Jump to content

hvordan lage en båtmanstol

sveini 95

Recommended Posts

Jeg har en maxi 77 og vil ha en måtmanstol til den skal bruke den til og repparere ting i masten eller montere nye ting men jeg vil også kunne leke meg litt og er jo bare 14 så det må være lov... så eg lurer på om noen har lagde en selv eller hvet om oppskrifter eller hvet hvor det finnes noen billige men gode til salgs? ønsker råd og erfaringer.

Edited by sveini 95 (see edit history)

en båtmanstol er en stol du sitter i så du kan reparere ting i masten du bruker som oftes et reserve tau i masten kan lingne noe på bilde.. bilde_1.jpg

Kan du ikke lage deg en stol då, er no ikke vanskeligt det! :cheers:

Kansje denne tegningen kan være til hjelp:

10clthu.jpg

Øremutter (Fåes Kjøpt på Clas Ohlson)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

I «gamle dagar» var det vanleg at ein lot tauet til båtmannsstolen gå under treverket, for å ha dobbel sikring om treverket, eller i tilfellet her, overgang mellom tau og augeskruer ryk. Bruk heller ei plate, borr hol i hjørnene og la taua gå i kryss under plata!

Eg er nesten sikker på at båtmannsstolen som sveini95 har lagt ut bilde av har stropper som ligg under setet som ekstra sikring.

Når eg sjølv bruker båtmannstol, har eg i tillegg sikringssele. Eg har tilgang på ein profesjonell fallsikringssele, men ein klatresele kan og gjera bruken, og ei slik sele kostar mindre enn ei uføretrygd. Bruk eit fall til å heisa deg opp, og eit anna fall til sikring!

Att de går på kryss under er gjerne smartere jah! :cheers: Og heller ikke dumt og bruke en tjukk kryss finer plate, borre hull i hvært gjørne, og tre tauet på kryss igjennom, og spleis på en kaus i endene, få en som kan dette til og gjøre det for deg, så er du sikker! :flag_bp: Fest en talje i toppen på masten, så glir du lett opp og ned! :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

1. Kjøp en skikkelig sele, de koster ikke mange 100-lappene og ikke en gang 14-åringer er udødelige.

2. Pass på at selen er balansert på en fornuftig måte (sånn at det er, mer eller mindre, umulig at du får "overbalanse" og tipper rundt og blir hengende opp-ned)

3. Pass på at selen har "ryggstropp", sånn at du kan lene deg bakover uten å falle ut, og srittstropp, sånn at du ikke kan skli ut ned/fremover. De to sveini 95 og Sjømann.22 viser bilde/tegning av har ikke dette. "Gamlekara" hadde gjerne ikke slik sikring, men de falt også ned av og til.

Ellers går det an å lage en "nød-båtsmannstol" ved å lage pålestikk på dobbelt tau (helst med riktig tykt tau eller web av passe bredde) og få en en helt OK sele med tre løkker (en til hvert lår og en bak ryggen. Det er noen triks på veien for å få en slik sele trygg og behagelig, så hvis ikke man vet hvordan tror jeg ikke internett er rette plassen å lære seg det. (få noen som kan til å vise deg)

kjøpt en billig klatresele. Den koster 5-600kr og er MYE bedre å "sitte" i....

Er det flere som er enige i dette? Kapten Blondebill insisterte på at det var vondt å sitte/henge i klatreselen og ville derfor ha båtmannstol for oppdrag i masten (hun bruker i tillegg klatreselen for sikring).

Har brukt klatresele noen ganger, og mener selv det var ubehagelig. Strammer her og der, så ved lengre tid/monteringsjobber etc ville man blitt utålmodig.

Har dermed anskaffet standard båtmansstol i tillegg(den orange i stoff), men ikke prøvd ut enda. Ca 5-600kr

Muligens er det vanskeligere å hjelpe vinsjeren ved å klatre selv, med denne sittende stillingen i stolen contra klatresele.

Til "nød-båtmansstol" kan man sitte på en fender man trer tauet gjennom, slik som treplaten over.

