Simito Startet 10.Juni.2010 Del på Facebook Startet 10.Juni.2010 Oppdaget på septiktanken lekker, ser ut som om det er i nedre kant - vanskelig å komme til mens tanken er montert i båten. Lurer på hva som kan gjøres ... Båten er en 1991 Princess 48. Mulige Løsninger: 1) Reparere (sveise) på tanken i båten? Isåfall må tanken løsnes og flyttes noe. Dette kan kanskje [/ b] gå. 2) Bytte tank? Dersom jeg først får tanken ut så tror jeg det er smartest å kjøpe ny. Usikker på om jeg får tanken opp gjennom eksisterende luke. Jeg antar at dette har noen gjort før meg. Lurer også på om det er aluminium eller syrefast som gjelder ... På forhånd takk! Her er to bilder, tanken skimtes i bakkant, bak den hvite gråvannstanken. Det andre er tatt bakfra. Lekkasjen er nede til høyre på det vi kan se av tanken her. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
Simito Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Jeg lurer også på erfaringer fra mulige leverandører av tanker; ILAS, Maritim..?? Jeg antar at det er vanskelig å skaffe originale mål/tegninger på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 (redigert) Hva som er best å gjøre i dette tilfelle tør jeg neimen ikke spå noe om. Det jeg imidlertid vet ar at Maritim Båtutstyr selger noen tanker i polyetylen til en forholdsvis grei pris. Selv kjøpte jeg en syrefast tank hos Maritim i 2005 på 108 liter til Nord Westen. Om de forhandler disse lenger vet jeg ikke noe om. Redigert 10.Juni.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans_K Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Maritim (og div andre båtutstyrbutikker) har standardutgaver i både plast og syrefast, men ingen av disse er spesielt store. ILAS skreddersyr tank etter målsatte tegninger i aluminium eller i syrefast. Mye bedre og mer fleksibel løsning, men du må selvsagt betale mer for dette enn for en "liten" standardtank. ILAS har laget ny septiktank for meg i syrefast (volum 100 l), dette ga jeg ca 10.000 for. Veldig godt fornøyd med dialogen med ILAS i forkant, leveringstid og kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Simito Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Er plasttank virkelig et alternativ? Tenker på lukt, eller er dette problemet blitt borte med nyere materialer etc? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Tanker som er laget i polyetylen skal i utgangspunktet være luktfri. For den syrefaste tanken på 108 liter som jeg kjøpte på Maritim betalte jeg godt under 3000 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Maritim (og div andre båtutstyrbutikker) har standardutgaver i både plast og syrefast, men ingen av disse er spesielt store. Vet ikke helt hva du legger i stort, men du får kjøpt septiktank hos Maritim på 100 liter. Burde holde et par dager for de aller fleste med mindre en har fått i seg bedervet lapskaus eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Sealine37 Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Hadde samme problem som deg tidligere i vår på min syrefaste tank og ble rådet til å ikke reparere den. Ble anbefalt og bytte til "plasttank". Kjøpte ny tank hos Plastinvent A/S (www.plastinvent.no) De har et godt utvalg i tanker til en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Er plasttank virkelig et alternativ? På seks år har i alle fall ikke vi hatt noen problemer. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Simito Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Har funnet et par andre tråder om samme emne, det virker som om det er tilkoplingene på plasttankene som kan være et problem. Ellers så er jeg også opptatt hvordan jeg kan få ut tanken, lukehullet er nok ikke stort nok. Skal sjekke det nærmere i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Hans_K Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 hansi, du spurte hva jeg la i "ikke så store". Da jeg sjekket for et par år siden (skulle bytte) var ca 50 liter det største de hadde, og det synes jeg ikke er spesielt stort. Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Har funnet et par andre tråder om samme emne, det virker som om det er tilkoplingene på plasttankene som kan være et problem. Har hatt plast tanker i de 3 forrige båtene mine uten problemer.Kjøpte også ny til den jeg har nå (190L.) fra Plastinvent,fikk montert stusser der jeg anviste.Fiks ferdig til en hyggelig pris Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Sjekk med plastinvent. De lager tanken slik du måtte ønske. www.plastinvent.no Sitér dette innlegget Link to post
Simito Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Takk for alle svar så langt. Jeg skal sjekke Plastinvent Prøvde ILAS i dag, men fikk ikke kontakt. Skal også se på om jeg kan reparere det midlertidig med en alu-vinkel og Tech-7, lagt over det aktuelle hjørnet med press. Har bedre tid til å bytte tank til høsten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 ILAS skreddersyr tank etter målsatte tegninger i aluminium eller i syrefast. Mye bedre og mer fleksibel løsning, men du må selvsagt betale mer for dette enn for en "liten" standardtank. ILAS har laget ny septiktank for meg i syrefast (volum 100 l), dette ga jeg ca 10.000 for. Kjenner ingen som sveiser tig da? Jeg lagde meg en selv, ca 100ltr, og den kom på ca 2.000,- for alt. Brukte da 1,5mm syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 (redigert) Jeg har en ny 100L eller 120L plasttank fra plastinvest til salgs. Det er påmontert 3 stk slangstusser på 38mm (inn/ut/lufting) med forsterkning Jeg har montert inn denne type tank i alle mine 3 siste båter. (2 siste scand baltic) Disse tankene er garantert luktfrie. Send en IM, viss interesse. Holder til nær Lillestrøm. Bare båten som ahr adr østfold ;-)) Redigert 10.Juni.2010 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 (redigert) Jeg leverte inn min gamle alu-tank til ILAS i fjor og fikk en ny syrefast etter mål med tankmåler og skvalpeskott til ca 8000 + mva. Denne var på 130 liter. Tror ILAS hadde fastpris på 7800,- + mva for tank i syrefast som et utgangspunkt. Redigert 11.Juni.2010 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Rustfri Tynnplate Ind. AS, tlf. 33376633 laget septiktank til meg etter min egen tegning. Litt avansert geometri på rørene, og de stemte med tegningen. 145 liter i 2 mm AISI 316L plate. Utmerket fagmessig utført. Kr. 4800 pluss MVA. Dessuten ble tankene (de laget også vanntank)levert på tid. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 I Fredrikstad er det minst to alternativer til. Odin Maskin, som bare lager tanker og er proffe på det, og Rustfri Industri som tilvirker det meste innen rustfritt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Simito Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 Takk for mange tips! Jeg har i dag prøvd å tette midlertidig, for sommeren, med en alu-vinkel og tech-7. Det er bare 2 små hull, så jeg vil teste dette først. Tanken er 185 liter, så jeg kommer nok til å prøve å få laget en ny i syrefast til høsten. Den ligger midt i båten og følger bunnen med en tykkelse på 13 til 40 cm. (Topp)arealet er 115 x 53. Ser dere anbefaler både 1,5 og 2 mm. Flere synspunkter om tykkelse? Går nok for 2 mm i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Juni.2010 Del på Facebook Svart 11.Juni.2010 På Odin vet jeg de stort sett bare bruker 2mm. Fordelen med å bruke et slikt verksted er at de er sertifiserte og vet hva de driver med. Sørg bare for at du bruker 316L, ikke 304. Den er litt mer utsatt for tæring. Hvis jeg var deg ville jeg gått for et dugelig mannlokk også, det kan svare seg i ettertid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Har problemet først oppstått ville jeg ikke tettet midlertidig. Da vil det vel være veldig typisk av dette ryker midt i ferien. Mennå har du jo god tid til å fixe det ordentlig med en gang slik at det garantert er i orden til ferien Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.