Brutus Svart 4.Februar.2006 Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Er det noen som har erfaring med å tilsette 2-taktsolje i dieselen på vinterstid? Hvis det er snakk om en moderne dieselmotor med høyt trykk på dysene (common-rail, pd) så må man aldri bruke 2takts olje. Da går dysene til dundas. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 4.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2006 Hvis det er snakk om en moderne dieselmotor med høyt trykk på dysene (common-rail, pd) så må man aldri bruke 2takts olje. Da går dysene til dundas. mottatt -- tusen takk for svaret. Da blir det ingen 2-taktsolje. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
runem Svart 5.Februar.2006 Del på Facebook Svart 5.Februar.2006 (redigert) hvorfor går dysene til dundas med totaktsolje? Redigert 5.Februar.2006 av runem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 6.Februar.2006 Del på Facebook Svart 6.Februar.2006 hvorfor går dysene til dundas med totaktsolje? Kan ikke svare på hvorfor, men har brukt metoden tidligere på eldre dieselbil. Har nå LC (3L D4D/Common Rail). Når jeg kjøpte bilen hos Toyota så pratet vi om dette, og det skulle absolutt ikke brukes pga. høyt trykk og små toleranser på dysene. Kunne føre til tidlig dysehavari og med det bortfall av garanti. Dette var en selger, så jeg fikk ikke skikkelige tekniske utbroderinger.Så det var nok i "gamle dager" det var aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
marius Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Jeg har brukt Prolong olje+ på alle motorer og gearkasser jeg har hatt siden før 1990 , altså ganske mange,tilogmed plenklipperen og motorsagene(10% olje+i syntetisk totaktsolje). Jeg er allikevel veldig nøye med skiftintervallene og oljekvalitetene , hvorvidt dette har hatt betydning for driftssikkerheten er vanskelig å si,men jeg har aldri hatt noe i nærheten av noe som ligner havari,ei heller startproblemer. Jeg er veldig nøye med å aldri belaste en kald motor,men varm motor derimot da vises ingen nåde,jeg kan være ganske hard og går gjerne timevis på bånn gass hvis det passer sånn.Jeg sier litt spøkefullt at med det gode stellet motorene får og den snadder oljen jeg spanderer og i tillegg Prolong så får de pillemen levere varene , og det gjør de hver gang , aldri problem . Første gang jeg brukte Prolong var i en gammel Volvo B20 som jeg trodde veivlagrene var ødelagt på grunn av stygg lagerlyd , en kamerat tipset meg om dette stoffet som var så bra . Jeg prøvde selvsagt og turtallet steg fra 800 til 1300 omdreininger og lydene forsvant som dugg for sola,solgte bilen 10 problemfrie år senere med over 200k på telleren . Jeg har nettopp kjøp ny brukt båt med Yanmar 105hk , gjett om det er Prolong i motoroljen og diesel+ i drivstoffet. For ordens skyld,jeg har ingen kommersielle interesser i Prolong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 hvorfor er mange så veldig opptatte av egenhendig å modifisere de drivstoffblandingene som finnes på markedet ? Virker som om det finnes en klokketro på at man egenhendig klarer å forbedre viktige egenskaper ved å tilsette et slags lurium til noen hundrelapper for flaska. F.eks er dette med parafininnblanding i diesel en vanlig misforståelse. Vinterdiesel av vanlig type er IKKE tilsatt parafin, den er additivert. Vinterdiesel arktisk grad er additivert, men det er ikka mange av oss som fyller denne til daglig.. Hadde det vært så enkelt at man bare kunne helle i ett eller annet lurium, så var sorgene slukket på en rekke områder, ja da hadde oljeselskapene gjordt nettopp dette. Dessuten; ved egenhendig å modifisere drivstoffblandingene, skal man være klar over at garantien ryker om motorleverandøren får rede på dette. Dette er oljeselskapene klar over, det er derfor det finnes standarder de skal ( og vil .. ) holde seg innenfor. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 hvorfor er mange så veldig opptatte av egenhendig å modifisere de drivstoffblandingene som finnes på markedet ? Virker som om det finnes en klokketro på at man egenhendig klarer å forbedre viktige egenskaper ved å tilsette et slags lurium til noen hundrelapper for flaska. F.eks er dette med parafininnblanding i diesel en vanlig misforståelse. Vinterdiesel av vanlig type er IKKE tilsatt parafin, den er additivert. Vinterdiesel arktisk grad er additivert, men det er ikka mange av oss som fyller denne til daglig.. Hadde det vært så enkelt at man bare kunne helle i ett eller annet lurium, så var sorgene slukket på en rekke områder, ja da hadde oljeselskapene gjordt nettopp dette. Dessuten; ved egenhendig å modifisere drivstoffblandingene, skal man være klar over at garantien ryker om motorleverandøren får rede på dette. Dette er oljeselskapene klar over, det er derfor det finnes standarder de skal ( og vil .. ) holde seg innenfor. Suzuki Man får bare innse at det er to "leirer" når det gjelder troen på tilsetningsstoffer. Noen er for og noen er i mot. Noen stoffer virker og noen virker ikke. De som er i mot, de kan la vær å bruke slike stoffer..... De som er for, de kan bruke produktene med god tro.... Jeg tilhører "for" leiren og har god tro om slike produkter. Jeg bruker de og jeg har en god følelse og tro på dette. Ja slik er det…. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.