Edited by opus (see edit history)

Skjønner ikke helt hva slags båtsmannstol det er som er bedre å sitte i enn en klatresele. Alle jeg ser som jobber i høyde har slikt utstyr. Det være seg proffe riggere, vindusvaskere, høyspentarbeidere, etc. Se bare på klatrene som henger i veggen i timesvis.

Jeg kjøpte min klatresele på XXL for noen år siden og da kostet den 500,- Er du villig til å betale mer for du selvsagt en med flere justeringsmuligheter men jeg ser det sånn at det tross alt er minimalt med tid jeg skal oppholde meg i høyden.

Skjønner ikke helt hva slags båtsmannstol det er som er bedre å sitte i enn en klatresele. Alle jeg ser som jobber i høyde har slikt utstyr. Det være seg proffe riggere, vindusvaskere, høyspentarbeidere, etc. Se bare på klatrene som henger i veggen i timesvis.

Jeg kjøpte min klatresele på XXL for noen år siden og da kostet den 500,- Er du villig til å betale mer for du selvsagt en med flere justeringsmuligheter men jeg ser det sånn at det tross alt er minimalt med tid jeg skal oppholde meg i høyden.

nesten alle du nevnte bruker en planke bit med tau og sikrer med sele f.eks vindusvaskerene i new york som henger 200meter over havet bruker en båtmasn stol for i lengden vil en klatre sele klemme og gjøre vont mens en båtmanstol er fast og klemmer ikke sån...

Eg har en klatresele, av typen kroppssele. Den tror eg nok e bedre enn en vanlig sele, men sikkert ikke bedre enn en stol. Det jeg ikke liker med båtmansstolen, er at jeg føler jeg faller ut hele tiden.. ikke noe for meg med middels høydeskrekk..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Vil sterkt fraråde å prøve å lage en selv, du setter vel ikke livet på spill for å spare noen hundrelapper? En klatresele er et godt alternativ, hvis ikke er det kanskje noen i nærheten av der båten ligger du kan spørre om å få låne en båtmannstol?

• 1 month later...

Litt sent nå, men vi kjøpte den andre fra Watski hos bryggesjappa i Strømstad. 595 i Norge, 495 SEK der, som ble ca 420 norske.

hehe så fint at eg ska te sverige to ganger til i år....:)

Denne http://www.watski.no/Butikken/Produkt/?EnovaId=25249

En kveld vi var innom Strømstad var det 2 jenter som brukte de til å leke med i gjestehavnen. Så meget kjekke ut. Så vi tok turen innom butikken på brygge på vei til bilen igjen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Det er forskjell på klatreseler også. En sele til sportsklatring har gjerne tynnere lårstropper enn en som er beregnet til teknisk klatring. Men uansett så blir en klatresele ubehagelig når du har hengt i den en stund.

Trikset er å kombinere selen med fotløkker som du kan stå i, for å avlaste lårene. Det beste oppsettet, etter min mening, er en klatresele, en Grigri taubrems og to Jumars tauklemmer med fotløkke/stige. Du bruker Jumarsene med fotløkke til å gå opp det ene fallet, mens Grigrien benyttes som sikring på et ekstra fall. Det er mye mindre slitsomt å gå opp et fall på tauklemmer enn det er for mannskapet å heise deg opp med vinsj - hvor mange meter kan du gå på hendene, og hvor mange mil kan du gå til fots? Jeg vil også anbefale en sele med justerbare fotløkker, siden denne er enklere å få på når du har varierende mengder klær på deg.

Bundin er bátleysur maður

Det beste oppsettet, etter min mening, er en klatresele, en Grigri taubrems og to Jumars tauklemmer med fotløkke/stige.

Det er i allefall best dersom du må klarter opp alene, eller hvis mannskapet ikek er sterkt nok til å vinsje opp. Hva slagsfotløkke bruer du? De færeste har stive klarterstøvlser om bord så da må man vel ha en fotløkke som ikke strammer over foten.

to Jumars tauklemmer med fotløkke/stige. Du bruker Jumarsene med fotløkke til å gå opp det ene fallet,

Har du en link til eller et bilde av dette oppsettet?

(Grigri har jeg, og brukte senest lørdag, men kompisen der nede på vinsjen klaget over at jeg var blitt tung... )

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!