Jump to content

Lekk septiktank - demontering - hvor kjøpe ny?

Simito

Recommended Posts

Oppdaget på septiktanken lekker, ser ut som om det er i nedre kant - vanskelig å komme til mens tanken er montert i båten.

Lurer på hva som kan gjøres ... Båten er en 1991 Princess 48.

Mulige Løsninger:

1) Reparere (sveise) på tanken i båten? Isåfall må tanken løsnes og flyttes noe. Dette kan kanskje [/ b] gå.

2) Bytte tank? Dersom jeg først får tanken ut så tror jeg det er smartest å kjøpe ny.

Usikker på om jeg får tanken opp gjennom eksisterende luke.

Jeg antar at dette har noen gjort før meg. Lurer også på om det er aluminium eller syrefast som gjelder ...

På forhånd takk!

Her er to bilder, tanken skimtes i bakkant, bak den hvite gråvannstanken. Det andre er tatt bakfra.

Lekkasjen er nede til høyre på det vi kan se av tanken her.

På forhånd takk!

tank3.jpg

tank4.jpg

Maritim (og div andre båtutstyrbutikker) har standardutgaver i både plast og syrefast, men ingen av disse er spesielt store.

ILAS skreddersyr tank etter målsatte tegninger i aluminium eller i syrefast. Mye bedre og mer fleksibel løsning, men du må selvsagt betale mer for dette enn for en "liten" standardtank. ILAS har laget ny septiktank for meg i syrefast (volum 100 l), dette ga jeg ca 10.000 for. Veldig godt fornøyd med dialogen med ILAS i forkant, leveringstid og kvalitet.

Maritim (og div andre båtutstyrbutikker) har standardutgaver i både plast og syrefast, men ingen av disse er spesielt store.

Vet ikke helt hva du legger i stort, men du får kjøpt septiktank hos Maritim på 100 liter. Burde holde et par dager for de aller fleste med mindre en har fått i seg bedervet lapskaus eller noe slikt.

Har funnet et par andre tråder om samme emne, det virker som om det er

tilkoplingene på plasttankene som kan være et problem.

Har hatt plast tanker i de 3 forrige båtene mine uten problemer.Kjøpte også ny til den jeg har nå (190L.) fra Plastinvent,fikk montert stusser der jeg anviste.Fiks ferdig til en hyggelig pris

ILAS skreddersyr tank etter målsatte tegninger i aluminium eller i syrefast. Mye bedre og mer fleksibel løsning, men du må selvsagt betale mer for dette enn for en "liten" standardtank. ILAS har laget ny septiktank for meg i syrefast (volum 100 l), dette ga jeg ca 10.000 for.

Kjenner ingen som sveiser tig da? Jeg lagde meg en selv, ca 100ltr, og den kom på ca 2.000,- for alt. Brukte da 1,5mm syrefast.

Jeg har en ny 100L eller 120L plasttank fra plastinvest til salgs.

Det er påmontert 3 stk slangstusser på 38mm (inn/ut/lufting) med forsterkning

Jeg har montert inn denne type tank i alle mine 3 siste båter. (2 siste scand baltic)

Disse tankene er garantert luktfrie.

Send en IM, viss interesse.

Holder til nær Lillestrøm. Bare båten som ahr adr østfold ;-))

Redigert av litt peiling (see edit history)

Takk for mange tips! Jeg har i dag prøvd å tette midlertidig, for sommeren, med en alu-vinkel og tech-7. Det er bare 2 små hull, så jeg vil teste dette først.

Tanken er 185 liter, så jeg kommer nok til å prøve å få laget en ny i syrefast til høsten.

Den ligger midt i båten og følger bunnen med en tykkelse på 13 til 40 cm. (Topp)arealet er 115 x 53.

Ser dere anbefaler både 1,5 og 2 mm. Flere synspunkter om tykkelse? Går nok for 2 mm i utgangspunktet.

På Odin vet jeg de stort sett bare bruker 2mm. Fordelen med å bruke et slikt verksted er at de er sertifiserte og vet hva de driver med. Sørg bare for at du bruker 316L, ikke 304. Den er litt mer utsatt for tæring. Hvis jeg var deg ville jeg gått for et dugelig mannlokk også, det kan svare seg i ettertid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...