Jump to content

Skade på kjølen ifm sjøsetting fra henger(?) lappe med glassfiber?

knetrom

Recommended Posts

I går var båten tung som et uvær å få opp igjen på hengeren etter dagens tur, og det rant godt med vann fra den. På kjølen fant jeg en skade, se bilder under. Jeg har ikke kjørt på noe skjær eller lignende, men båten har blitt tatt opp og ned på henger flere ganger i det siste og den har blitt lagt til på steinstrender. Jeg har bare eid båten i noen uker.

Skaden er ca 3-5 cm bred og kanskje 30-40 cm lang. Det er sprekker i skaden, men de går ikke gjennom hele skroget, se under igjen. Filmen viser bedre enn jeg trodde hvordan sprekkene ser ut. Det drypper fortsatt fra såret, snart 24 timer etter at båten kom på land. Jeg tok også ut proppen helt akter for å hjelpe til med å tømme båten for vann. Vannet lukter ikke og det smaker svakt av salt.

Her er noen bilder for å illustrere, samt en film på 40 sekunder:

05062010374.jpg

05062010373.jpg

06062010383.jpg

De to neste bildene skulle vise at det buler litt inn i området rundt såret, og det mener jeg at var sånn fra før. Gammel skade med tilhørende svekkelse i skroget? Er ikke lett å se, men det gikk kanskje inn 2-3 cm i et område på kanskje 20cm i diameter. Husker ikke nøyaktige tall her, så det er klart:

06062010382.jpg

06062010381.jpg

Her har jeg presset fingeren så langt inn jeg klarer i den største sprekken, altså er de ikke så dype men litt vide på det verste:

06062010380.jpg

06062010379.jpg

06062010378.jpg

Her ligger det en vanlig tube med silikon for å vise hvor stort såret er:

06062010376.jpg

06062010375.jpg

FILMEN:

th_06062010010.jpg

Det jeg lurer på er om jeg kan pusse rent et stort område rundt riften, minst 20-30cm eller mer fra såret i hver retning, og lappe med 5-6 lag glassfiber i økende størrelse? Har lest en del etter jeg oppdaget hullet (som jeg vet 100% sikkert at ikke var der da jeg hentet båten i går, men det kan ha kommet da jeg la den ut), og jeg ser at ved sprekker er det flere som anbefaler å kutte vekk og lappe fra innsiden. Er det nødvendig på en sprekk av den typen jeg viser? Jeg vil nødig at den skal utvide seg pga dårlig arbeid, men jeg har ingen erfaring med glassfiber og er redd for å ødelegge mer enn jeg ordner. Foreløpig står båten og renner av seg, skal bort senere og heise den litt opp i baugen for å se om det renner mer ut proppen helt akter da.

Jeg lurer også på om måten sprekken har kommet på egentlig nysmurt skrog viser at det både er en gammel skade som er tettet med epoksy eller lignende, og at bunnsmøringen selger gjorde var noe drittarbeid, se bildene av hvor mye som har falt av siden 16. mai mens båten for det meste har vært på land. Så jeg tar nok opp igjen bunnsmøringen også, det har jeg heller aldri prøvd før. Og jeg tror jeg må legge på en metallist langs kjølen, er det lurt å bruke en som er ganske bred for å fordele krefter litt ved sjøsetting og når jeg legger i land på "strender"?

Slik ser båten ut, 1973 Nordkapp 16 fot

06062010384.jpg

Redigert av knetrom (see edit history)

Mange har opplevd denne problemstillingen.

Kjølen er stort sett grovd bygd på de fleste plastbåter.

Min vurdering - som ikke er falig - er at det vil fungere godt å pusse godt ned på skadestedet, deretter avfette godt og så legge på to-komponent sparkel.

Deretter pusses to-komponent sparkelet og primer påføres.

Til slutt påføres bunnstoff.

Dette har fungert godt for meg - men det er sikkert mange kritiske røster.

