Jump to content

Sprekk i veivhuset? - Sabb H2 - Not the end :o)


Walter_S

Recommended Posts

Sprekken ser ut til å være en støpefeil. Slike feil kan gi spenninger i godset som utvikler seg etter hvert (sprekken kryper). Vanlig prosedyre er å bore et gjennomgående hull i hver ende av sprekken for å stoppe spenningsforskjellene i å penetrere på korngrensene. Deretter sømmes sprekken (sveises på tvers av sprekken) og hullene sveises. Hvis man reparerer sprekken med "multimetall" eller liknenede kan dette godt bli en varig, god reparasjon. Trikset er at man i alle fall borer for å stoppe sprekken i å utvikle seg. Dette er en jobb for avanserte amatører eller proffer. Det skulle ikke være noen grunn til å dumpe motoren på grunn av dette.

Link to post
Share on other sites

Herved takker jeg for alle vennlige og konstruktive forslag. Når man har følelsen av at himlen raser ned, så føles det som en god trøst å se at så mange engasjerer seg!   :nonod: Takk!

 

Siste utvikling i saken:

Var nede i båten i dag og vasket området med varmt såpevann, tørket godt og så sveivet jeg i gang gamle Sabb'en. Kjørte på 1.500 RPM i litt over en time, helt til veivhuset var for varmt å ta i - tipper en 60 - 70 grader. Det ble noen spennende 60 minutter. Satt på kne foran Sabben, med hue ned mot veivhuset og stirret.....

 

Rengjordt: Legg merke til nederste kant - toppen av veivhuslokket....

Bilde

 

Etter kort tid begynnte ting å skje....

Bilde

 

Det bobler olje....

Bilde

 

Det bobler her også....

Bilde

 

Oljen renner:

BildeBilde

 

Etter én time, var det ingen tvil lenger. Det er øverste kant av veivhuslokket som svetter.

 

Den antatte "sprekken" er like tørr og ren!  :smiley:

Bilde

 


Gliset på gubben sjøl.....etter den ene timen..... :wink:

Bilde

 

:nonod: Har på følelsen at Metaxa-flasken kommer til å bli halv-tomt, i kveld!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Da har du all grunn til å glise Walter.

 

Emballasjen fra Pizza Grandiosa gir fine pakninger og minst like bra som de du får kjøpe til høy pris hos Sabb. Dersom veivlukene er av stålplate lønner det seg å sjekke at disse er plane før montering. Eventuelt må disse rettes.

 

Samtidig kan du få tatt en liten rengjøring i veivhuset . Bruk ALDRI filler som loer og spesielt ikke bommulstwist/pussegarn til å tørke med inni veivhuset. (Med mindre du har et ønske om at smøringen skal opphøre fordi oljesilen ser ut som et gulvteppe).

 

Ser nå i ettertid at veivhuset tydeligvis er av aluminium og ikke støpejern. Alu. er et mye mer takknemlig materiale å sveise enn støpejern.

Link to post
Share on other sites

Da har du all grunn til å glise Walter.

Emballasjen fra Pizza Grandiosa gir fine pakninger og minst like bra som de du får kjøpe til høy pris hos Sabb. Dersom veivlukene er av stålplate lønner det seg å sjekke at disse er plane før montering. Eventuelt må disse rettes.

Jeg er ingen stor tilhenger av Pizza, hverken som menneskeføde eller som pakningsmateriale  -  selv om det kanskje var kartongen som ble foreslått til det siste bruket  :wink:

 

Vi har i "alle år" brukt gamle sjøkart som pakningsmateriale, men som du TMe er inne på; det er ikke helt sikkert at veivlukene er fullstendig plane. Dessuten er det nokså langt mellom boltene på veivlukene. Derfor ville jeg ikke uten videre anbefalt en tynn papirpakning når man allerede har hatt lekkasje.

 

Det kan være like bra å kjøpe et ark av passende korkpakning når man først holder på. De koster ikke så mange 10-kroningene  -  og har du problem med å finne noe passende kan du gi meg yttermålene på veivluken, så kommer en passende bit i en konvolutt. . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er også enig med Poseidon og Gunga mfl.,tror ikke dette er en sprekk.  Til Poseidons forslag til å bruke stålplast hvis du vil sparkle det vekk vil jeg påstå at du ikke burde gjøre det med vanlig sparkel slik som feks Plastic Padding. Hvis du vil kline på make up så må du bruke Devcon,og til og med det tror jeg  du vil ha vansker med å få til å sitte.

Slip rent og sjekk,enkelt og greit.Eller star mølla og se om den svetter.

 

Så at Finn Bøe hadde en del startere til gamle Sabbèr på disken i går.Det lignet på Sabb startere ihverfall. Tlf 333 92260.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig, som sabrina sier. Veivhuset er i aluminium, mens selve veivhusluke-dekselet er i stål. Den opprinnelige mistanken min, om at oljen svettet akkurat der - og ikke i den omtalte sprekken (som jeg jo ikke en gang visst om eksisterte før jeg tok av starteren) - var at det rundt hele veivhusluke-kanten finnes rester etter en slags paknings-sement (ser ut som størknet mørkebrun silikon). Altså har noen i "fortid" hatt luka åpnet og, isteden for den omtalte kork-pakningen, brukt dette tetningsmiddelet langsmed kanten (anlegget) av stålplaten mot veivhuset.

