mulla Startet 30.Mai.2010 Del på Facebook Startet 30.Mai.2010 Har en gammel Draco 20 fra 1987 med en defekt Mercruiser 140 hk. Har nå begynt å se på muligheten til å bygge den om til påhengs, prøver og vurdere for og i mot, og konkluderer mest for ombygning til påhengs. Noen som har erfaring med dette eller kjenner til noen som har gjort dette med hell? Spørsmålene jeg har er: Hvordan vil båten oppføre seg i sjøen? Hvor stor motor må jeg ha? ønsker å marsje i 20-25 knop Noen som har bilder av braketter eller ombygninger? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Spør du meg synes jeg Draco skal ha innenbordsmotor. Naboen bygget utenbordsmotor på en 17 topless for noen år siden, de fikk problemer med at braketten strekte i sjøen når de kjørte og at motoren kom veldig langt ned mot vannlinjen.. Ligger bilder av 20 dc med utenbords her: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=22204695&reference=5/222/046/95_1328995882.jpg og her http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=21873274 Eneste som er Draco jeg synes ser bra ut med utenbordsmotor er freeforc sin ombygde 17 foter https://baatplassen.no/i/index.php/topic/67245-draco-17-ombygdd-til-pg-baat/page__p__966935__hl__prosjekt%20Draco__fromsearch__1entry966935 Men det er ditt valg, gjør det du synes er best Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
alden Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Må da være billigere å få tak på en grei brukt byttemotor. Mye penere også. Utenbordsmotor som det er noe igjen av er vell ikke akkurat gratis den heller. For ikke å snakke om hvor mye arbeid det må bli. Sikkert ikke lett å få solgt noe ombygde greier heller. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Det er mye billigere å skjifte motor istedenfor å bygge den om mye mindre arbeid også dessuten må du vel kjøpe påhengsmotor også båten blir ? jeg synes båten blir ødelagt av en sånn ombyggning. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Helligbrøde og gjøre noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Skal du bygge om til påhengs så er det ikkje det heilt store. Einaste vettuge måten å gjøre det på er å enten kappe utav båten, noe eg antar du ikkje vil da du mister en halv meter plass eller å forlenge båten 2 fot og lage brønn bak slik det forsåvidt er på nye båter nå. Brakett uten oppdrift slik den første linken til Anders_K er trassige greier. Som du ser så kommer motoren veldig langt nedi vannet samt båten blir veldig baktung. Bildene taler vel for seg. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Jeg gjorde dette med en Fletcher 21 for mange år siden hvor motoren ble satt på brakett: Fordeler: Stort bagasjerom Rimeligere og enkelt vedlikehold Lavere bensinforbruk Intet behov for lufting av motorrom før start Ulemper: Du ødelegger et ellers flott utseende Båten blir for lett i rompa og vanselig å trimme ut av vannet (innenbordsmotor veier som regel mer en utenbords) Braketter er stygge som fy! Krever mye finjustering for å få optimal høyde på motoren. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.