Das_Boot Startet 27.August.2004 Del på Facebook Startet 27.August.2004 Er det noen som vet hvor man får kjøpt et brukbart TIG sveiseapparat for sveising av småting i syrefast stål til båten? Bør ligge på Østlandet. Kan man få kjøpt gassbeholdere til dette bruk, eller er de bare å få leid? I tillegg lurer jeg på om noen vet hvor man kan få kjøpt syrefaste stålplater rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Tig apparat med utstyr ca 5500,- hos Claes Olson. Tråd og gass hos Gass Service. Plater er ant. billigst hos nermeste skraphandler. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ingar Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Jeg har brukt vanlig Mig med syrefast tråd. Vet at man helst skal benytte spesial-dekkgass, men det gikk fint med vanlig CO2. Hva er fordelen med TIG på syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Das_Boot Svart 27.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2004 Jeg vet ikke om det er noen fordel med TIG fremfor MIG. Jeg har et MIG apparat, og det var interessant at dette kanskje kan brukes. Dette skal selvfølgelig testes Får ringe en skraphadler i nærheten. Claes Ohlson har syrefast tråd til MIG, så den får jeg der. Takk for tipsene. Veldig bra! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Hva er fordelen med TIG på syrefast?Blir det ikke litt penere? De proffe gutta bruker TIG, men MIG er mye enklere å sveise med. For oss vanlig dødelige blir det kanskje penest med MIG. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
880 Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Alle proffene som sveiser synlige detaljer i rustfritt/syrefast bruker TIG (tror jeg), er sveiseren flink kan sømmene nesten bli usynlig. Mig har jeg brukt også med rustfri tråd. Denne kjøpte jeg hos Gass Service, samt engangsflasker med gass - co2. Dersom Mig er ok kan du få et apparat til en 4. del av prisen av et Tig apparat. Har prøvd begge deler men må nok innrømme at Tig er mest morro... Tig sveising av hjemmelaget pullpit... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Das_Boot Svart 27.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2004 Finnes det Gass man kan kjøpe istedenfor å leie til TIG ? Jeg ringte et sted i dag, og der kunne man bare leie gassbeholderene for kr 400,- +mva pr dag. I tillegg måtte man betale for gassen man brukte. Det blir dyrt for en hobbysveiser. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.August.2004 Del på Facebook Svart 27.August.2004 Man kan vel kjøpe de minste 5 liters flaskene. Denne muligheten har vært borte fra markedet noen år, men er nå tilbake. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Henter denne frem igjen. Det har kommet en russebil i huset og da skal det sveises. Skal kjøpe sveiseapparat. Siste gang jeg sveiset var for over 30 år siden og det ble vel mer hull i godset enn sveisesøm. Utstyret var jo også noe heeeeelt annet. Spørsmål MIG eller TIG og hvor kjøpe? Tolker innleggene oppe at TIG blir penere, er mer vanskelig og koster en del mer. Hvor ligger kvalitetsforskjellene i utstyret? Kan man kjøpe forbruksmateriell (tråd, gass, annet?) hvor som helst - mao finnes det standarder som en må passe på? Har hørt at å lære MIG-sveising er en ikke-sak, korrekt? Anyone? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Biltema har noen apparater som du bruker rørtråd på. Der ligger det et flussmiddel inni som gjør at du ikke trenger dekkgass. De proffe har også denne varianten. Det er litt spesielt dette apparatet, tror du må bytte om polaritet. Tig er Rolls Royse når det gjelder sveising da. Renslig som bare det, men det blir varmt, kryper og du bruker lang tid. Så hvis dette er en bil du har et kjærlighetsforhold til så vil jeg anbefale tig, men hvis kun er for å reparere fort så mig. Se også på finn.no det hender at det står noe brukt der. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Skal du sveise på bil så må du bruke et MIG apparat, det er relativt enkelt å lære å bruke det. TIG apparat gir en penere sveis, egner seg ikke til sveising på bil og er relativt vanskelig å lære seg å bruke, krever endel trening, før det sitter. Har både MIG og TIG apparat, vil nok bruke TIG på syrefast. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
