmeren har fungert 100% siden, og digitalmodul

kan absolutt anbefales.

Link to post
Share on other sites

Enden på visa ble at hele styringsenheten måtte byttes.

Hva kostet denne moroa da?

 

Jeg har testkjørt litt i dag uten slangene på, men det er nesten umenneskelig da sola står på utenfra, så jeg må vente til det er kaldere ute.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Samme problem hadde jeg nylig.

Nytt glødegitter(veke) rundt glødepluggen trengs. Jeg ga vel 65.- for det.

Og den virker fint etter det.

 

Litt plundrete å få ut.

God pannelykt og forsiktig tålmodighet trengs.

Kjøp delen, og du forstår hva som skal ut.

Muligens briller hvis du ikke ser godt på nært hold.

 

Hilsen Nils :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sjekket alle koblinger på dieseltilførsel, da jeg så noen ørsmå bobler i slangen, jeg har kjørt varmeren med direkte utløp og klødd meg en del i hue. Men så så jeg at dieselpumpa satt helt rett, noe som er feil, den skal stå i ca 45 graders vinkel, etter at jeg gjorde det ser det ut som den går slik den skal.

 

Det er jo helt merkelig om dette var feilen hele tiden, Noen synspunkter på det?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...