Jump to content

Varm volvo tamd 31a


bert

Recommended Posts

Har dette fenomenet oppstått brått eller?

Du nevner at impelleren er skiftet... var den du tok ut skadet på noen måte? Så kammen inne i pumpen ok ut?...Er en liten kam der som har som oppgave å presse mest mulig av vannet ut av gummi impelleren...er den slitt kan du ha dårlig effekt på pumpen...

Ville ha sjekket om temperaturen virkelig er korrekt....Giver kan lage krøll, dårlig kontakt i instrumentbordet likeså.. Ja og i koblingen på motoren...

Hvis dette er i orden så er det å sjekke om kjølerinnsatsen er tett....Ta av påfyllingslokket og start motoren.. Er den ok skal ikke vannet noe særlig...merket det fort... Sjekk og om lokket til påfyllingen er i orden, at ikke pakningen som skal tett er morken/defekt.....Får du ikke nok trykk i systemet kan du få redusert gjennomstrømning på ferskvannet og dermed høyere temperatur... Termostaten (e) kan og sjekkes om de er i orden ved å demontere de og ta de i en panne med vann som settes på en kokeplate for å se med et termometer når de åpner....Er normalt innslått på de når de skal åpne...

Neste punkt er å sjekke om det kommer nok sjøvann inn...Noen av vp sine motorer har hatt en lei tendens at eksosbendet gror til på sjøvannssiden. Bygger seg opp med rust som reduserer gjennomstrømningen av sjøvann.Må sjekke inn stussen for slangen... lyse inni og se hvordan det ser ut.....Noen av sjøvannsslangene kan og ha delamminert innvendig som sørger for lite vann gjennom mens de utvendig ser 100% ok ut....... For å nevne noe...Foreslår at du sjekker det som ikke koster penger først...sorry ble litt rotet skrevet...

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli endel år siden sist jeg skrudde på en sånn, men du kjenner hvor det er varmest. Når du har oppnådd 90 grader og vel så det kan du og åpne påfyllingslokket forsiktig for så å sette måleren oppi der....Glemte å nevne at hvis ikke du har sjøvannsfilter kan du og ha fått noe "ting og tang" i en av kjølerne som har fulgt med sjøvannet inn. Legger seg ofte på den siden sjøvannet kommer inn...Er vel små gummistusser på de kjølerne som kan løsnes og lyse inn i kjølerne hvis jeg ikke ta alt for mye feil....Ja og du er sikker på at du har skikkelig åpen bunnventil?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, var luft i systemet likevel, fant ut hvorfor syns det var litt vann ikjølen sist . Men var og startet i dag sprutet vann ut fra olje kjøler enten pakning eller hull. Demontert varmeveksler og slanger , hva er letteste måte og taut oljekjøler ttrangt som f... . :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvor mye over 90 grader er det du? Fortsetter det å stige eller er det stabilt. Det er to ting jeg lurer på og det er om det er helt sikkert at det er tilstrekkelig sirkulasjon på sjøvannsiden. Dvs. som tidligere nevnt åpent sjøvannsintak. Har vært borti at hendelen på kuleventilen står i pen stilling mens kulen er delvis åpen. Evt. at det er en blokkering et eller annet sted i kjølevannskretsen. Har du eksos under vannlinjen(muligheten for å inspisere vannstrømmen via eksosutløpet.) Ved litt turtall skal det gå mye vann gjennom systemet.

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lettere å finne lekkasjer ved trykk.(Det er selvfølgelig mulig å ha en lekkasje som ikke synes ved trykk, men kun ved sug) Vann/eller luft kan brukes. Om du bruker vann må du passe på at du kobler fra eksosbendet slik at du ikke fyller motoren med vann via eksosen. Steng sjøvannskranen. Da vil du fort finne ut om det er lekkasjer noe sted. Bruk anledningen til å spyle igjennom sjøvannsintaket fra innsiden ved å stikke en slange via sjøvannsfilteret. Jeg kan ikke skjønne annet en at det må være en blokkering/innsnevring evt. falsk luft.

Link to post
Share on other sites

Hei, sjekket kranen er helt åpen,ny oljekjøler, innsats i varmeveksler er ren kan rart dette kjedde etter viteren var helt grei ifjor. kan det være at saltvannspumpa suger falsk luft enkel måte og sjekke dette på ? :confused:

 

Inne i sjøvannspumpa ligger det en halvmåne. Denne er festet med en skrue

gjennom huset fra utsiden, har vært borti at denne kan løsne

og dermed dra inn luft gjennom skruehullet.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Min nabo hadde et tilsvarende problem etter vinteropplag på sjøen. Alt var tilsynelatende i orden med motorens kjølesystem.

 

Til slutt måtte han ty til undervanns innspeksjon og hoppa i havet med dykkerutstyr. Det viste seg at sjøvanns silen var dekket med sjøpølser som ble sugd inn mot silen når motoren startet.

 

Derfor; Har du vært oppe med båten i år? Har du sjekka evt. groe rundt sjøvannsinntakets inntakss-sil?

 

Løsningen kan ofte være nærmere/enklere enn man tror !

 

:sailing:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Så en Sandvik 945 på slippen i fjor. Der hadde inntaket(røret)grodd igjenn og forsteinet seg.Kun et 5-10mm hull igjenn (97 mod tror jeg). Motoren gikk varm.Ellers kan det være en ide å kjøre systemrens på ferskvannsiden også.Er det en radiatorslange fra oljekjøler til varmeveksler på denne slik som på 40A? har vært borti en slik som var delaminert og sperret for vannet.

Link to post
Share on other sites

Hei, tok av og renset eksosbendet tok og staket opp hullene og skyllet gjennom.Det kom ut en del dritt hjalp ganske mye ligger på 90 strek ca 3000 0/min.Men vet jo ikke åssen det ser ut inni,kan jo hende det hjelper mer med ett nytt bend ? .Prøve titte litt til på saltvanns pumpa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...