Jump to content

Pro-Long Smøremidler - diesel/bensin tilsettning


John_Kr

Recommended Posts

hvorfor går dysene til dundas med totaktsolje?

Kan ikke svare på hvorfor, men har brukt metoden tidligere på eldre dieselbil. Har nå LC (3L D4D/Common Rail). Når jeg kjøpte bilen hos Toyota så pratet vi om dette, og det skulle absolutt ikke brukes pga. høyt trykk og små toleranser på dysene. Kunne føre til tidlig dysehavari og med det bortfall av garanti. Dette var en selger, så jeg fikk ikke skikkelige tekniske utbroderinger.Så det var nok i "gamle dager" det var aktuelt. :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har brukt Prolong olje+ på alle motorer og gearkasser jeg har hatt siden før 1990 , altså ganske mange,tilogmed plenklipperen og motorsagene(10% olje+i syntetisk totaktsolje). Jeg er allikevel veldig nøye med skiftintervallene og oljekvalitetene , hvorvidt dette har hatt betydning for driftssikkerheten er vanskelig å si,men jeg har aldri hatt noe i nærheten av noe som ligner havari,ei heller startproblemer. Jeg er veldig nøye med å aldri belaste en kald motor,men varm motor derimot da vises ingen nåde,jeg kan være ganske hard og går gjerne timevis på bånn gass hvis det passer sånn.Jeg sier litt spøkefullt at med det gode stellet motorene får og den snadder oljen jeg spanderer og i tillegg Prolong så får de pillemen levere varene , og det gjør de hver gang , aldri problem . Første gang jeg brukte Prolong var i en gammel Volvo B20 som jeg trodde veivlagrene var ødelagt på grunn av stygg lagerlyd , en kamerat tipset meg om dette stoffet som var så bra . Jeg prøvde selvsagt og turtallet steg fra 800 til 1300 omdreininger og lydene forsvant som dugg for sola,solgte bilen 10 problemfrie år senere med over 200k på telleren . Jeg har nettopp kjøp ny brukt båt med Yanmar 105hk , gjett om det er Prolong i motoroljen og diesel+ i drivstoffet.

For ordens skyld,jeg har ingen kommersielle interesser i Prolong.

Link to post
Share on other sites

hvorfor er mange så veldig opptatte av egenhendig å modifisere de drivstoffblandingene som finnes på markedet ? Virker som om det finnes en klokketro på at man egenhendig klarer å forbedre viktige egenskaper ved å tilsette et slags lurium til noen hundrelapper for flaska.

F.eks er dette med parafininnblanding i diesel en vanlig misforståelse. Vinterdiesel av vanlig type er IKKE tilsatt parafin, den er additivert. Vinterdiesel arktisk grad er additivert, men det er ikka mange av oss som fyller denne til daglig..

 

Hadde det vært så enkelt at man bare kunne helle i ett eller annet lurium, så var sorgene slukket på en rekke områder, ja da hadde oljeselskapene gjordt nettopp dette.

 

Dessuten; ved egenhendig å modifisere drivstoffblandingene, skal man være klar over at garantien ryker om motorleverandøren får rede på dette. Dette er oljeselskapene klar over, det er derfor det finnes standarder de skal ( og vil .. ) holde seg innenfor.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

hvorfor er mange så veldig opptatte av egenhendig å modifisere de drivstoffblandingene som finnes på markedet ? Virker som om det finnes en klokketro på at man egenhendig klarer å forbedre viktige egenskaper ved å tilsette et slags lurium til noen hundrelapper for flaska.

F.eks er dette med parafininnblanding i diesel en vanlig misforståelse. Vinterdiesel av vanlig type er IKKE tilsatt parafin, den er additivert. Vinterdiesel arktisk grad er additivert, men det er ikka mange av oss som fyller denne til daglig..

 

Hadde det vært så enkelt at man bare kunne helle i ett eller annet lurium, så var sorgene slukket på en rekke områder, ja da hadde oljeselskapene gjordt nettopp dette.

 

Dessuten; ved egenhendig å modifisere drivstoffblandingene, skal man være klar over at garantien ryker om motorleverandøren får rede på dette. Dette er oljeselskapene klar over, det er derfor det finnes standarder de skal ( og vil .. ) holde seg innenfor.

 

Suzuki

Man får bare innse at det er to "leirer" når det gjelder troen på tilsetningsstoffer. Noen er for og noen er i mot. Noen stoffer virker og noen virker ikke.

 

De som er i mot, de kan la vær å bruke slike stoffer.....

De som er for, de kan bruke produktene med god tro....

 

Jeg tilhører "for" leiren og har god tro om slike produkter. Jeg bruker de og jeg har en god følelse og tro på dette. Ja slik er det….

:cool::cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...