Jump to content

Hvordan fjerner jeg gammelt bunnstoff?


CSR

Recommended Posts

Har en 1978 mod Draco 1700TL, som har mye gammelt bunnstoff på en del steder. Dette gjør at båten nærmest er ruglete under. Hvordan kan man fjerne restene etter mange års bunnsmurig for å få en glattere overflate ?

Går det å bruke f.eks Duxola? Eller må man bare pusse ned før man smurer på ny?

Link to post
Share on other sites

pusse med grovt papir. har prøvd duxola og det var skumle greier da ble jo alt av bunnstoff gelcoat osv til pasta når du skulle skrape det av :eek: . det kan sikkert funke hvis det står på i akkurat så lang tid at bare bunnstoffet blir pasta, men hvis du bruker det så prøv på et lite område først.

Link to post
Share on other sites

Hardt bunnstoff kan vel pusses ned, som det sies her.

 

Har prøvd meg med malingsfjerner (reprin) på selvpolerende en gang, det ble omtrent som å jobbe med tyggis. Noen sier det går an å skrape av i kulda, når det er sprøtt, men det har jeg ikke prøvd.

Link to post
Share on other sites

Denne

 

http://www.bosch-do-it.no/boptocs2-no/Hobbysnekker/Verkt%C3%B8y/NO/no/hw/El-skrape/95242/PSE+180+E/5969/index.htm

 

med det mer hemmelige tilbehøret SP 80 C gjør susen.

 

http://www.bosch-pt.dk/accboptocs2-dk/Category.jsp?country=DK〈=da&ccat_id=135804

 

Selv har jeg en eldre PSE 150.

 

Har skrapet ned to 24' plastbåter med denne (ca 20 aktive timer pr båt...). Tar alt inn til gelcoaten.

 

Hold verktøyet skarpt med en fil. Avrund hjørnene litt slik at det ikke oppstår riper i gelcoaten. Du finner den optimale angripsvinkelen. For bratt kan lage hakk, for liten vinkel glir av. Riktig gjort stukes bunnstoff og primer av i flak. Dette gjøres tørt, så pass på verneutstyr. Bunnstoff er jo ikke akkurat helsebringende.

Redigert av Smellingen (see edit history)

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Her er den enkleste oppskriften:

1 del kausisk soda, 2 deler vann, + tapetklister.

 

Bland dette sammen i en boks/bøtte som tåler varme.

Rør inn tapetklister til suppa er passe tykk til å smøre på med kost.

 

La det stå i 30 minutter eller mer (prøv om det løsner med en skrape eller lignende.

 

Løsner det tar du høytrykksspyler og spyler det av.

Tiden det tar er avhengig av utetemperatur.

 

Sitter noe igjen, så gjenta prossessen.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Da har jeg testet ut Owatrol Marine Strip, Den har stått på over natten og da jeg skulle begynne og skrape var det som og skrape uten og ha hatt noe på.

Jeg ble veldig skuffet for i buttikken sa dem at Owatrolen var helt rå. :(

 

Så jeg kommer til og gå til innkjøp av Biltema sin Malingsfjerner og den koster jo nesten det samme.

Link to post
Share on other sites

Har også testet Owatrol og Biltema i våres. Jeg har akkurat motsatt erfaring.

Biltema fungerte dårlig. Løsnet ikke nevneverdig på bunnstoffet. Med Owatrol løsnet det gamle bunnstoff uten problem. Brukte 2 flasker/2 behandlinger Owatrol til 22 fot. Smørte tykt på, ventet noen timer. Brukte høytrykk med roterende dyse mellom hver behandling (tror det var ca 5-10 grader lufttemp). Siste "sløret" fjernet jeg med filler godt fuktet med Lynol. Mattslipte og så antipest ... Mulig du har ventet for lenge slik at Owatrolen tørket ut? Mvh Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro at mye av bunnstoffet er sprøtt etter så lang tid.

Har med hell løsnet store flak ved å bruke noe passe skarpt, f.eks et sløvt tre-huggjern på steder med sprekker. Det skyver vekk større partier av gammelt bunnstoff.

 

På andre steder som lar seg løsne med håndkraft anbefaler jeg et godt (svensk) langt skrapejern med trekantblad som kan slipes, gjerne med flat og lett avrundet profil.

Pussemaskin på resten.

 

17 fot er vel overkommelig selv om bunnstofflagene er mange.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hele avhenger kanskje av hva slags bunnstoff en har?

 

 

Ja det er nok det som er saken. Har prøvet det meste også Tynner.

Men BT sin malingsfjerner er den beste og bruke på det bunnstoffet som ligger i mange lag på min båt.

Bunnstoffet løste seg opp mens jeg snurte det på med kosten, hadde på en god del og "gnudde" det inn.

Brukte 1 liter pr. side av båten (26')

Link to post
Share on other sites

Har prøvd owatrol. Funker greit nok men må skrape av i flere operasjoner. Plastbåt og ca 10 lag bunnstoff.

Hvor lenge man kan la middelet stå å virke er avhengig av temperaturen og vind. Blåser det og er varmt kan man bare glemme det fordi det tørker. Dette er en jævlig jobb.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...