Jump to content

Valg av ekstern dynamo regulator


Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg hadde egentlig bestemt meg for Sterling Pro Reg S men siden den enda ikke er kommet i produksjon vurderer jeg å skaffe noe tilsvarende. Jeg har allerede en Pro Split T for å fordele ladingen fra begge Steyr motorene til de 3 batteribankene, på denne sitter det en sense utgang slik at det til en hver tid er batteribanken som lades som også er tilkoblet sense. Pro Reg S skilte seg kun ut grunnet innpakningen.

 

Finnes det gode alternativer?

Ladac, Java Sea, Balmar etc?!

Gjerne med link til butikk som selger disse!

Link to post
Share on other sites

Ja den er stort sett lik den jeg ønsker men jeg liker ikke vifteløsningen, de nye modellene til Sterling er helt lukket. Hva med de andre produsentene da?

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å satse på Java Sea, med temp sensor på dynamoene. Har fått koblingsskjema som passer til dynamoene på mine 246 motorer, men har ikke fått tid til å ta jobben.

Brukte Java Sea på 2 dynamoer på 2 volvomotorer, ble veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Hei Frøken Fryd.

Da må du i så fall kanskje vente en stund til.

Sterling forandrer skjelden noe umiddelbart hvis det virker som ønsket.

Jeg selv regner forresten med en gang i løpet av 2011.

 

At PDAR ikke er lokket er sikkert noe etter smak og behag.

 

Men selve viften er ikke noe man behøver å bry seg om

fordi den kommer først i gang når "man selv er nesten smeltet allerede".

 

Monterer man ellers på både logisk og klok måte,

dvs at man holder hver elektronik helst utenfor veldig vekslevarme områder,

da går kjøleviften antakeligvis "aldri".

 

I hvert fall har ikke jeg sett det, unntatt ved kalibrering, og du hadde vært første mann som klager på det. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt PDAR i 3-4 sesonger nå, og er også godt fornøyd med den.

Regulatoren er montert tørt og godt bak trappa ned til forkabinen, og er således skjermet fra motor-/batterirom.

Det er ikke hver dag jeg titter "ned" til den, men jeg har ikke registrert at vifta har gått noen gang.

 

Batteriene fikk i hvertfall et "nytt liv" etter at PDARen ble montert!

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme regulator fra Sterling, og er godt fornøyd! Et annet problem er imidlertid at generatoren fort bli såpass varm at PDAR går i "High Temp" modus, og kjører ladespenningen ned på 13-tallet. Er det noen som har noen gode løsninger for bedre kjøling av generator? (Har en Hitachi 60A på en Yanmar 3YM20.)

Link to post
Share on other sites

Sterling vet ikke når de får levert de nye regulatorene, de venter fortsatt på svar fra fabrikken... Når det gjelder viften og den åpne designen er det sikkert ikke noe stort problem men jeg foretrekker lukkede elektronikk bokser når det monteres i motorrommet.

Hva med ladac og de andre?

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme regulator fra Sterling, og er godt fornøyd! Et annet problem er imidlertid at generatoren fort bli såpass varm at PDAR går i "High Temp" modus, og kjører ladespenningen ned på 13-tallet. Er det noen som har noen gode løsninger for bedre kjøling av generator? (Har en Hitachi 60A på en Yanmar 3YM20.)

Monter motorromsvifte med utblåsning rett mot generatoren.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...