Daffy Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Vinkelsliper er greit det men det er ikkert greit å prøve seg frem på noe annet først. Ellers bruker jeg ofte Dremel med steinspiss som er kon. Den synes jeg at jeg får god kontroll på... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Morty123 Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Jeg har pusset ned med vinkelsliper da dette materiale er stein hardt. å så har jeg lagt på glassfiber/Polyester, så antipest(primer) så bunnstoff. hjulene på båthengeren har liggi på litt uheldige plasser og jeg har derfor fått sprekker. når jeg da tar opp båten igjen blir båten så tung at skroget sprekker der hjulene ligger. sprekkene jeg har fått på båten er ikke under kjølen som dine, men på siden (siderullene) sprekkene har alltid vært større en først antatt. du bør pusse ned en god del, pga bedre heft for glassfiberen og bedre fordelt trykk på den "nye lappen". som alle her sier så må det være helt tørt før støpingen starter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 husk beskyttelsesbriller og maske over munn og nese. Er noe dritt å få glassfiber inn i "kroppsåpninger" i ansiktet. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Takker for tipset, bitteliten, det hjalp med maske! Da har jeg slipt litt, og avdekket litt mer hvordan sprekken ser ut: Den går langs kjølen som vist på bildene/filmen, og i endene av hoveddelen av sprekken fortsetter det en tynn sprekk i begge retninger. I tillegg er det to små sprekker som står ut til sidene, hhv en til babord og en til styrbord. Ser på en måte ut som et kors som er kraftig på midten, se tegning. Sprekkene som går på tvers kommer det ikke vann ut av, det kommer kun vann ut der hovedsprekken er tykkest, ca 10cm langt. Det renner fortsatt vann fra sprekken, men nå renner det bedre enn før etter at jeg flyttet på hengeren, så jeg håper den blir tom for vann litt snart. Det jeg lurer på i dag nå er: Kan jeg finne slutten på de 4 tynne sprekkene og borre et hull der slik at de slutter å vokse, ala det man gjør med fly? Tenkte å gjøre dette sammen med at jeg lager inspeksjonsluken Ingar foreslo og forsterker kjølen i området rundt korset ved å støpe inn vannfast kryssfiner for å unngå at hjørnene "korset" danner kan trykkes inn. Eller blir det ikke bra? Og er tørr glassfiber lik god glassfiber så lenge jeg ikke kan se misfarging? Grunnen til at jeg spør om å borre ved sprekkens slutt og forsterke er at hullet i luken jeg kan sette inn kan ikke være større enn 20cm, og da blir det vanskelig å kutte vekk store deler av skroget for å prøve å støpe opp igjen innenfra. Slik ser lokket ut hvor jeg kan lage en inspeksjonsluke under: Av nysgjerrighet lurer jeg på hvordan jeg evt deler båten i to, men det har jeg ikke lyst å begi meg ut på.. Ser at overbygget bak er festet med nagler, men det gjelder kanskje ikke dobbelbunnen? Redigert 9.Juni.2010 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Vil denne luken fungere som inspeksjonsluke mellom skrogene? http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10537698;c:100476 Eller må jeg ha en slik, som heter inspeksjonsluke og er oppgitt som vantett, men er bare en sirkel på 22cm og altså er i minste laget? http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10516828;c:100738 Og har ingen innspill på ideen min i forrige post? Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 OK, ikke meningen å bumpe tråden pga det ikke kommer svar, men jeg har sett litt på youtube og jeg lurer på hvordan jeg skal angripe dette her. Jeg har lest her på forumet at store hull bør lappes fra innsiden, men jeg lurer på hvorfor det? For trykket vil jo virke fra utsiden og inn, så jeg tenker at det beste vil være å ha god overlapping på utsiden så lenge jeg finner den rette formen. Hva sier de lærde? Jeg lurer på om jeg skal kutte vekk en sirkel som består av midten av korset, altså begge sprekkene sideveis og hoveddelen av den store sprekken. Deretter borrer jeg hull i enden av de små langsgående sprekkene som står igjen etter hovedsprekken (jeg tror jeg må la de stå pga tilgangen fra baksiden), slik at jeg står igjen med et stort hull med to smale sprekker i endene. Før dette må jeg lage en form av kjølen i glassfiber. Deretter lager jeg et hull i dobbelskroget på enten 20*30cm eller med radius 22cm (eller 27cm hvis jeg finner en så stor luke), og legger formen på utsiden og legger noen lag med glassfiber innenfra, men grunnet begrenset adgang går jeg ut i fra at glassfiberen bare blir