Jump to content

Pro-Long Smøremidler - diesel/bensin tilsettning


John_Kr

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen av dere har prøvd denne diesel og bensin tilsettningen.

Dette er et norsk produkt og er testet av SINTEF med positive resultater.

 

Fordeler:

Øker levetiden på motoren, øker effekten og senker drivstoffforbruket.

Renser og smører injektorer.

Bedre forbrenning.

Bryter ned vannflatespenninger.

Fjerner fuktighet og forhindrer korrosjon innen drivstoffsystemet.

Inneholder antigelmiddel.

Sinker bakterievekst i lagertanker.

Forbedrer ytelse og kilometerytelse.

Gir lettere kaldstart og stillere gange.

 

Erfaringer mottaes med takk.... :smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det er nå over 30 år siden jeg for første gang fyllte en tank med drivstoff på en bensinstasjon. I denne tiden har det kommet med jevne mellomrom det store gjennombrudd med nye tilsetninger som

Øker levetiden på motoren, øker effekten og senker drivstoffforbruket.

Renser og smører injektorer.

Bedre forbrenning.

Bryter ned vannflatespenninger.

Fjerner fuktighet og forhindrer korrosjon innen drivstoffsystemet.

Inneholder antigelmiddel.

Sinker bakterievekst i lagertanker.

Forbedrer ytelse og kilometerytelse.

Gir lettere kaldstart og stillere gange.

 

eller lignende. Gjerne for noen titalls øre mer i literprisen.

 

Skal jeg skrive mer? Eller bare henvise til NAFs og lignende organisasjoners kommentarer?

Link to post
Share on other sites

Det er nå over 30 år siden jeg for første gang fyllte en tank med drivstoff på en bensinstasjon. I denne tiden har det kommet med jevne mellomrom det store gjennombrudd med nye tilsetninger som

Øker levetiden på motoren, øker effekten og senker drivstoffforbruket.

Renser og smører injektorer.

Bedre forbrenning.

Bryter ned vannflatespenninger.

Fjerner fuktighet og forhindrer korrosjon innen drivstoffsystemet.

Inneholder antigelmiddel.

Sinker bakterievekst i lagertanker.

Forbedrer ytelse og kilometerytelse.

Gir lettere kaldstart og stillere gange.

 

eller lignende. Gjerne for noen titalls øre mer i literprisen.

 

Skal jeg skrive mer? Eller bare henvise til NAFs og lignende organisasjoners kommentarer?

Forstår jeg deg rett at du mener at dette er bare tull?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett at du mener at dette er bare tull?

Jeg mener ikke dette er bare tull. Det ER bare tull, sålangt har INGEN klart å bevise effekt.

 

Bortsett fra "Marianne, husmor 40 fra Kløfta og knallfornøyd" da...

 

Suzuki - med fartstid fra oljebransjen.....

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er vel 2 leirer her også på lik linje med mange andre saker, noen er imot og noen er for.

 

Har forstått det slik at det er teknisk bevist at "hammerdown" har en positiv innvirkning på motoren, så dette stemmer altså ikke.

 

Hammerdown = lurium... :sad:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg mener ikke dette er bare tull. Det ER bare tull, sålangt har INGEN klart å bevise effekt.

 

Bortsett fra "Marianne, husmor 40 fra Kløfta og knallfornøyd" da...

 

Suzuki - med fartstid fra oljebransjen.....

Dette med den vannemulgerende effekter skal ikke underslår hverken for Hammerdown eller ProLong.  Bare den effekten er verdifull jfr. vannproblemer i diesel.  At dette igjen har andre positive effekter på motor skal vel heller ikke underslås, enn om det er vanskelig å bevise.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Sintef-testen er utført på en test-modell for friksjon, og ikke i en forbrenningsmotor (hvis det ikke er foretatt enda en test ganske nylig). Stoffet reduserer friksjon - ingen tvil om det.

 

Men spør forhandleren om det inneholder klor. Ryktene sier nemlig at det er tilfelle, men det er omtrent umulig å få avkreftet det. Hvis det er klor i stoffet, bør det ikke tilsettes i smøreoljer som utsettes for høye temperaturer slik som i forbrenningsmotorer. Resultatet blir da skikkelig korrosjon av i motoren, særlig i materialer av jern og aluminium. Men i gear og på utstyr som arbeider ved lave temperaturer, skulle dette være greit.

Link to post
Share on other sites

Men spør forhandleren om det inneholder klor. Ryktene sier nemlig at det er tilfelle, men det er omtrent umulig å få avkreftet det. Hvis det er klor i stoffet, bør det ikke tilsettes i smøreoljer som utsettes for høye temperaturer slik som i forbrenningsmotorer. Resultatet blir da skikkelig korrosjon av i motoren, særlig i materialer av jern og aluminium. Men i gear og på utstyr som arbeider ved lave temperaturer, skulle dette være greit.

Iflg. HMS-databladet på produktet inneholder det klorerte parafiner.

