Jump to content

Sprekk i veivhuset? - Sabb H2 - Not the end :o)


Walter_S

Recommended Posts

Under arbeide med å demontere starteren Rengjøring av starter - Sabb H2 - 18hk (teskje!) oppdaget jeg i dag et fælt syn!

Motoren har alltid "svettet" litt olje. Optimisten som jeg er har trodde at det skyldtes en utett veivhusluke (som sitter umiddelbart under der hvor sprekken er). Starterens plassering, klin inntil stedet gjorde det umulig å se, selv med allslags speil.

 

Bilde

 

Men, nå er det ingen tvil lenger - det er selve blokka som har en sprekk!   :smiley:

Bilde

Har antageligvis kjørt med denne sprekken hele sommeren. Så nå er det vel ingen annen mulighet enn å få tak i en bytteblokk?

 

Noen som har vært bort i noe lignende? Hva skyldes noe sånt? Hva kan årsaken være? Har aldri "presset" motoren noe særlig. Bruker å gå 1.750 RPM i marsjfart - maks omdreining er 2.250 RPM

 

Motoren har vært under konstant overvåking når det gjelder temperatur og oljetrykk. Olje- og filterskift hver 100'de driftstime.

- Oljetrykk har variert fra mellom 1,5 og 2  - mens foreskreven trykk er 1,5 til 2,5

- Kjølevannstemperatur er sjeldent over 50 - 55 grader - som regel bare opptil 47 - 48 grader.


Det merkelig er jo at jeg var på fisketur, så sent som i går kveld - uten å merke noe som helst på motoren.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei...

Har en kammerat som har en Saab motor, riktig nok "bare" den på 8 hk. Blokka på den motoren sprakk omtrent der din har sprukket. (Frostsprenging) Et lokalt sveiseverksted brukte en times tid på å få det "tett" igjen. Dette er nå ca 10 år siden og snekka hans med den samme Saaben tøffer stadig like godt. Foreslår du tar en prat med et slikt mekanisk verksted, kanskje er du også heldig...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Mulig et dumt spørsmål, men er du sikker på at det er sprekk, og ikke en støpefeil?

Synes det kan se ut som om den var der når blokka ble lakkert. Ellers så trodde jeg blokka var i støpejern, men dette ser da ut som lettmetall? Isåfall kan det sveises.

Hei Ingar!

Det var også en tanke jeg gjorde meg - man klamrer seg til strå, når det røyner på   :smiley: - men er selvfølgelig ikke sikkert!

 

Hvordan er det, kan jeg starte opp motoren, sånn som den er - uten dynamo og starter? Er ikke noe sak å sveive den i gang for hånd - men tørr ikke p.g.a. dynamo'en?

 

Egentlig skulle det ikke skje noe, bare jeg ikke slår på strøm / batteri. Ingen dynamo - ingen lading.

 

Da kunne jeg se med egne øyne om oljen svetter ved veivhusluke - som først antatt - eller om det lekker gjennom "sprekken" i blokka....... :blush:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

men tørr ikke p.g.a. dynamo'en?

Enig, best å være forsiktig her hvis du har løse kabler liggende.

Dynamoen vil ikke produsere strøm såsant du ikke har på "tenningen", men du bør allikevel sikre at ikke noe kan kortslutte når du starter. (isolere løse kabler og koble ifra batteri).

 

Er det en mulighet å ta av remmen?

Link to post
Share on other sites

.....Er det en mulighet å ta av remmen?

Både remmen og dynamo'en er demontert for å komme til starteren. Bilde

Ingen sak å starte den uten dynamo, så fremt dynamoreima ikke driver vannpumpa - og det gjør den vel ikke på din Sabb? Er blokka i lettmetall eller i støpejern? Den ser ut som den er i lettmetall, ut fra fargen...? GeirKS

Vannpumpa er ikke drevet av rem. Membranpumpe. Når det gjelder metallet i blokka så vet jeg ikke - er ingen metallurg, men det er i hvertfall ikke antydning til noe rust noen steder!  :confused: Ser jo veldig blankt og lyst ut, ja? Går det an å ta en magnet-test for å finne ut?