880 Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Resultatet er basert på dine evner. I dine sko ville jeg valgt MIG. Du har også mulighet for vanligt sveiseapparat, billiger. Men her må du kjøpe pinner for tynnplater og øve litt for å få det til. Er ingen proff på dette men har testet ut ett og annen for en del år siden. Vanlig sveis: Pinner i mange varianter, sveiser uten gass, billigst... Mig: Spole med tråd i strømpe, kommer ut i senter av pistolen med tilhørende dekkgass. Kan kjøpes som engangsflasker. Tråden fåes i div. tykkelser og også rustfri... Leveres også med tråd som ineholder "dekkgass". Har ikke prøvd denne selv. Men fra bekjente som har testet dette er det ikke noe å bruke. Tig: Dyrere inverter og ustyr. Her sveiser du med en volfram elektrode som gir en lysbue med konsentret høy varme, lysbuen dekkes med gass for å begrense "varmeområdet". Sveisen mates med en pinne i utvalgt metall. Dette blir nesten som å lodedde. Her er muligheter for den flinke til å få et meget pent resultat. Uten å være helt sikker mener jeg at det er denne metoden proffen bruker på utvendige detaljer på båt, pullpit, rekker, badeplattformer, stiger osv... Brukte selv sistnevnte apparat på min badeplattform og pullpit, ikke perfekt, men pokkers så gøy å prøve.............. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
OT-flyktning Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Anledningen er bil, men det skal bukes til mye annet etterhvert. Men innleggene ikveld tilsier MIG; TIG er for proffene. Interessant at det finnes tråd hvor det ikke trengs dekkgass. Men er det like bra eller en nødløsning? Og kan samme utstyr brukes både med gass og med spesialtråd? Har sett litt på Biltema sine apparater og der finnes det noe MIG/MAG. Hva er dette? MIG/TIG-kombinasjoner finnes vel ikke? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Anledningen er bil, men det skal bukes til mye annet etterhvert. Men innleggene ikveld tilsier MIG; TIG er for proffene. Interessant at det finnes tråd hvor det ikke trengs dekkgass. Men er det like bra eller en nødløsning? Og kan samme utstyr brukes både med gass og med spesialtråd? Har sett litt på Biltema sine apparater og der finnes det noe MIG/MAG. Hva er dette? MIG/TIG-kombinasjoner finnes vel ikke? Av egen erfaring, ikke kjøp det billigste Mig appartet du finner, med mindre at du kun vil teste dette ut. Sjekk hvordan det er med tilgang av dyser, og deler til apparatet. Det beste ville vært et apparat med trinnløs justering på strøm og mating. Da har du muligheten til å sveise de meste + alu.... Tror Aluminium trenger en annen dekkgass.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
OT-flyktning Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Nei, det skal være noe fornuftig, men for hjemmebruk. Akkurat nå tenker jeg på Clas Ohlson sin 30-7098. Er bare litt forundret at det trenger kun 10A sikring, Biltemas trenger alle 16A. Tar også bare opp til 0,8mm tråd. Er det for puslete? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Med 0.8 tråd så sveiser du opp til 10mm plater. Med tråd 0,6 sveiser du ned til karosseriplater. Men her gjelder det kun kort sveis for så å avkjøle. Sveiseapparat i den ene handa og våt klut i den andre. Det blir stort sett å punktsveise hele tiden. Bilplater er for tynt til ordentlig sveis hvor du kan sveise desimeter av gangen. På de apparatene til biltema kan du bruke dekkgass også. Har ikke sett på siden deres men de har vel kanskje syrefast tråd også. Ved sveising av vanligstål kan du bruke CO2 som dekkgass og da heter det MAG (aktiv gass). Så bytter du til alutråd og bruker argon så heter det MIG (inert gass). Dette er samme sveisemetoder begge to. Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 0,8mm er normal tråd, kan også leveres med 0,6mm, tråden er fin den det bør være trinnløs justering av trådhastighet og Amperestilling. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
