tom-ass Startet 28.Mai.2010 Del på Facebook Startet 28.Mai.2010 (redigert) Hei. I min nyinnkjøpte Nidelv 26 sitter det en Eber D4 dieselvarmer. Denne varmer bra når den går, men den stopper etter 15-30 min hele tiden. Det jeg da gjør er å skru den av og vente i 5 min, for så å skru den på igjen og da går den i 15=30 min igjen. Slik kan jeg drive hele tiden. Det er ingen forskjell om jeg står på landstrøm eller ikke, så problemet er ikke spenning tror jeg. Jeg har også målt termostaten, denne ser ut til å være iorden. (Jeg målte ohm ved forskjellige tempraturer og det viste riktig ohm). Jeg har også skiftet dieselfilter, rengjort tankene og luftet systemet. Jeg er nå tom for ide'er og lurer på om noen har vært borti samme problem. Redigert 28.Mai.2010 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Har ikkje D4, men meiner det kan telles blink i panelet som skal være feilkoder Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frehau Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Høres jo ut som om den slår ut på for høy temperatur internt. har du sjekket at utluft slanger ikke er klemt flate noe sted? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Tutti Frutti Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 (redigert) Kan den bli overopphetet, grunnet for lite tversnitt på rørene? Redigert 28.Mai.2010 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Hvis du har mulighet til å ta av utluft røret og la den gå uten så sant det ikke blir for varmt i rommet den står i, så ville jeg prøvd det. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Siriussss Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Rens stål filter som står på pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 28.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 På bryterpanelet mitt er det kun hjulet for tempratur, vifteknapp og varmeknapp. Får ingen feilkoder, varmeren sier den står på bare. (Rød lampe lyser konstant). Jeg skal prøve å ta av slangen på utlufta og kjøre varmeren uten slanger. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Avinus Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Hadde samme problem med min D4. Problemet var for liten dimmensjon på slangen for luft inn slik at eber'n ble for varm. Byttet til 90 mm slange og siden har den fungert problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
SvendO Svart 28.Mai.2010 Del på Facebook Svart 28.Mai.2010 Jeg hadde noe av det samme med min D4. Den gikk dog ikke lenger en ca. 5min før den startet nedstengningsprosedyren. Jeg hadde også vanlig miniregulator så feilkode kunne ikke leses ut. Etter diverse forsøk på forslag fra Thermomarin og Norsk Båtsenter ble varmeren demontert og sendt til analyse hos IMS. Enden på visa ble at hele styringsenheten måtte byttes. Oppgraderte samtidig til digitalmodul med display der evt. fremtidige problemer kan leses. Analysene viste at varmeren ble "lurt" til å tro at den var overopphetet, og dermed slår sikkerhetsmekanismene inn. Feil på elektronikk som er innstøpt i epoxy lar seg ikke fikse - Dermed ny styringsenhet. Har siden lest at dette er en kjent feil som kanskje dekkes av garanti dersom enheten er under 5år. Varmeren har fungert 100% siden, og digitalmodul kan absolutt anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 1.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Enden på visa ble at hele styringsenheten måtte byttes. Hva kostet denne moroa da? Jeg har testkjørt litt i dag uten slangene på, men det er nesten umenneskelig da sola står på utenfra, så jeg må vente til det er kaldere ute. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Nils Gullhav Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Samme problem hadde jeg nylig. Nytt glødegitter(veke) rundt glødepluggen trengs. Jeg ga vel 65.- for det. Og den virker fint etter det. Litt plundrete å få ut. God pannelykt og forsiktig tålmodighet trengs. Kjøp delen, og du forstår hva som skal ut. Muligens briller hvis du ikke ser godt på nært hold. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Nå har jeg sjekket alle koblinger på dieseltilførsel, da jeg så noen ørsmå bobler i slangen, jeg har kjørt varmeren med direkte utløp og klødd meg en del i hue. Men så så jeg at dieselpumpa satt helt rett, noe som er feil, den skal stå i ca 45 graders vinkel, etter at jeg gjorde det ser det ut som den går slik den skal. Det er jo helt merkelig om dette var feilen hele tiden, Noen synspunkter på det? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Veit ikkj ekvifor den skal stå med litt grader på....men virker det nå så er det jo fiiint lut i slangen har eg heile tida, veit mange har det. Aner ikkje kor det kommer fra , men den går og går.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.