 

Derimot mangler det denne pakning-sementen akkurat i overkant av luken. Her er det ingen "presse-dråper" av sementen som stikker utenfor lukedekselet, sånn som det er på undersiden og i fram- og bakkant.

 

Ergo, er årsaken til oljesvettingen nokså opplagt. Mulig at vedkommende som i sin tid utførte "operasjonen" ikke gadd å ta av starteren og derfor ikke "kom til" overkant....?

 

Har prøvd å teite lukeboltene, men disse er "bunnet"....

 

Tenkte, i første omgang, bare å rengjøre omhyggelig - med rødsprit? - og "kline" på maken sement (rester av tuben ligger fortsatt i båten! - langsmed hel topp-kanten. dette bare for å stagge oljesøl, inntil båten skal opp på senhøsten. Da får jeg ta dette ordentlig - lage en korkpakning - og samtidig gjøre rent inni veivkammeret.

 

Akkurat nå, så har jeg ikke lyst til å få for mye opphold i fisketurene. Torsken frister......makrellen er fremdeles aktiv....  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tenkte, i første omgang, bare å rengjøre omhyggelig - med rødsprit? - og "kline" på maken sement (rester av tuben ligger fortsatt i båten! - langsmed hel topp-kanten. dette bare for å stagge oljesøl, inntil båten skal opp på senhøsten. Da får jeg ta dette ordentlig - lage en korkpakning - og samtidig gjøre rent inni veivkammeret.

 

Akkurat nå, så har jeg ikke lyst til å få for mye opphold i fisketurene. Torsken frister......makrellen er fremdeles aktiv....  :wink:

Tviler på at du får det tett på den måten, men kan du leve med svettingen er det et forsøk verdt. Materialer og verktøy til ny pakning finner du hos Biltema. Å skjære til en ny pakning er ikke all verden av jobb. Det som kan være litt jobb er å fjerne restene av gammel pakning og pakningssement. En pakningsskrape og en flaske aceton gjør som regel susen. Det var dette som ble kalt slavearbeid før rasismen var funnet opp! Er mindre utfordrende det enn å vær gjør-det-selv-nybegynner-selvstarter-reparatør!  :blush:

 

Gledelig at problemet hadde en overkommelig løsning!  :sleep:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er også enig med Poseidon og Gunga mfl.,tror ikke dette er en sprekk.  Til Poseidons forslag til å bruke stålplast hvis du vil sparkle det vekk vil jeg påstå at du ikke burde gjøre det med vanlig sparkel slik som feks Plastic Padding. Hvis du vil kline på make up så må du bruke Devcon

Har selv en liten reparasjonsjobb på gang på en påhenger, og lurer på hvor man får kjøpt Devcon sine materialer ?
Link to post
Share on other sites

Tenkte, i første omgang, bare å rengjøre omhyggelig - med rødsprit? - og "kline" på maken sement (rester av tuben ligger fortsatt i båten! - langsmed hel topp-kanten. dette bare for å stagge oljesøl, inntil båten skal opp på senhøsten. Da får jeg ta dette ordentlig - lage en korkpakning - og samtidig gjøre rent inni veivkammeret.

 

Akkurat nå, så har jeg ikke lyst til å få for mye opphold i fisketurene. Torsken frister......makrellen er fremdeles aktiv....  :crazy:

 

Flott at det ikke var verre. Jeg er fullstendig enig med deg, ingen vits i å ødelegge det lille som er igjen av sesongen med slike detaljer så lenge motoren ellers fungerer greit. Når du allikevel skal på land i vinter så er det like greit å få gjort det skikkelig da. Fabrikken anbefaler jo en skikkelig rengjøring av veivhuset en gang i blandt, så da er det jo greit og få gjort dette i forbindelse med skifte av pakning og olje i vinter. Jeg har selv tenkt på å gjøre dette en stund, men det har ikke blitt til så langt. Båten ligger ute hele året, så da er det greit å ha den klar til bruk når værgudene vil det :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har selv en liten reparasjonsjobb på gang på en påhenger, og lurer på hvor man får kjøpt Devcon sine materialer ?

 

Skipshandlere har det. De skaffer det nok i velassorterte maskinforretninger tenker jeg. Hvis du ikke finner det så prøv å bomme ombord i en båt i havna. Det er mye brukt for å sparkle pittings under peilehull så de har vel litt på litt eldre bulk båter.Somregel ihverfall.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte et pakningssett til min 2H i forbindelse med skifte av toppakning, og der var pakningen til veivhusluken en vanlig grønn klingeritpakning. Dette er jo også et veldig greit materiale å lage pakninger av selv. Lett å slå til/markere med kulehammer, og veldig grei å skjære eller klippe til. Jeg pleier ofte å bruke klingerit når jeg skal lage pakninger selv. :headbang:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å kjøpe en tube med paknigsilicon på Biltema el.l. Dene tåler olje, diesel, bensin og fungerer......................

 

Ta av platen og vask anleggsflatene med tynner, påfør paknings silicon med en tykk stripe, skru sammen og fjern det overflødige ettre et døgn, dette blir tett..

Viktigt er det at du ikke starter motoren før siliconet har herdet. Silicon i olje er ikke bra hvis den ikke er herdet. Dette gjelder pakningsilicon og ikke vanling silicon som ALDRI må brukes med mineralsk sammensetninger, olje,bensin,diesel.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...