bert Startet 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2010 Hei, motoren blir for varm kryper litt over 90 på 3000 omdreininger , byttet impeller kjørt gjennom med systemrens saltvannsiden. Hva skjer? skal vel ikke gå over 90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Kommer an på setpunktet på termostaten på ferskvannsiden det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Gudrun Svart 30.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Har dette fenomenet oppstått brått eller? Du nevner at impelleren er skiftet... var den du tok ut skadet på noen måte? Så kammen inne i pumpen ok ut?...Er en liten kam der som har som oppgave å presse mest mulig av vannet ut av gummi impelleren...er den slitt kan du ha dårlig effekt på pumpen... Ville ha sjekket om temperaturen virkelig er korrekt....Giver kan lage krøll, dårlig kontakt i instrumentbordet likeså.. Ja og i koblingen på motoren... Hvis dette er i orden så er det å sjekke om kjølerinnsatsen er tett....Ta av påfyllingslokket og start motoren.. Er den ok skal ikke vannet noe særlig...merket det fort... Sjekk og om lokket til påfyllingen er i orden, at ikke pakningen som skal tett er morken/defekt.....Får du ikke nok trykk i systemet kan du få redusert gjennomstrømning på ferskvannet og dermed høyere temperatur... Termostaten (e) kan og sjekkes om de er i orden ved å demontere de og ta de i en panne med vann som settes på en kokeplate for å se med et termometer når de åpner....Er normalt innslått på de når de skal åpne... Neste punkt er å sjekke om det kommer nok sjøvann inn...Noen av vp sine motorer har hatt en lei tendens at eksosbendet gror til på sjøvannssiden. Bygger seg opp med rust som reduserer gjennomstrømningen av sjøvann.Må sjekke inn stussen for slangen... lyse inni og se hvordan det ser ut.....Noen av sjøvannsslangene kan og ha delamminert innvendig som sørger for lite vann gjennom mens de utvendig ser 100% ok ut....... For å nevne noe...Foreslår at du sjekker det som ikke koster penger først...sorry ble litt rotet skrevet... Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 30.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2010 Hei, begynte i år temp lå på 90 grader på 2500 o/min føre rens skal sjekke kontakter i morgen , termostater var ok ifjor , kansje en rens til ? Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Hei, impeller var hel byttet for det, tenkte å prøve med mekanisk måler. Har to uttak til varmvann eer det den øverste som er varmest ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 (redigert) Begynner å bli endel år siden sist jeg skrudde på en sånn, men du kjenner hvor det er varmest. Når du har oppnådd 90 grader og vel så det kan du og åpne påfyllingslokket forsiktig for så å sette måleren oppi der....Glemte å nevne at hvis ikke du har sjøvannsfilter kan du og ha fått noe "ting og tang" i en av kjølerne som har fulgt med sjøvannet inn. Legger seg ofte på den siden sjøvannet kommer inn...Er vel små gummistusser på de kjølerne som kan løsnes og lyse inn i kjølerne hvis jeg ikke ta alt for mye feil....Ja og du er sikker på at du har skikkelig åpen bunnventil? Redigert 31.Mai.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rmartin Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Var borti det samme med en tamd 31a etter impeller bytte sist sommer. Var luft i systemet som gjorde dette. Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Har du sjekket sinkanoden på gearboksa den har hvert et problem på Volvo at den løsner og blir liggene i bøyen i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Ja tenkte på det samme, men siden systemrens er kjørt igjennom så skal normalt zinken løse seg opp.... Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 31.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2010 Hei, har sjøvannsfilter det er rent, ikke sink på gear bare oljejkøler og veksler.Har gjennomsiktig slanga fra veksler kan ikke se luft der..Snakka mad de på Volvo var ikke farlig at den gikk litt over 90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hei, var luft i systemet likevel, fant ut hvorfor syns det var litt vann ikjølen sist . Men var og startet i dag sprutet vann ut fra olje kjøler enten pakning eller hull. Demontert varmeveksler og slanger , hva er letteste måte og taut oljekjøler ttrangt som f... . Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Hei, fått tatt ut oljekjøleren , bare sorgen var tært hull i huset . Sjekket samtid termostatene de var feil byttet til nye.Hente ny kjøler i morgen .Satser da på att det er i orden .Og håper på en god og varm sommer. