Jump to content

Kjøpe TIG Sveiseapparat, Stål mm - Hvor?


Das_Boot

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er noen fordel med TIG fremfor MIG.

Jeg har et MIG apparat, og det var interessant at dette kanskje kan brukes.

Dette skal selvfølgelig testes   :confused:

Får ringe en skraphadler i nærheten.

Claes Ohlson har syrefast tråd til MIG, så den får jeg der.

 

Takk for tipsene. Veldig bra!

 

:smiley:

Link to post

Alle proffene som sveiser synlige detaljer i rustfritt/syrefast bruker TIG (tror jeg), er sveiseren flink kan sømmene nesten bli usynlig. Mig har jeg brukt også med rustfri tråd. Denne kjøpte jeg hos Gass Service, samt engangsflasker med gass - co2.

Dersom Mig er ok kan du få et apparat til en 4. del av prisen av et Tig apparat.

Har prøvd begge deler men må nok innrømme at Tig er mest morro...

 

Bilde

Tig sveising av hjemmelaget pullpit...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 1 år senere...

Henter denne frem igjen.

 

Det har kommet en russebil i huset og da skal det sveises. Skal kjøpe sveiseapparat. Siste gang jeg sveiset var for over 30 år siden og det ble vel mer hull i godset enn sveisesøm. Utstyret var jo også noe heeeeelt annet.

 

Spørsmål MIG eller TIG og hvor kjøpe?

 

Tolker innleggene oppe at TIG blir penere, er mer vanskelig og koster en del mer.

 

Hvor ligger kvalitetsforskjellene i utstyret? Kan man kjøpe forbruksmateriell (tråd, gass, annet?) hvor som helst - mao finnes det standarder som en må passe på?

 

Har hørt at å lære MIG-sveising er en ikke-sak, korrekt?

 

Anyone?

Link to post

Biltema har noen apparater som du bruker rørtråd på. Der ligger det et flussmiddel inni som gjør at du ikke trenger dekkgass. De proffe har også denne varianten. Det er litt spesielt dette apparatet, tror du må bytte om polaritet. Tig er Rolls Royse når det gjelder sveising da. Renslig som bare det, men det blir varmt, kryper og du bruker lang tid. Så hvis dette er en bil du har et kjærlighetsforhold til så vil jeg anbefale tig, men hvis kun er for å reparere fort så mig.

Se også på finn.no det hender at det står noe brukt der.

Link to post

Skal du sveise på bil så må du bruke et MIG apparat, det er relativt enkelt å lære å bruke det.

TIG apparat gir en penere sveis, egner seg ikke til sveising på bil og er relativt vanskelig å lære seg å bruke, krever endel trening, før det sitter.

Har både MIG og TIG apparat, vil nok bruke TIG på syrefast. :smiley:

Mvh TA

Link to post

Resultatet er basert på dine evner. I dine sko ville jeg valgt MIG. Du har også mulighet for vanligt sveiseapparat, billiger. Men her må du kjøpe pinner for tynnplater og øve litt for å få det til. Er ingen proff på dette men har testet ut ett og annen for en del år siden.

 

Vanlig sveis: Pinner i mange varianter, sveiser uten gass, billigst...

Mig: Spole med tråd i strømpe, kommer ut i senter av pistolen med tilhørende dekkgass. Kan kjøpes som engangsflasker. Tråden fåes i div. tykkelser og også rustfri...

Leveres også med tråd som ineholder "dekkgass". Har ikke prøvd denne selv. Men fra bekjente som har testet dette er det ikke noe å bruke.

 

Tig: Dyrere inverter og ustyr. Her sveiser du med en volfram elektrode som gir en lysbue med konsentret høy varme, lysbuen dekkes med gass for å begrense "varmeområdet". Sveisen mates med en pinne i utvalgt metall. Dette blir nesten som å lodedde. Her er muligheter for den flinke til å få et meget pent resultat. Uten å være helt sikker mener jeg at det er denne metoden proffen bruker på utvendige detaljer på båt, pullpit, rekker, badeplattformer, stiger osv...

 

Brukte selv sistnevnte apparat på min badeplattform og pullpit, ikke perfekt, men pokkers så gøy å prøve..............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Anledningen er bil, men det skal bukes til mye annet etterhvert.

 

Men innleggene ikveld tilsier MIG; TIG er for proffene.

 

Interessant at det finnes tråd hvor det ikke trengs dekkgass. Men er det like bra eller en nødløsning? Og kan samme utstyr brukes både med gass og med spesialtråd?

 

Har sett litt på Biltema sine apparater og der finnes det noe MIG/MAG. Hva er dette?

 

MIG/TIG-kombinasjoner finnes vel ikke?