 

Fra miljøstatus Norge, sitat:

Klorparafiner er en relativt stor stoffgruppe som fremstilles ved klorering av parafiner med avgrensede kjedelengder. Klorparafiner deles i grupper etter kjedelengde, kortkjedete C10-13, mellomkjedete C14-17 og langkjedete C17, og etter klorinnhold. Kanskje ikke noe særlig å bruke, hvis det oksyderer metall.

 

 

HMS-datablad

Link to post
Share on other sites

Har vel et inntrykk av at hovedgrunnen til at mange av oss bruker Hammerdown og evt. andre dieseltilsetninger er for å fjerne / hindre vann og dieseldyr i å oppholde seg i drivstofftanken.

 

Eventuelle andre påståtte "positive" effekter som renere motor, mindre banking, lavere forbruk osv. er selvsagt bra dersom det er tilfelle, men heller ingen krise om disse effektene uteblir. Jeg for min del er fornøyd dersom jeg klarer å holde vann og dieseldyr unna tanken.

 

Nå er jo Hammerdwon diskutert i det vide og breie her i flere tråder tidligere, men min gamle Yanmar har nok fått en noe roligere gange(mindre hard banking) etter at Hammerdown ble tilsatt.

Synes ikke prisen for slik dieseltilsetning er så ille pr liter drivstoff.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt oversikt hva disse produktene koster, men jeg kjøpte 1/2 liter til en pris av kr.150,-. Synes ikke dette var så ille og da er blandingsforholdet 20ml til 40 liter diesel. For bensin så var prisen den samme, men blandingsforholdet var 30ml til 40 liter bensin.

 

Kjøpte dette bare for å teste, dersom jeg merker en "smule" forbedring så fortsetter jeg å bruke dette stoffet. Det koster så lite. :lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Skib O'hoi,

 

Da jeg studerte ved Norges tekniske høgskole hadde jeg kveldsjobb i maskinlaboratoriet til MARINTEK, som er en del av SINTEF gruppen.  Der ble jeg kjent med en forsker som både har lang erfaring i maskinrommet på skip og i laboratoriet.

 

Det var han som pleide å få i oppgave å teste drivstofftilsetninger og andre lure ting, som f.eks. magneter som skulle ensrette drivstoffmolekylene før de kom inn i motoren.  Han har sett det meste av slikt - og såvidt jeg skjønner var det ikke mye som virket.

 

Det eneste (såvidt jeg har forstått) stoffet som virket var Hammerdown.  Min venn valgte derfor å si opp jobben i Sintef gruppen og starte for seg selv.  Etter en konkurs hos tidligere importør er det nå han som importerer Hammerdown til Norge www.motorconsult.no .  Ved å bruke Hammerdown til å blande 20-30% vann i drivstoffet oppnår mange skipsmotorer å redusere skadelige utslipp så mye at man slipper alvorlig ombygging av motoren (pålagte miljøkrav fra myndighetene).

 

Selv har jeg erfaring fra bruk av Hammerdown i drivstoffet til to store Perkins turbodiesler fra 1973.  De ble definitivt lettere å starte, røyker mindre og vi fikk minst en knop ekstra fart.

 

Den amerikanske kystvakten har brukt Hammerdown på sine båter i flere tiår og det sier vel sitt.  Se også produsentens hjemmeside www.lvpetroinc.com

 

Bruker selvsagt HAMMERDOWN på min gamle Perkins 4.108 i Far Out, som jeg har eid siden påske.

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Ser at det er diskutert rundt pro long sine tilsetningsstoffer, etter å ha brukt dette i mange år så har jeg bare gode erfaringer med det.

 

Har brukt diesel + i parafin som drivstoff på 2 stk dieseltrucker, etter 10-15000 timer på dette drivstoffet så er alt ( " bærre lækkert") Dette blir brukt for å slippe masse eksos i prod.lokalene.

 

Olje + har jeg brukt i div. gear på maskinparken og på gearet i den første båten min ( Norfjord 22 m. 20 hk Buck ). Dette stoffet reduserte driftstemp. på gearet i båten med ca 30¨c. Hadde problemer med varmgang.

Har og brukt dette på motoroljen med gode resultat.

 

Bensin + ble tilsatt bensinen på en gammel slitt Golf gti, tomg.turtallet økte fra 800 til 1200 omdr. Oljetilsetningen ble tilsatt olja på denne bilen og den fekk en mye roligere og finere gange.

 

Har brukt pro-long sin sitrus rens og universal +  til å vaske alle slags deler, dette er etter min mening et super stoff.

 

Jeg har bare positive erfaringer med PRO _ LONG etter mange års forbruk, jeg er bare en vanlig bruker, ikke betalt for å verken bruke eller reklamere for dette..

 

mvh

SIRIUS

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Ser at det er diskutert rundt pro long sine tilsetningsstoffer, etter å ha brukt dette i mange år så har jeg bare gode erfaringer med det.

 

Har brukt diesel + i parafin som drivstoff på 2 stk dieseltrucker, etter 10-15000 timer på dette drivstoffet så er alt ( " bærre lækkert") Dette blir brukt for å slippe masse eksos i prod.lokalene.