 

Flere "sprekk-bilder"!

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det som er planen min nå, er å starte motoren og observere nøyaktig HVOR oljen svetter. Dette må jeg gjøre uten dynamo og uten starteren på plass - for å ha mulighet til å kunne se! Min opprinnelige misstanke gikk nemlig til toppen av VEIVHUSLUKA - pil - fordi det rundt hele veivhusluka sitter rester etter noe størknet "gørr" - antagelig noe pakningssement - unntatt på den øverste kanten, den som vises på bilde!

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fortvil ikke Walter, dette ser mer ut som noe graps etter støpingen enn en sprekk i blokka.

 

Det lekker ikke vann og er derfor neppe et resultat av frostsprengning. Motoren har løse sylindre som er plassert oppå veivhuset og derfor er det nok ikke vann bakom sprekka.

 

Du får ta frem vinkelsliperen og slipe litt rent slik at du kan se om der virkelig er en sprekk.

 

Skulle der vise seg faktisk å være sprukket er dette fullt mulig å reparere etter Metalock-metoden eller sveising med spesielle nikkelelektroder.

 

Vedr. sliping bør du være obs på at slipesprut ødelegger glass og setter rustflekker overalt.

Link to post
Share on other sites

Dersom dette er en gjennomgående sprekk er kansje Metalock rette firmaet å kontakte, mener disse er spesialister på dette.

Send de disse bildene og la de vurdere status..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Klippet litt fra delelisten i dokumentarkivet. (Uffda, dette ble store bilder!) Sylindrene er over det stedet sprekken din er. Ut fra bilder og tegning er sprekken (?) i veivhuset  (?). Dette ser for meg ut som noe annet enn støpjern som de andre sier. Hadde dette vært jern og uten lakk ville det vært rust her i større eller mindre grad. Sveisbarheten tør jeg ikke si noe om.

 

BildeBilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

 

Etter bildene å dømme står du absolutt ikke overfor en sprekk som har sprukket opp i ettertid. Jeg vil tro det er noe som har vært slik siden motoren ble sendt fra Damsgård.

 

Uansett er det et område uten vesentlig belastning og jeg ville uten å blunke brukt motoren videre.

 

Hvis det visuelle forstyrrer ditt estetiske blikk; husk at du får mange varianter av "stålplast" som du kan sparkle inn, slipe og lakkere over.

 

La deg ihvertfall ikke forlede til å starte en stor og kostbar reparasjon på grunnlag av det som bildene viser.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jag er oxo inne på Poseidons tankeganger skulle 'utan vidare kjört vidare' !

 

håll 'sprickan' under uppsikt,

 

kunde ju prövet o avfettet o spacklet igen med noe 'kjemisk metall' !

 

hålet kansje er så litet att du bare kunde borret o dratt i en liten skruv som plugg!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Denne delen av blokka er aluminium.

 

Der er ikke kjølevann i nærhet her som kan forårsake frostsprenging.

 

Jeg er nokså overbevist at dette ikke er gjennomgående sprekk, men støpe"merker".

 

Svetting hadde jeg også på min motor.  Ettertrekking av muttrene til topplokket kurerte dette hos meg.

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg slutter meg til de som hevder at dette ikke er frostsprengning,dette er jo utsiden av plasseringen av opplagring for kamaksel.Som man kan se av "sprengskissen" fra Jens_P,er også giver for oljetrykk plassert her (i bakkant).Oljesvetting er vel mest sansynlig fra sammenføyning mellom veivhus og sylindre.

En teoretisk mulighet om enn ganske liten kan være matrialtretthet her som følge av hardt spenn mellom  kamaksel,(hardt tilstrammede ventiler) via støtestengene,eller rett og slett fra kompresjonstrykket,bakerste sylinderen er festet her i sprekkområdet!

