Jump to content

Varm volvo tamd 31a


bert

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Hei, måtte bite i det sure eple, og tilkalle en mekaniker.Tok ifraverandre alt på saltvannssiden.Pluss at renset ferskvannsiden på nytt.Kan nå ligge på 3200-3300 0/min ligger dalitti underkant 90grader.Får ca 3400/min på full spiker, mente denble enda bedre med en lettere propell mangler 4-500 o/min. Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Skal den ikke ligge på 3600 da? den jobber tungt da og det kan jo ha noe å si det, men er ikke dette originalt og funka bra før?mye slike problemer rundt å går, og nå har dere jo sjekka hele systemet og? kan jo være noe med forbrenninga? Hadde en mercedes som gikk opp i temperatur etter noen år, men vi fant jo ikke ut noe og alt, men problemet utarta seg ikke til noe verre mens jeg hadde den hvertfall.er vel muligheter fra dårlige stempelringer, til dyser.o.s.v.men 90 grader er ikke det lev bart?har jo ikke så mye å gå på da men?men er jo motorer som har arb temperatur på 95. men er jo ikke sikkert pakningene til volvoen tåler det??

Link to post
Share on other sites

Skal den ikke ligge på 3600 da? den jobber tungt da og det kan jo ha noe å si det, men er ikke dette originalt og funka bra før?mye slike problemer rundt å går, og nå har dere jo sjekka hele systemet og? kan jo være noe med forbrenninga? Hadde en mercedes som gikk opp i temperatur etter noen år, men vi fant jo ikke ut noe og alt, men problemet utarta seg ikke til noe verre mens jeg hadde den hvertfall.er vel muligheter fra dårlige stempelringer, til dyser.o.s.v.men 90 grader er ikke det lev bart?har jo ikke så mye å gå på da men?men er jo motorer som har arb temperatur på 95. men er jo ikke sikkert pakningene til volvoen tåler det??

Link to post
Share on other sites

Mener den skal ligge mellom 3700 og 3900 rpm. Min AQAD 31 gjorde i allefall det og jeg mener det var det som stod i instruksjonboken også. Etter overhaling av dieselpumpen økte den faktisk fra 3800 til 4100 så jeg kunne faktisk gått opp en størrelse på propellen men valgte å ikke gjøre det slik at motoren iallefall ikke gikk for tungt. Lå på 3500 - 3600 rpm på marsjfart og motoren lå akkurat på 80 grader. Tempen økte kanskje et par grader hvis jeg kjørte på maks.

 

Siden du kun får 3400 rpm så jobber sikkert motoren din tungt og det kan også medføre at den går varmere enn normalt. Nå kan det jo hende at propellen var riktig i utgangspunktet og at når motoren var ny så gjorde den riktig turtall og at det nå er andre ting med motoren som gjør at den ikke yter 100% slik at du ikke får nok turtall.

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, takk for innspill,fikk beskjed om at når den klarte bare ca 3400 på maks.Att vannpumpene ikke pumpet fullt før maks turtall.De var turtallsavhengig,og mente derfor det var feilen.Den starter og går greit ellers ikke ryker svart på maks eller.Så klart kan jo være en annen feil som er årsaken , tenkte å vri litt mindre stigning på propellen først .

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei, nå byttet propell og har nå sjekket tempraturen på måler kontra mekanisk . Måleren i innstrumentet viser ca 85grader på marsj. den mekaniske koblet til øverste kobling på uttak termostathus den viser ca 78 grader er det normalt . eller er innstrumentet feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...