 

Olje + har jeg brukt i div. gear på maskinparken og på gearet i den første båten min ( Norfjord 22 m. 20 hk Buck ). Dette stoffet reduserte driftstemp. på gearet i båten med ca 30¨c. Hadde problemer med varmgang.

Har og brukt dette på motoroljen med gode resultat.

 

Bensin + ble tilsatt bensinen på en gammel slitt Golf gti, tomg.turtallet økte fra 800 til 1200 omdr. Oljetilsetningen ble tilsatt olja på denne bilen og den fekk en mye roligere og finere gange.

 

Har brukt pro-long sin sitrus rens og universal +  til å vaske alle slags deler, dette er etter min mening et super stoff.

 

Jeg har bare positive erfaringer med PRO _ LONG etter mange års forbruk, jeg er bare en vanlig bruker, ikke betalt for å verken bruke eller reklamere for dette..

 

mvh

SIRIUS

Tusen takk for at delte dine gode erfaringer med oss.

:smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt oversikt hva disse produktene koster, men jeg kjøpte 1/2 liter til en pris av kr.150,-. Synes ikke dette var så ille og da er blandingsforholdet 20ml til 40 liter diesel. For bensin så var prisen den samme, men blandingsforholdet var 30ml til 40 liter bensin.

 

Kjøpte dette bare for å teste, dersom jeg merker en "smule" forbedring så fortsetter jeg å bruke dette stoffet. Det koster så lite. :yesnod:

Med 150 kr per 1/2 liter Pro-Long og tilsetning av 0,020 liter per 40 liter diesel, blir kostnaden per liter diesel som behandles 15 øre.

 

Med 298 kr/liter Hammerdown og tilsetning av 1 liter per 6500 liter diesel, blir kostnaden per liter diesel som behandles 9 øre.

 

Ingen av disse kostnadene skulle være avskrekkende hvis resulatet er at man får sikrere og renere drift av motoren.

Link to post
Share on other sites

Med 150 kr per 1/2 liter Pro-Long og tilsetning av 0,020 liter per 40 liter diesel, blir kostnaden per liter diesel som behandles 15 øre.

 

Med 298 kr/liter Hammerdown og tilsetning av 1 liter per 6500 liter diesel, blir kostnaden per liter diesel som behandles 9 øre.

 

Ingen av disse kostnadene skulle være avskrekkende hvis resulatet er at man får sikrere og renere drift av motoren.

Enig  :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

:lol:

Jeg har fulgt med i diskusjonen både her i tråden og andre tråder om samme tema - altså disse omtalte forskjellige produsentene av "Luriumstoff"

 

Enig med Andreas og andre om at en viss skepsis er nødvendig og sunt!

 

Det er i hvert fall ikke slik - som man etter "reklamen" kan få inntrykk av - at en hvilken som helst motor med diverse feil og svakheter og maskinmessige defekter, nesten skal bli som ny igjen!

 

Første bud er at motoren er mekanisk iorden og at alt fungerer slik det skal. :eek:

 

Så blir det et vurderingsspørsmål videre, om man ønsker å forbedre forbrenningen med enda renere eksos som resultat og mindre dieselforbruk, og hvis man ønsker å holde "dieseldyr" unna båttankene.......o.s.v.

:lol:

 

Derfor konkluderte jeg selv med at jeg ville prøve et av stoffene, og etter å ha satt meg inn i en del uttalelser og reklame, falt førstevalget mitt på "Hammerdown"

Det var slik sammensatt at jeg ikke er redd fo at det vil eller noen stor fare for å skade motoren ihvertfall.

 

Her et utklipp fra et innlegg jeg hadde i en annen tråd:

NB! Til "Motordoktoren": jeg tror faktisk at jeg vil skryte av Hammerdown - som jeg kjøpte med deg - den har helt klart positive effekter og innvirkning på min motor, i den praktiske prøvetesten jeg har kjørt fra i sommer. Gleder meg til å få bekreftet at den kanskje også retter opp tidligere dårlige erfaringer med kondens/vann i dieseltankene.

 

 

Så langt veldig positivt altså - og til dere som lurer på om jeg har noen fordeler eller egeninteresse av å anbefale dette produktet - så er svaret nei.

 

Så lenge jeg kan kontrollere at de nevnte effekter på min motor er reelle i den praktiske båthverdag - så er jeg villig til å betale ca. 9 øre per liter diesel ekstra i utgangspunktet.

 

:eek: Til dere som har et problem/behov dere har lyst til å finne løsning på ved hjelp av et slikt "Luriumstoff", så bare prøv et dere mener er bra for deres behov - og hvis det ikke hjelper mot noe - så bare slutt å bruke det! :lol:

 

Ellers så leser jeg fortsatt mange interessante innlegg i trådene her, og forstår at det er mange hyggelige folk som setter pris på båtlivet rundt kysten vår, og som er villig til å hjelpe andre mindre erfarne "sjøulker"

 

Da drar jeg på helgatur, med fulle dieseltanker tilsatt, ......,kremt,.....!

 

 

:lol:

Seastar

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...