Dette har fungert godt for meg - men det er sikkert mange kritiske røster.

Høres ut til å være en grei oppskrift det.

Jeg har hele tiden sverget til å bruke epoksysparkel under vannlinjen.

Men nå i det siste er det jo slik at du må ha primer på yttersiden av den også.

Da ser ikke jeg poenget med å bruke noe annet enn gelcoatsparkel også under vannlinjen.

Da er det selvfølgelig veldig viktig å bruke primer over...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

det har jeg akkurat svart på i en annen tråd her også :smiley:

Jeg ville forsøkt å lime denne med Sikaflex, Tec7 eller lignende lim.

Polyurethanelim er det det det er?

Skruer under vannlinjen har jeg lite sans for og bør unngås så langt det er mulig...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

jeg tror du vil bli overrasket når du begynner å slipe på denne skaden, du må uansett slipe til du finner rent uskadet og tørr glassfiber.

Du vil nok se at det da ikke er så mye tykkelse igjen på skroget før du sliper igjennom.

Jeg ville uten tvil bygget denne skaden opp med polyester og duk.

Mitt råd er å slipe ned, klipp så færdig glassfiberduk i ca rett lengde og bredde for å fylle såret, 3 - 4 lag i slengen er passe.

Tipper du da må støpe i 3 eller 4 omganger, vask med aceton før og mellom støpinger og slip ned mellom hver støping.

Husk at du har skaden på en utsatt plass om du bruker båthenger og drar båten opp på land, selv om du monterer plastlist vil sparkel sitte mye dårligere enn om du reparerer skaden med polyester og duk. :diving:

Det er sprekker i skaden, men de går ikke gjennom hele skroget, se under igjen.

Det drypper fortsatt fra såret, snart 24 timer etter at båten kom på land.

Hvis det drypper etter ett døgn er sprekken gjennomgående og det står vann på innsiden. Skal du få det tørt må du få drenert ut dette vannet. Også viktig å spyle skikkelig slik at du får bort saltet da dette binder vann.

Det må være fullstendig tørt før du begynner å reparere. Iom at sprekken er gjennomgående må skaden repareres med glassfibermatter og polyester, bare sparkel blir ikke sterkt nok.

Denne skaden er ikke så uvanlig, tror jeg.

Var borti samme skaden på min tidligere båt, men skaden var større enn hva jeg kunne se med det blotte øye i første omgang.

Etter å ha skrapet bort masse løse flak og pusset ned alt, viste det seg at det var nesten en meter med sprekkdannelse i kjølen og på det værste var sprekken nesten 15cm bred.

Jeg tørket båten med byggtørke i noen dager, før lappingen startet, men jeg kappet til noen biter vannfast kryssfiner og laget en limtredragen som jeg limte fast inni båten som en forsterkning av kjølen før jeg begynte å kle inn kjølen med 4-5 ganger 4 lag glassfiber i kjølen.

Primer var en selvfølge og til slutt ble det lakkert og stoffet.

Båten går på sjøen fortsatt etter 6 år siden jeg fikset dette og skal være tørr i følge nye eieren.

Ha en fin dag

Hvis det drypper etter ett døgn er sprekken gjennomgående og det står vann på innsiden.

Så vannet kan ikke trekke gjennom selv om sprekken ikke er gjennomgående?

Må jeg lappe fra innsiden?

jeg kappet til noen biter vannfast kryssfiner og laget en limtredragen som jeg limte fast inni båten som en forsterkning av kjølen før jeg begynte å kle inn kjølen med 4-5 ganger 4 lag glassfiber i kjølen.

Så kryssfineren står i båten fortsatt? Hvordan hindret du at den deler seg? Du tettet fra utsiden?

OK, først nå la jeg merke til ordet "vannfast"..

