Jump to content

Lekkasje i giroljekjøler: pakningspapir, pakningslim , pakningssil


roaldbj

Recommended Posts

Etter en reperasjon av sinkanode ved utgangen av giroljekjøleren på en Yanmar 340 LYA har jeg fått minimal men irriterende lekkasje i overgangen mellom selve giroljekjøleren og stussen for tilkobling av returslange. Det opprinnelige pakningspapiret ble defekt og jeg smurte på Biltemas pakningslim. Jeg skrapte desverre ikke platene med pakningsskrape forut før jeg smurte på pakningslimet.

Må jeg nå tilbake med pakninspapir (som må tilskjæres) eller vil pakningssilikon kunne fungere like bra. Temperaturen på returvannet overskrider neppe 90 grader.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt for meg pakningsleie, men burde ikke Permatex, Loctite (e.l)pakningssement gjøre jobben her?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at jeg i verste fall må anbefale Biltemas pakningsskrape (nr 191169) og biltemas pakningspapir, 0.75 mm tykkelse (nr 60216).

Er det sannsynlig å få god tetting utelukkende med pakningssilikon, eks Biltema nr 36193? I så fall er jo dette en svært billig "reperasjon".

 

Noe helt annet er at det var nærmest umulig å få tak i stavanoder til giroljekjølerne. Det er staver med diameter 10 mm. Selve skrueholderen er 1/4 " rørgjenge skrue.

Slet mye med å ordne dette - måtte faktisk dreie sinkstavene selv.

Link to post
Share on other sites

Trudde "alle" hadde slutta med zink inni kjølesystem.. VP sine MS gear (feks) er jo kjent for å gå varm pga zink som tærer løs og tetter sirkulasjon.

Bedre å passe på det er utjevning mellom bunnventil og resten....?

Ang pakning, så forstod eg ikkje patenten, sorry :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

VP sine MS gear (feks) er jo kjent for å gå varm pga zink som tærer løs og tetter sirkulasjon.

Hei!

Kan dette være grunnen til at jeg har fått problemer med temp. i en VP MD40A? I såfall, har noen en god løsning på hvordan jeg blir kvitt den "råtne" sinken? :confused: Gearet sitter ikke akkurat lett tilgjengelig for demontering...

med hilsen

Sindre

Link to post
Share on other sites

nææ... spyle motsatt vei? av med slangene og kikke inni?

Men motor blir vel ikkje varm fordi om gearet går varmt?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei,ble litt avsporing av tema dette, men det er det jeg lurer på, om det blir for dårlig gjennomstrømming, rett og slett for lite sjøvann i det hele tatt? Har byttet sjøvannspumpe, (slitt), inntakslanger (gamle), termostater, brukt systemrens og stort sett demontert alt jeg kommer til uten å ta ut motoren! Må nevne at det virker som om eksosen er veldig varm, det er derfor jeg tror det er for liten gjennomstrømming.

Skal prøve med systemrens den "gærne veien", kanskje det kan virke!?

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Jeg skrapte desverre ikke platene med pakningsskrape forut før jeg smurte på pakningslimet.

Må jeg nå tilbake med pakninspapir (som må tilskjæres) eller vil pakningssilikon kunne fungere like bra.

Det går sikkert bra med pakningssement til dette, men neste gang er du vel mer nøye med å rengjøre tetningsflatene??

 

Ellers er det jo alltid fint med bilder som illustrerer problemet!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...