Link to post

Anledningen er bil, men det skal bukes til mye annet etterhvert.

 

Men innleggene ikveld tilsier MIG; TIG er for proffene.

 

Interessant at det finnes tråd hvor det ikke trengs dekkgass. Men er det like bra eller en nødløsning? Og kan samme utstyr brukes både med gass og med spesialtråd?

 

Har sett litt på Biltema sine apparater og der finnes det noe MIG/MAG. Hva er dette?

 

MIG/TIG-kombinasjoner finnes vel ikke?

 

Av egen erfaring, ikke kjøp det billigste Mig appartet du finner, med mindre at du kun vil teste dette ut.

Sjekk hvordan det er med tilgang av dyser, og deler til apparatet. Det beste ville vært et apparat med trinnløs justering på strøm og mating. Da har du muligheten til å sveise de meste + alu....

Tror Aluminium trenger en annen dekkgass....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Med 0.8 tråd så sveiser du opp til 10mm plater. Med tråd 0,6 sveiser du ned til karosseriplater. Men her gjelder det kun kort sveis for så å avkjøle. Sveiseapparat i den ene handa og våt klut i den andre. Det blir stort sett å punktsveise hele tiden. Bilplater er for tynt til ordentlig sveis hvor du kan sveise desimeter av gangen. På de apparatene til biltema kan du bruke dekkgass også. Har ikke sett på siden deres men de har vel kanskje syrefast tråd også. Ved sveising av vanligstål kan du bruke CO2 som dekkgass og da heter det MAG (aktiv gass). Så bytter du til alutråd og bruker argon så heter det MIG (inert gass). Dette er samme sveisemetoder begge to.

Link to post

Clas Ohlson sitt utstyr (Telvin er produsenten) gjør jobben. Syrefast sveisetråd 0,6mm kjøpes hos AGA samtidig som gassen eks. Mison xx på 5 ltr. flasker kjøpes på samme sted. Disse flaskene kan etterfylles på samme måte som 20 og 50 ltr flasker. Disse 5 ltr flaskene kjøper du og så er det kun påfyll som koster. Ja, det koster jo "skjorta" ca. 700 spenn for ei fylling. Har du noen kjente som driver med sveising så kan en sikkert få rabatt via vedkommende slik det ikke tar helt av rent prismessig. Deler til min Telvin har jeg aldri hatt noen problemer med å få.

 

XD3P

Link to post

Min erfaring er at TIG-sveiser utført riktig, gir et penere og sterkere resultat enn MIG, men det kan være vanskeligere for nybegynneren.

 

Selv kjøpte jeg et brukt TIG-apparat (Kempak) på finn.no for 3000 med flaske, og det har fungert ypperlig. Jeg er spesielt imponert over kontrollen jeg har på tynnplate. Såvidt jeg husker fra sveisekurset sleit jeg fælt med å ha samme kontroll med MIG.

 

Gassen man bruker på 316 er vel helst Argon (Mison Argon er billigere enn ren Argon).

Link to post

"intermittent 15% ved 115A."

 

Åssen var dette igjen, driftstid i løpet av 5min? altså et knapt minutt med sveising ved 115A per 5 minutter?

 

Sikkert dette som gjør at du ikke trenger større sikring, og arrester meg gjerne om dette er feil;)

 

Mange år siden mekanisk grunnkurs etterkvart...

Noen som kan kommentere på dette?
Link to post

Noen som kan kommentere på dette?

Sjekka opp i boka mi, det stemmer. I Norge skal intermitetsfaktoren oppgis i prosent av en feminuttsperiode.

 

Men 115A brukar du ikkje på eit karroseri, sjå om du finn intermitetkarakteristikken for ca 50A, eller helst alle områder.

Når det gjeld tig vs. mag så er nok sluttresultatet meir avhengig av sveisar enn metode.

 

Tig: Lysboge sveising med ikkje smeltande eletrode. Kan sveise utan tilsett, må ha dekkgass. Elektroden må slipast, og slipast riktig.

 

Mag: Lysbogesveising med smeltande elektrode, tilsett uansett, kan sveise utan dekkgass med rørtråd, ingen sliping av elektrode.

 

Dekkgass kan vere plagsomt: ubrukleg i sterk vind, må hugse å fylle opp flaskene, "farlig" oppbevaring: mekanisk skade ved slag fall o.l. kan sende ei slik flaske langt av gårde. Dette hender nok ikkje ofte men faren er der...

MacGyver brukte dette trikset ein gong han braut seg ut av ein vinkjellar, to gassflasker surra fast i ei stor vintønne. To perfekt synkroniserte slag sendte doningen rett gjennom ein murvegg..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...