tom-ass Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 (edited) Hei. I min nyinnkjøpte Nidelv 26 sitter det en Eber D4 dieselvarmer. Denne varmer bra når den går, men den stopper etter 15-30 min hele tiden. Det jeg da gjør er å skru den av og vente i 5 min, for så å skru den på igjen og da går den i 15=30 min igjen. Slik kan jeg drive hele tiden. Det er ingen forskjell om jeg står på landstrøm eller ikke, så problemet er ikke spenning tror jeg. Jeg har også målt termostaten, denne ser ut til å være iorden. (Jeg målte ohm ved forskjellige tempraturer og det viste riktig ohm). Jeg har også skiftet dieselfilter, rengjort tankene og luftet systemet. Jeg er nå tom for ide'er og lurer på om noen har vært borti samme problem. Edited May 28, 2010 by tom-ass (see edit history) Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Har ikkje D4, men meiner det kan telles blink i panelet som skal være feilkoder Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Høres jo ut som om den slår ut på for høy temperatur internt. har du sjekket at utluft slanger ikke er klemt flate noe sted? Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Tutti Frutti Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 (edited) Kan den bli overopphetet, grunnet for lite tversnitt på rørene? Edited May 28, 2010 by Tutti Frutti (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Hvis du har mulighet til å ta av utluft røret og la den gå uten så sant det ikke blir for varmt i rommet den står i, så ville jeg prøvd det. Quote www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Siriussss Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Rens stål filter som står på pumpen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Posted May 28, 2010 Author Share Posted May 28, 2010 På bryterpanelet mitt er det kun hjulet for tempratur, vifteknapp og varmeknapp. Får ingen feilkoder, varmeren sier den står på bare. (Rød lampe lyser konstant). Jeg skal prøve å ta av slangen på utlufta og kjøre varmeren uten slanger. Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Avinus Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Hadde samme problem med min D4. Problemet var for liten dimmensjon på slangen for luft inn slik at eber'n ble for varm. Byttet til 90 mm slange og siden har den fungert problemfritt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SvendO Posted May 28, 2010 Share Posted May 28, 2010 Jeg hadde noe av det samme med min D4. Den gikk dog ikke lenger en ca. 5min før den startet nedstengningsprosedyren. Jeg hadde også vanlig miniregulator så feilkode kunne ikke leses ut. Etter diverse forsøk på forslag fra Thermomarin og Norsk Båtsenter ble varmeren demontert og sendt til analyse hos IMS. Enden på visa ble at hele styringsenheten måtte byttes. Oppgraderte samtidig til digitalmodul med display der evt. fremtidige problemer kan leses. Analysene viste at varmeren ble "lurt" til å tro at den var overopphetet, og dermed slår sikkerhetsmekanismene inn. Feil på elektronikk som er innstøpt i epoxy lar seg ikke fikse - Dermed ny styringsenhet. Har siden lest at dette er en kjent feil som kanskje dekkes av garanti dersom enheten er under 5år. Varmeren har fungert 100% siden, og digitalmodul kan absolutt anbefales. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Enden på visa ble at hele styringsenheten måtte byttes. Hva kostet denne moroa da? Jeg har testkjørt litt i dag uten slangene på, men det er nesten umenneskelig da sola står på utenfra, så jeg må vente til det er kaldere ute. Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils Gullhav Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Samme problem hadde jeg nylig. Nytt glødegitter(veke) rundt glødepluggen trengs. Jeg ga vel 65.- for det. Og den virker fint etter det. Litt plundrete å få ut. God pannelykt og forsiktig tålmodighet trengs. Kjøp delen, og du forstår hva som skal ut. Muligens briller hvis du ikke ser godt på nært hold. Hilsen Nils Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 Nå har jeg sjekket alle koblinger på dieseltilførsel, da jeg så noen ørsmå bobler i slangen, jeg har kjørt varmeren med direkte utløp og klødd meg en del i hue. Men så så jeg at dieselpumpa satt helt rett, noe som er feil, den skal stå i ca 45 graders vinkel, etter at jeg gjorde det ser det ut som den går slik den skal. Det er jo helt merkelig om dette var feilen hele tiden, Noen synspunkter på det? Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Veit ikkj ekvifor den skal stå med litt grader på....men virker det nå så er det jo fiiint lut i slangen har eg heile tida, veit mange har det. Aner ikkje kor det kommer fra , men den går og går.... Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.