Jump to content

Stålpropell til Optimax 115

leifen009

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg en ny Askeladen 525 Excel med 115 Mercury Optimax med en alu propell med stigning 21`..kan dette være rett stigning til denne båten??

Har tenkt å kjøpe en av stål så jeg lurer på om eg må gå mye ner i stigning eller beholde samme stigning for å få størst mulig toophastighet?Noen som har erfaring og kan hjelpe?

På forhånd takk for hjelpen og ønske alle en fin båtsommer..

Hei,

liten kommentar vedrørende Ballistic. På Yamarin 59 DC, 115hk. Sank turtall med ca 400rpm ved bytte fra original Yamaha stålpropell (13"x19") til Ballistic (13 3/8"x19"). Selv om motoren ble hevet ett hull (18mm)i forbindelse med propellbytte.

mvh

Ja pass på dette. 5650rpm WOT nå, Eks 21" ballistic så faller nok rpm Wot under dette, trolig for lavt i sjiktet.

Sa da evt se på heving av motoren slik 'chagall' sier. Kav-plata til flukt med kjøl (ca 0mm) evt ett hull til, kav-plata over kjøl (ca +20mm)

Min og endret 150rpm pr hull, på å heve motoren opp.

(har til i år senket fra +20mm til 0mm da jeg følte jeg fikk litt lite tiltområde, så tar en konklusjon på dette i løpet av sesongen/til høsten og hva jeg gjør til neste vår)

Går relativt lett da båten siden du kan ha 21P og det turtallet og farten, hakke hatt sjans på 21p på min jeg nei. Så dvs jeg har 13 3/8x19P ballistic org alu er også 13x19P

Redigert av KenBjork (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...