noen cm utenfor hullet på innsiden. Deretter bygger jeg utover med glassfiber langt utenfor hullet på utsiden, f.eks 20cm fra kanten pluss langt unna de tynne sprekkene også. Denne planen avhenger av at jeg finner en luke som kan brukes i dobbelskroget, jeg vil ikke risikere noe pga en luke som ikke holder mål. Et annet triks jeg så på youtube var å lage en oval innerplate som bøyes lett og føres inn i et rundt hull slik at den legger seg på baksiden, kanskje det kan være en løsning i stedet for å kutte for mye i båten. Det vanskeligste blir kanskje å lage en oval form av skroget til å føre gjennom hullet. Se film her: Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Luke nr 1 er større så det er jo bedre enn nr2. Samt den har jo tetningslist, men om den er 100% tett vet jeg ikke.. Mulig det vil komme vann nedi den luka du har bilde av i innlegg 29? Jeg har reparert en slik sprekk i kjølen på en with 14/15 ft jeg har/hadde for lenge siden, Gjorde alt fra utsiden, da jeg ikke gidda dele båten. Så slipte helt papirtynt med vinkelsliper (fuge av lamelskiven)og bort med all coat 20++cm utenom skadeområdet. Vart veeeeldig tynt og ett par små slipehull. Plastet på ett lag duk (revet i kantene, for finere overgang) og lot dette tørke helt, og så plastet opp hele området og la på en hel god større duk helt til slutt som dekte hele stykket hvor jeg hadde slipet bort all coat. Finpusset lett over for å ta bort nupper mm og sparklet og malte coat. Holder enda den dag i dag. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
knetrom Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) Luken i bilde 29 er ikke tett, nei, men det rommet under luken fører ingen vei så det er ikke krise om det kommer vann nedi der. Men om jeg derimot klarer å gå på grunn og får nytt hull i bunn, og dobbelskroget er "sikret" med en luke som ikke holder tett har det liten funksjon, derfor tenker jeg å ikke kutte hull der. Hvis jeg blir dreven nå har jeg lyst til å reparere den luken slik at den holder tett (som noen kanskje gjetter har det lagt en grillrist nedi hullet/baljen der, så vannet jeg øste ut derfra da jeg kjøpte båten var helt oransje av rust) Jeg har nesten bestemt meg for å gjøre som jeg skrev om den filmen, eller å gjøre som du skrev og ta alt fra utsiden. I morgen skal jeg lage en form av kjølen, for jeg har jo rett og slett ikke peiling på å legge glassfiber så det blir uansett god trening. Og den formen vurderer jeg å kutte til og legge inni kjølen hvis jeg må fjerne ødelagt glassfiber. Men å slipe papirtynt er jo ikke dumt, da har jeg noe å støpe etter som du sier. Takk for kjempeinnspill :D Med fare for å jinxe alt har jeg troen på at båten kommer på vannet i rimelig tid nå :) Edit, hva bør jeg legge mellom kjølen og glassfiberformen jeg skal lage for at den skal slippe taket igjen når jeg er ferdig? Redigert 10.Juni.2010 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Bah, begynte selvsagt å regne i natt og det gir seg visst ikke før over helgen. Men da får jo jeg bedre tid til å lese om å legge glassfiber. Ser at noen bruker gummiskraper til å presse ut luft, mens noen skriver at de bruker aluminiumsrulle. Er det den slik de bruker da? http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Aluminiumsrulle/ Og hva bør jeg bruke for å sikre at formen jeg skal lage slipper taket fra båten? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Sjøl bruker rull å få ut luft. Hva man setter inn former med er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Daffy Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Formvoks skal man bruke for at det skal slippe taket... Første treff på google sikkert endel andre som selger dette også... Maritim f. eks... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
knetrom Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Skal jeg bruke forskjellige typer glassfiber? Denne videoen bruker noen lag med vevd og den typen der alt er litt om hverandre, og et lag annen type vevd til slutt for å matche utseendet til det originale Og er 300gr en bra størrelse? Har kjøpt formvoks og tenkte å sparkle igjen hullet i dag, slik at jeg kan lage en form av kjølen og bruke den til bakplate. 