Ut fra filmen og din beskrivelse er det ingen tvil om at sprekken er gjennomgående og at det befinner seg vann på innsiden. Selv om du har tatt ut bunnbluggen kan det stå vann som hindres i å renne ut av skott/stringere inne i dobbeltbunnen.

Forsøk å heve baugen så mye som mulig.

Du kan reparere det kun fra utsiden.

Dette ser ut som en skade forårsaket av et brutalt møte med fast grunn, du må fjerne gelcoaten i området rundt for å sjekke om større deler av laminatet er knust.

Har prøvd å heve hengeren med nesehjulet og kjøre bakhjulene nedi noen hull, men det hjalp ikke på avrenningen. Skal finne en egnet bakke å stille hengeren i senere, håper det hjelper. Jeg tror båten har møtt bunnen hardt tidligere, og kanskje blitt reparert dårlig, for jeg vet at jeg ikke har tatt nedi hardere enn en båt bør tåle, altså ikke spesielt hardt og bunnen har ikke vært av solid stein.

Takker for bra svar så langt :)

Jeg er litt usikker på om jeg kommer til for å spyle andre veier enn inn bunnpluggen, vil dette holde i så fall? Fylle opp båten med vann igjen og la det renne av seg, gjerne et par ganger?

Angående den kjøllisten av plastikk, er det ikke nødvendig å ha en som går helt bak? Keelguard er under 2 meter lang og vil stoppe langt foran på båten.

Å montere kjøl-list når du ikke kommer til fra innsiden er ikke å anbefale. Du vil da måtte feste den med karosseriskruer og er nærmest garantert lekkasje.

Det er jo ikke vanlig å gå på grunn, derfor har heller ingen større båter kjøllist. Dette er for joller som man trekker opp på land.

Dvs, det finnes unntak. Mons lagde en ubegripelig solid u-formet kjøllist av 10mm syrefast stål på den gamle båten til dykkerklubben. Men selv den ble solid deformert ved grunnberøring...

Fylle opp båten med vann igjen og la det renne av seg, gjerne et par ganger?

Selv om du spyler med vann innvendig vil det likevel ikke tørke siden det jo er et tilnærmet lukket rom. Sannsynligvis med mye kryssfinér som er gjennomtrukket av vann.

Kan bli en utfordring å få dette tørt innen rimelig tid. Jeg ville sjekket mulighetene for å komme til fra innsiden. Går det an å montere en vanntett luke over skadestedet? Det vil også være en stor fordel da du vil ha mulighet for å sjekke at det ikke kommer inn vann mens båten ligger på vannet.

Det skal gå veldig bra å montere en luke, forutsatt at den får plass nedi det lille rommet jeg har under dekk. Bare jeg klarer å kutte vekk bunnen i rommet og montere luken skikkelig. Men først tenker jeg å pusse og se om sprekken er større enn den ser ut til, slik GlennIversen opplevde, og hvis hullet blir enormt kan jeg vel benytte det som lufting mens det tørker.

Her selger de en i plast. Jeg har ingen erfaring med den, men mener å ha lest noe om den her på BP

Jeg har en slik liggende. Hadde tenkt å sette den på jolla - men så ble det ny jolle - og her har skroget en form som ikke helt passer med å få limt på noe slikt som en keel guard. Jeg kan godt selge den for en billig penge. Den jeg har er 90 cm lang

I følge fritids.no skal min båt ha en som er ca dobbelt så lang som din, Bitteliten.

Nå har jeg lagt en slagplan her, håper den passer for dere for dere er involvert:

Jeg pusser ned området rundt skaden i morgen og ser etter flere sprekker. Første spørsmål: Hva skal jeg pusse med? Blir enten manuelt pussepapir og/eller vinkelsliper med pusseskive. Hvor grovt papir i så fall? Eller skal jeg bruke noe helt annet jeg overser?

Når omfanget er avgjort, spør jeg sikkert dere om veien videre. Takker på forhånd ;)

Edit, er dette den rette typen luke, Ingar? http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100476;s:2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...