Jump to content

Hvordan fjerne olje i kjølsvinet på trebåt?

ksnes

Recommended Posts

Jeg har tatt båten min på land for litt grundig vedlikehold, skal bla. bytte motor.

I den sammenheng er det veldig greit å få vekk all gammel olje og slagg som har lagt seg i kjølsvinet og oppover skroget på innsida.

Problemet er bare at jeg får ikke oljen ut. Den ligger stort sett og flyter oppå vannet som er i kjølsvinet og når jeg pumper ut vannet blir oljen liggende igjen...

Finnes det noe middel som løser opp oljen så den blir med vannet ut? Er det greit å bruke f.eks. zalo eller salmiakk? Skader dette treet på noen måte?

img_8286.jpg

Du får kjøpt spesielle "puter" som du kan legge i kjølsvinet. Disse suger opp all olje, resten blir liggende. Så kan du bare ta ut puten når den er full :smiley:

F.eks. en slik fra maritim.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Langt i fra! Bleiene suger alt flytende, pølsene suger kun olje!Så bleiene vil bli fulle av vann på kort tid, mens oljepølsen kan ligge nedi kjølen i lange tider og kun samle opp oljerestene til den er mettet. Bleier er for babyer, ikke båter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Heh ...artig. Jeg bremset opp på veg ned Leikongbakken i dag, da jeg så ei fin snekke som var kommet på plass utfor et hus. Og jaggu tror jeg det var snekka di jeg så ...eller? :smiley:

På min, så pumpet jeg ut det som lensepumpene tok, og brukte detetter hendene og gravde ut 50 liter med "guffe", dvs olje blandet med div dritt som hadde samlet seg i bunn. Deretter dro jeg ut nygla og lot vannet renne ut. Nå har det meste som ligger igjen tørket nok til at jeg bruker en lekespade fra sandkassa og spar ut resten før jeg spyler og vasker rent.

Men "pølseløsningen" høres jo super ut!

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Nei, har ikke funnet noe bunnplugg (eller nygle som vi kaller det her)

Hvis det har vært det i båten er den iallefall godt gjemt...

Den (nyglå altso :tongue: ) kan faktisk være ganske vanskelig å finne. Men jeg ville gjette at der er en. På min sitter den nesten helt akter, og det har den gjort på de andre jeg har kikket på også. Det er også grunnen til at man ofte legger myyye mer under kjølen fremme i forhold til bak når man setter båten på land, og så sparker man inn en kileformet bunnkloss på midten. Akkurat passe fall til at båten renner tom, og ikke minst holder seg tom, når den står på land.

Forresten ei fin snekke du har :yesnod:

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Jeg fjernet 70-80 liter med blanding av vann, olje og diesel fra bunn av motorrommet i går. Det hadde blitt såpass etter en operasjon på kjølesystemet, overflyt fra dieseltank og søl fra en "lekk" turbo.

Grua meg lenge til den jobben, men det gikk i en fei med nyanskaffet våtstøvsuger fra Europris til 399,- (trur jeg). Fint med støvsugermetoden var at jeg etter å ha fått ut alt vått kunne støvsuge slim og slam og rusk og rask som lå igjen der nede.

Vurderte også bruk av PELA-pumpe, men droppa det fordi jeg antok at den stadig ville tette de tynne sugeslangene med rusk og rask fra dypet der nede.

Kan jo virke litt over-kill å kjøpe støvsuger til denne jobben, men støvsugeren er absolutt ikke det dyreste verktøyet jeg har kjøpt som bare har blitt brukt en gang. Og hvem vet, en vakker dag får jeg bruk for den igjen.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

En flaske Zalo blandet nedi vannet burde hjelpe til for å få pumpet det ut, det gjorde jeg netopp på min plast båt etter å ha søt ut X antall dl olje i forbindelse med montering av trimplan.Etter at jeg hadde pumpet ut skrubbet jeg kjølesvinet med Zalo før jeg spylte godt ned. Kan ikke nå se at det ligger noe olje igjen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Den (nyglå altso :tongue: ) kan faktisk være ganske vanskelig å finne. Men jeg ville gjette at der er en. På min sitter den nesten helt akter, og det har den gjort på de andre jeg har kikket på også. Det er også grunnen til at man ofte legger myyye mer under kjølen fremme i forhold til bak når man setter båten på land, og så sparker man inn en kileformet bunnkloss på midten. Akkurat passe fall til at båten renner tom, og ikke minst holder seg tom, når den står på land.

Forresten ei fin snekke du har :yesnod:

Har saumfart (bokstavelig talt) båten sammen med en gammel trebåtentusiast og ingen propp var å finne. Nå skal det sies at det er en slektning av meg som har bygd båten fra grunnen av, så hadde jeg ikke vært så slapp kunne jeg bare spurt han... Tror kanskje jeg skal gjøre det ja...

Har en Kärcher våtstøvsuger, skal prøve den, men frykter at sugeeffekten er litt vel lav..?

Båten er veldig fin ja, og jeg kan ikke annet enn å bli imponert over at han som bygde den aldri hadde gjort noe sånt før da han satte i gang på slutten av 70-tallet.

Har saumfart (bokstavelig talt) båten sammen med en gammel trebåtentusiast og ingen propp var å finne. Nå skal det sies at det er en slektning av meg som har bygd båten fra grunnen av, så hadde jeg ikke vært så slapp kunne jeg bare spurt han... Tror kanskje jeg skal gjøre det ja...

Har en Kärcher våtstøvsuger, skal prøve den, men frykter at sugeeffekten er litt vel lav..?

Båten er veldig fin ja, og jeg kan ikke annet enn å bli imponert over at han som bygde den aldri hadde gjort noe sånt før da han satte i gang på slutten av 70-tallet.

Europris støvsugeren min er på 1.200W og den sugde og slurpet imponerende bra selv om jeg hadde tatt ut en filterpose som også skulle bidra til å tette for falsk luft. Karcheren fungerer sikkert minst like bra.............

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Europris støvsugeren min er på 1.200W og den sugde og slurpet imponerende bra selv om jeg hadde tatt ut en filterpose som også skulle bidra til å tette for falsk luft. Karcheren fungerer sikkert minst like bra.............

Tar opp igjen denne her... Kärcheren gjorde nytten den. Tusen takk for tipset!

Sliter fortsatt litt med å få vekk oljen, den sitter svært godt fast. Har en Latvier som bor i kjelleren min, og han mente jeg måtte prøve med avfettingsmiddel. Prøvde litt på en liten flekk, og det gjorde virkelig vei i vellinga. Er litt skeptisk likevel, er dette skadelig for treet? Tenker ikke å la det sitte på lenge, bare spraye på og børste/skylle av. Er det noen som har synspunkt på det?

Avfettningsmiddel i mengder koster endel kr.. noe jeg har funnet virker ganske bra er:

50\50 blanding av dieselolje og så varmt vann du klarer å jobbe med uten å skolde deg.

Bruk skurebørste\potetbørste\flaskebørste\tannbørste i forhold til hvor du skal komme til hen, skrubb som bare fa--!

Bruk gjerne mye av blandingen, støvsug opp med vannstøvsugeren underveis så kjølen og bunnbordene dine ikke svømmer i dieselvann, gjenta prosessen til rent, gå på med zalo vann og skrubb en runde til etterpå for å fjerne dieselfett filmen som ligger igjen og ikke minst fjerne lukten.

Lykke til

Mvh

Champagne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...