Vet du forresten om det har vært skiftet kamaksel på denne motoren?

Håper i allefall at det kun er skjønnhetsfeil i alu-blokken!

Link to post
Share on other sites

Men veivhuset (bunnpanna?) er i aluminium.

Bilde

Tolker dette til å være "motorblokk av høyverdig støpejern" med våte sylinderforinger".

 

Mener dette er veivhuset og sprekken (?) er omtrent der den røde streken er.

Bilde

 

Hadde dette vært støpejern burde det vært spor av rust på de bare flatene!  :lol:

Bilde

 

Ville som Poseidon og Gunga Din foreslår vurdert "kjemisk metall" før eventuell sveising. Men før dette, prøvekjøring.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig, som Jens_P påpeker. Det er i VEIVHUSET sprekken befinner seg, rett over veivhusluken.

 

Og årsaken til begrepsforvirring er meg selv -  :smiley: burde ha valgt en mere treffende overskrift her. Fordi motorblokken - som er av støpejern - er "løs" og sitter oppå veivhuset (har jeg lært nå.....)Det er nok jeg som skulle ha uttrykt meg bedre - mer presist! :lol:

 

Desto merkeligere er det hvis dette skulle vise seg å være en sprekk, fordi det foregår jo ikke noe "ekspanderende" mekanikk inni der, som skulle tilsi en sprekkdannelse? Er det ikke veivaksel med veivstake og -lager som sviver rundt der og masse oljeplask?

 

Det er klart at det er jo krefter i gang i veivhuset også, men det vil vel være i hver ende, hvor veivakselen er lagret opp, og ikke på siden?

 

Men selve "eksplosjonsprosessen" (forbrenning) som jo temmer de virkelige kreftene, forgår jo høyere opp i cylinderblokka (motorblokk)? Har vel hørt om sprekt motorblokk / cylinderblokk, men det kom vel hovedsaklig av frostskader i forbindelse med kjølekanalene......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S!

Er vel ikke enig med deg at de ikke er ekspanderende krefter i dette området av motoren!

Eksplosjonen på toppen mellom stempel og topp forplanter seg ned til boltfestene for sylindrene på motorblokka.Toppen er jo boltet i sylinderen som igjen er boltet i veivhuset.!!

Blir jo som sagt bare spekulasjoner!

Har du vært i kontakt med SABB Motor i Bergen?

Link to post
Share on other sites

Den horisontale "sprekken" ser ut til å ha vært der fra motoren var ny. Det ser ut som om motoren har originallakken i behold, og lakken går også inn i sprekken. Om det hadde vært lekkasje her, så ville nok også lakken ha plasset av. Den vertikale delen derimot, ved siden av røret til oljetrykksmåleren, kan derimot se ut som en sprekk som nok kan føre inn til oljekanalen og føre til litt svetting. Men dette vil jo vise hvis du starter opp motoren og lar den gå en stund. Hvis så er tilfelle,  så ville jeg nok prøvd med et slikt kjemisk stoff for teeting av aluminium før eventuell sveising ble aktuelt. Men hvis det ikke svetter derimot så er det jo ikke noe problem... :smiley:

 

Men du har jo en glimrende anledning til å fikse dette nå mens alt er av, i stedet for å "vente og se" om det utvikler seg mer. Kan ta en kikk på min motor neste gang jeg er i båten for å se om det er vanlig å få støpefeil som minner om sprekk i dette området. Hvis jeg kommer til med starteren på plass da... :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg leser at det er mange som råder Walter til å bruke kjemiske tettningsmiddler før eventult sveising i tilfelle det ikke er en sprekk. Vet noen av dere om det kan bli problematisk med sveising etter man har klint på disse kjemikaljene, eller kan det lett taes bort? Jeg er ingen sveiser selv og kjenner lite til kjemikaljene med tanke på eventuelt sveising i etterkant, dersom det viser seg å være en gjennomgående sprekk! :smiley:

 

Mvh Jibb

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...