'edit, hvilken type matte bør jeg avslutte med for fin finish? Redigert 14.Juni.2010 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Nå har jeg nettopp prøvd å lage en form av kjølen, det gikk svært dårlig. Båten er fortsatt våt, derfor kledde jeg kjølen med bakepapir for å ikke få vann i glassfiberen. Deretter prøvde jeg å ta på glassfiber med vekt på 300 gr per kvadratmeter, det var alt for tungt og falt av. Kanskje det hadde gått uten matpapir, men som nevnt er båten våt og jeg må ha en form av kjølen før jeg kutter vekk skadet glassfiber, og når jeg har gjort det tenker jeg at jeg får tørket den skikkelig. Helst burde jeg snudd båten, men det vet jeg ikke om jeg får til. Tåler båten å bli trillet rundt? Husk at hun er 37 år gammel. Kran har jeg ikke tilgang til. Hvor lett glassfiber kan jeg bruke på selve reperasjonen? Vil en tyngre glassfibermatte henge bedre rett på båten enn den gjorde på det glatte matpapiret? Jeg brukte som sagt 300gr/m^2, kan jeg gå ned til f.eks 160gr/m^2 og bruke flere lag enn jeg hadde trengt med 300gr/m^2? Jeg har kanskje fått en bit på størrelse med to A4-ark som vil stivne fint med tilnærmet formen til kjølen, i så fall skal jeg kopiere den formen slik at jeg får en stor nok form, og så må jeg kanskje sparkle den litt for å få den litt mer riktig i forhold til kjølen, og deretter kan jeg lage den bakplaten jeg har fortalt om. Har hvertfall lært litt om polyester og glassfiber i dag, det er alltid en god start :) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 En liten kommentar, har nå lest deler av "VIDEREGÅENDE KURS I REPARASJON AV BÅTER BYGGET I FIBERARMERT HERDEPLAST" av Norboat, og der står det på side 78-80 at jeg må bruke epoksy og ikke polyester til en slik reperasjon, så da gjør jeg det (dvs, det står at det gjelder for skader som "ikke er utilgjengelig fra innsiden", men det er 4 ting som gjør at jeg tror det gjelder for skader som ikke er tilgjengelig fra innsiden: 1) Dobbel negativ er unødvendig i en slik setning om man mener at skaden er tilgjengelig fra innsiden, 2) Språket i boken er ikke alltid 100%, så jeg føler det støtter om 1), 3) det er bilde av en skade reparert fra utsiden og 4) har jeg glemt i farten) Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Nå har jeg snudd båten og lagt glassfiber med epoksy i og rundt sprekken utenifra. Så nå lurer jeg på hva jeg gjør videre. Er det riktig med: Epoksyprimer Lakk Bunnsmøring i den rekkefølgen? Ser mange nevner sparkling, jeg ser ikke at jeg trenger å sparkle for jeg tror jeg får en veldig fin overgang når jeg har pusset lett, så har sparkelet en annen misjon i båtverden? Og trengs lakken? Båten min er visstnok lakket med billakk på boks fra Biltema, så jeg må uansett ha en slik boks siden jeg fant og tettet en sprekk rett under ripen da vi snudde båten. Kan den typen lakk (billakk) brukes under vannlinjen i så fall? Påføres primer og bunnsmøring med rulle? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Hvis du får slipt det slett nok er det ikke nødvendig å sparkle. Deretter 3-4 strøk primer, og til sist bunnstoff før siste strøk primer er 100% tørt. Lakk er ikke nødvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knetrom Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Noen tanker om hvor slett det skal bli? Har brukt vevd glassfiber pga epoksyen, skal jeg slipe hele matten slik at sporene av glassfiberen forsvinner? Skal hele matten bli så slett som overgangen fra nylagt glassfiber til det opprinnelige blir? Takker for svar, tenker båten kan bli klar i løpet av helgen nå :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Opp til deg selv egentlig hvor glatt du vil ha det. Men om du vil ha bort sporene etter matten er sparkling løsningen, om du sliper vil du bare svekke matten og gjøre det porøst. Du vil neppe merke noen forskjell på fart om du sparkler eller ei, så det er egentlig hipp som happ hva du velger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knetrom Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 (redigert) Trenger ikke fjerne sporene av matten for min del, er tvert i mot positivt om det går an å se hvor jeg har lappet mener nå jeg :) Men kantene må slipes litt da et lite område havnet utenfor det slipte området og dermed vil slippe igjen om det får være slik det er. Og jeg kom på at jeg har noen skruehull til gamle lanterner som skal fjernes, tenkte å bruke RELOPLAST GLASSFIBERSPARKEL 220 GR fra maritim rett og slett for det er så lite i den, kanskje jeg skal ta litt slik der jeg må slipe vekk den nye glassfiberen.. http://maritim.no/product.aspx?id=23952&groupkey=007002060 Edit, positivt å se hvor jeg har lappet slik at jeg kan holde et øye med det området og kanskje unngå å plassere støttehjulet på båthengeren akkurat der.. Redigert 22.Juli.2010 av knetrom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.