Jump to content

1/2" unf linksskruer hvor skaffe?


Gurba

Recommended Posts

Oppdrag i fra båt kunde og så lurer jeg på hvor i all verden jeg skal skaffe det.

 

Det er 4 stk 1/2" unf links skruer som er totalt med hode 38mm , gjengepartiet er 25mm.

Samt 4 stk 1/2" unf tilsvarende lengde, men i rex gjenger . Hodene på skruene er formet som "hjulmuttere" til stålfelg med kon underkant. Lengder er ikke så vesentlig da dette kan kappes. Dette satt i noe gammel båt med amerikansk drivverk i fra slutten på 40 tallet. :-)

 

Noen som har tips om steder som har "alt" ? Hadde vært gør artig og skaffe. Kunder har prøvd overalt sier han , men ingen hjelp og få.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, dette er vel såååå gammelt at det er kanskje Withworth gjenger oxo :confused: 1/2 toms grovgjenger hadde forskjell på Withworth og UNC gjenger. 12 og 13 gjenger pr tomme samt at flankevinkelen var 55 kontra 60 grader. Har du målt antall gjenger pr tomme med gjengelære for å finne rett stigning :confused:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Jeg har en viss misstanke til at det er raskere å gjenge opp noen nye enn å ringe rundt for å få tak i denne noe sære dimensjonen. Problemet med å slå gjenger er imidlertid fastheten. Skal de tåle noe særlig belastning, hva er de til?

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmmm, dette er vel såååå gammelt at det er kanskje Withworth gjenger oxo :confused: 1/2 toms grovgjenger hadde forskjell på Withworth og UNC gjenger. 12 og 13 gjenger pr tomme samt at flankevinkelen var 55 kontra 60 grader. Har du målt antall gjenger pr tomme med gjengelære for å finne rett stigning :confused:

 

Alt det du skriver der er forsåvidt greit. Men her har han spesifikt oppgitt UNF, dvs fingjenger og dermed er kommentarene dine irrelevante.

Når det i tillegg dreier seg om links UNF, med skrå anleggsflate under hodet, da ser jeg fortsatt ingen annen mulighet enn å ta dreiebenken fatt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært for at jeg har båten på land og har null tid til overs skulle jeg ha hjelpt deg med dette, det er jo ikke allverden å gjenge opp noen skruer. Links er enda lettere å slå, da kjører du jo bare kontrollert inn i gjengerilla og kjører kuttet ut. Høyregjengene kan du ta med snitt. Men dette er vel noe hvilket som helst mekanisk verksted kan gjøre? Det koster jo litt da men.. Problemet er bare hvis de må være harde.

Link to post
Share on other sites

Anders, jeg syns du skulle skaffe deg en dreiebenk, da vil du ikke ha problemer med å løse slike "vanskelige" oppdrag. Jeg regner med at du legger så mye arbeide i båten, at du skal ikke skifte til større båt på en stund, slik at du har god plass til en driebenk under samme tak som båten. Verkstedet ditt er ikke komplett før en dreiebenk er i hus. Du kan da ta på deg diverse oppdrag for oss andre. :yesnod::giggle:

 

Her er en skikkelig stor en: http://www.scansupplies.no/Skamek04/SiderNo/ForSale.asp

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke enkel denne her nei. Eneste eg kunne tenke meg måtte være Finn ose AS i volda, men det er 15 år siden eg var der.

Da var eg ute etter noe unf greier (ikke links) og det var han bort i de små skuffereolen i treverk og fiska frem.

Men dreiebenk er vel løsningen.

Eller finne en annen løsning som ikke krever unf links gjenger???

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

da ser jeg fortsatt ingen annen mulighet enn å ta dreiebenken fatt.

Tjaaa? Hva om du kutter av hodet på en vanlig 12" UNF Bolt, skjærer et skrutrekkerspor i andre enden, og bruker den "opp ned" En enkel måte å lage linksgjenger på. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...