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Hei, ny kjøler er montert nye slanger nye termostater , renset ferkvannsiden , ny frostveske .Men den stiger fortsatt over 90 grader ,på 3000 0/min sjekket kotakter hele uten irr. Tatt av slange lyst inn i eksosbend ser greit ut hmm.. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Sjekk termostatene om de åpner ved ønsket temperatur. Prøv evt. en gang uten termostat. Sjekk også sjøvannsfilteret om du har det vanlige svarte fra VP. Det er fort gjort at gjengene entrer litt feil på lokket og at det suger luft. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Har sjekket termostatene begynner og åpne ca 80 helt åpne ca 90 grader har seperat filter klare slanger kan ikke se noe luftlommer der. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 (redigert) Hvor mye over 90 grader er det du? Fortsetter det å stige eller er det stabilt. Det er to ting jeg lurer på og det er om det er helt sikkert at det er tilstrekkelig sirkulasjon på sjøvannsiden. Dvs. som tidligere nevnt åpent sjøvannsintak. Har vært borti at hendelen på kuleventilen står i pen stilling mens kulen er delvis åpen. Evt. at det er en blokkering et eller annet sted i kjølevannskretsen. Har du eksos under vannlinjen(muligheten for å inspisere vannstrømmen via eksosutløpet.) Ved litt turtall skal det gå mye vann gjennom systemet. Redigert 13.Juni.2010 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Hei, sjekket kranen er helt åpen,ny oljekjøler, innsats i varmeveksler er ren kan rart dette kjedde etter viteren var helt grei ifjor. kan det være at saltvannspumpa suger falsk luft enkel måte og sjekke dette på ? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Det er lettere å finne lekkasjer ved trykk.(Det er selvfølgelig mulig å ha en lekkasje som ikke synes ved trykk, men kun ved sug) Vann/eller luft kan brukes. Om du bruker vann må du passe på at du kobler fra eksosbendet slik at du ikke fyller motoren med vann via eksosen. Steng sjøvannskranen. Da vil du fort finne ut om det er lekkasjer noe sted. Bruk anledningen til å spyle igjennom sjøvannsintaket fra innsiden ved å stikke en slange via sjøvannsfilteret. Jeg kan ikke skjønne annet en at det må være en blokkering/innsnevring evt. falsk luft. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 bert skrev On 13.6.2010 at 19.13: Hei, sjekket kranen er helt åpen,ny oljekjøler, innsats i varmeveksler er ren kan rart dette kjedde etter viteren var helt grei ifjor. kan det være at saltvannspumpa suger falsk luft enkel måte og sjekke dette på ? Inne i sjøvannspumpa ligger det en halvmåne. Denne er festet med en skrue gjennom huset fra utsiden, har vært borti at denne kan løsne og dermed dra inn luft gjennom skruehullet. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Heisann! Min nabo hadde et tilsvarende problem etter vinteropplag på sjøen. Alt var tilsynelatende i orden med motorens kjølesystem. Til slutt måtte han ty til undervanns innspeksjon og hoppa i havet med dykkerutstyr. Det viste seg at sjøvanns silen var dekket med sjøpølser som ble sugd inn mot silen når motoren startet. Derfor; Har du vært oppe med båten i år? Har du sjekka evt. groe rundt sjøvannsinntakets inntakss-sil? Løsningen kan ofte være nærmere/enklere enn man tror ! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gullfisk Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Så en Sandvik 945 på slippen i fjor. Der hadde inntaket(røret)grodd igjenn og forsteinet seg.Kun et 5-10mm hull igjenn (97 mod tror jeg). Motoren gikk varm.Ellers kan det være en ide å kjøre systemrens på ferskvannsiden også.Er det en radiatorslange fra oljekjøler til varmeveksler på denne slik som på 40A? har vært borti en slik som var delaminert og sperret for vannet. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Hei, har ligget ute i vinter , slangene er nye .Haalvmånen ser grei ut var på slipp for 4-5 uker siden.Stoffet og stimet under lå litt grums i silen .Tror inntaket er byttet men silen peker bakover kan det ha noe og si ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Silen din har vel stått slik hele tiden? Den jeg så, hadde fått avleiringer mellom sil og kula i krana, og ville knapt nok synes. utenfra. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Hei, vet ikke om den har stått slik hele tiden ,værtfall siden jeg kjøpte den.Skal prøve å få tatt opp og båten og kjekket silen til uka. Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Hei, tok av og renset eksosbendet tok og staket opp hullene og skyllet gjennom.Det kom ut en del dritt hjalp ganske mye ligger på 90 strek ca 3000 0/min.Men vet jo ikke åssen det ser ut inni,kan jo hende det hjelper mer med ett nytt bend ? .Prøve titte litt til på saltvanns pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.