M/S Bastard Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Kunne tenkt meg ett slikt apparat som Andreas viser til, men hvordan er tilgangen på dyser? Eller passer f.eks Esab og andre merker sine dyser? Hva ligger flaskeleie på nå for tiden? Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 "intermittent 15% ved 115A." Åssen var dette igjen, driftstid i løpet av 5min? altså et knapt minutt med sveising ved 115A per 5 minutter? Sikkert dette som gjør at du ikke trenger større sikring, og arrester meg gjerne om dette er feil;) Mange år siden mekanisk grunnkurs etterkvart... Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Clas Ohlson sitt utstyr (Telvin er produsenten) gjør jobben. Syrefast sveisetråd 0,6mm kjøpes hos AGA samtidig som gassen eks. Mison xx på 5 ltr. flasker kjøpes på samme sted. Disse flaskene kan etterfylles på samme måte som 20 og 50 ltr flasker. Disse 5 ltr flaskene kjøper du og så er det kun påfyll som koster. Ja, det koster jo "skjorta" ca. 700 spenn for ei fylling. Har du noen kjente som driver med sveising så kan en sikkert få rabatt via vedkommende slik det ikke tar helt av rent prismessig. Deler til min Telvin har jeg aldri hatt noen problemer med å få. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Nei, det skal være noe fornuftig, men for hjemmebruk. Akkurat nå tenker jeg på Er bare litt forundret at det trenger kun 10A sikring, Biltemas trenger alle 16A. Tar også bare opp til 0,8mm tråd. Er det for puslete? Denne greia her er sveiset på 10A med innershield: Burde også holde for en russebil. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 19.Januar.2006 Del på Facebook Svart 19.Januar.2006 Min erfaring er at TIG-sveiser utført riktig, gir et penere og sterkere resultat enn MIG, men det kan være vanskeligere for nybegynneren. Selv kjøpte jeg et brukt TIG-apparat (Kempak) på finn.no for 3000 med flaske, og det har fungert ypperlig. Jeg er spesielt imponert over kontrollen jeg har på tynnplate. Såvidt jeg husker fra sveisekurset sleit jeg fælt med å ha samme kontroll med MIG. Gassen man bruker på 316 er vel helst Argon (Mison Argon er billigere enn ren Argon). Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 20.Januar.2006 Del på Facebook Svart 20.Januar.2006 I jobben min har jeg kontakt med mange sveisere. De kan være veldig flinke med pinne sveising, men TIG-sveising er værre, spesiellt tynne plater. Mange bruker for mye strøm og for tykk tråd. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Januar.2006 Del på Facebook Svart 20.Januar.2006 "intermittent 15% ved 115A." Åssen var dette igjen, driftstid i løpet av 5min? altså et knapt minutt med sveising ved 115A per 5 minutter? Sikkert dette som gjør at du ikke trenger større sikring, og arrester meg gjerne om dette er feil;) Mange år siden mekanisk grunnkurs etterkvart... Noen som kan kommentere på dette? Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 21.Januar.2006 Del på Facebook Svart 21.Januar.2006 Noen som kan kommentere på dette?Sjekka opp i boka mi, det stemmer. I Norge skal intermitetsfaktoren oppgis i prosent av en feminuttsperiode. Men 115A brukar du ikkje på eit karroseri, sjå om du finn intermitetkarakteristikken for ca 50A, eller helst alle områder. Når det gjeld tig vs. mag så er nok sluttresultatet meir avhengig av sveisar enn metode. Tig: Lysboge sveising med ikkje smeltande eletrode. Kan sveise utan tilsett, må ha dekkgass. Elektroden må slipast, og slipast riktig. Mag: Lysbogesveising med smeltande elektrode, tilsett uansett, kan sveise utan dekkgass med rørtråd, ingen sliping av elektrode. Dekkgass kan vere plagsomt: ubrukleg i sterk vind, må hugse å fylle opp flaskene, "farlig" oppbevaring: mekanisk skade ved slag fall o.l. kan sende ei slik flaske langt av gårde. Dette hender nok ikkje ofte men faren er der... MacGyver brukte dette trikset ein gong han braut seg ut av ein vinkjellar, to gassflasker surra fast i ei stor vintønne. To perfekt synkroniserte slag sendte doningen rett gjennom ein murvegg.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.