Rørvik1 Startet 12.Juni.2010 Del på Facebook Startet 12.Juni.2010 Hei Har akkurat kjøpt en ny Suzuki 140 hk, med orginal propell kommer jeg opp i 5900 o min på min askeladden 585 explorer men ønsker meg stål propell hvilken størrelse og type bør jeg gå for for å få høyest mulig mars fart.og toppfart. max omin er vel 6200 på disse motorene har jeg fått oppgitt. er takknemlig for tips og anbefalninger Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 (redigert) Hvilken størrelse/stigning er det på originalpropellen da ? Du må som regel gå ned 1-2 tommer i stigning hvis du setter på en stålpropell og ikke ønsker lavere turtall. Antar at du har 2,59:1 i utveksling. Turtallsområde er 5600 eller 5700 til 6200 (står litt forskjellig på nettet. Ca 6000 burde da være midt i blinken med normal last. Motoren er neppe sterkere på 6200 uansett. Her er et utvalg stålpropeller til DF140 (Apollo (med separat hub) i 15, 17, 19 og 21" samt Ballistic som også finnes i 22" og 24") http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=37 4-blads gir vel best marsjfart men de har kun 3 blads på den siden der (som gir best toppfart vanligvis). Her har du en tråd som omhandler samme motor https://baatplassen.no/i/index.php/topic/53967-propell-og-utveksling-paa-girkasse-suzuki-df140/ Ser ut som de har endret utveksling på den en gang på 2000-tallet "2007 model DF140 Gear ratio is 2.59 (used to be 2.38 but Suzuki change it as 2.59 this year, at least with european models)". Mer DF140 propelldebatt her: http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/005200.html Redigert 12.Juni.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rørvik1 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hei takk for god info Er ute offshore på jobb nå, så får ikke sjekka propellen, men mener det er 14x21 som er standard propell på disse vet de endra på gear boks i 2007 ja, så nå går propell saktere rundt da enn tidligere modeller Sitér dette innlegget Link to post
Rørvik1 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hei Ser Ballastic har mange propeller her, men iom at jeg har 14 " som standard, hvor mye utgjør 13 1/2 kontra 13 3/8 evt 13 5/8 , og 19 evt 21 i stigning da, mulig 19 er mest fornuftig ?? Tror Ballastic er mitt valg , ser også Solas får kritikk her da, er ikke noe å gå for det da. Har du bestilt fra denne leverandør ? og har grei erfaring med det ? eller bør man gå for Norsk leverandør Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 (redigert) Diameteren trenger du ikke tenke så mye på så lenge den er innenfor +- en halv tomme, det er normalt at diameter varierer med forskjellige stigninger av en eller annen grunn. Hvis du har 21" stigning på alupropell så vil du få litt større turtall men ikke nødvendigvis særlig mere mere fart med en 19" stålpropell. Mest fart vil du nok få med en 21" stål selv om turtallet kanskje går litt ned. Men diameteren på Apollo med 19" stigning er jo "bare" 13" så det er ikke sikkert turtallet går under grensa for turtallsområdet. 20" stålpropell er vel ikke så vanlig størrelse men sikkert noen som finnes fra en eller annen produsent. Stiletto 14 x 20 #51320 finnes jo her http://www.boatownersworld.com/Props/stiletto/advantage_series.htm Om f.eks. det er noen forskjeller på Apollo og Ballistic som gjør den ene bedre enn den andre vet jeg ikke. Da får man google litt eller lete etter ekspertise og erfarigner her inne. Spekulasjoner er jo en ting, virkelighet en annen. Stålpropellene har mindre motstand i vannet pga. tynnere blader, samt at de som regel er cuppet, dvs. de gir bedre skyv. Så en 21" stålpropell kan vel nærmest sammenlignes med en 22" alupropell i effektiv stigning, evt. man kan si at det er mindre slipp med en stålpropell enn en alu. Pga. cuppingen krever de litt mere motorkraft og derfor går gjerne turtallet såvidt ned hvis motoren fra før av var på toppen av effektkurven. Nå høres jeg sikkert ut som en ekspert men det er jeg ikke så det hadde vært greit om noen flere kunne kommentere her inne Jeg bestilte 2 Apollo-propeller fra deepblueyachts i fjor, og det gikk helt utmerket, greit og rimelig. Ballistic kommer vel mere til sin rett ved fart over 40 knop kanskje, så det er ikke sikkert den er bedre enn Apollo som er en nyere modell. Jeg har nå en 19" Apollo og får 32-33 GPS knop v. 5600 rpm med 2,67 utveksling på min Evinrude. Pga. feilvisning på den originale turtelleren så bestilte jeg først for liten propell. Turteller viste ca 300 rpm for lite. Så jeg bestilte like godt en nøyaktig digital turteller fra USA slik at jeg er sikker på hva faktisk turtall er. http://www.tinytach.com/design/handheld.php DTI-110 Tech-Tach TT-20K, for gas engines $85.00 Redigert 12.Juni.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 (redigert) Stiletto 14 x 20 #51320 finnes jo her http://www.boatownersworld.com/Props/stiletto/advantage_series.htm koster bare $239 Kan det stemme at du får 34-35 knop på GPS ved 5900 rpm med den 21" standardpropellen? Jeg har laget et lite regneark for beregning av fart ved forskjellige girutvekslinger, stigninger, turtall og slipp-prosent. Med en 19" stål ville du få ca samme fart hvis turtallet øke med 200 rpm. 20" stilletto ville kanskje gi en knop eller to større fart enn originalpropellen ved rundt 6000 rpm, men ta det med en klype salt Det samme gjelder 21" Apollo, en knop eller to større fart ved ca 5700 rpm. Kanskje. Det er vel prøve å feile-metoden som gjelder hvis man ikke finner noen som har prøvd ut dette allerede. Her har vi en leverandør med mye å velge i http://www.dansdiscountprops.com/propellers.cfm Redigert 12.Juni.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rørvik1 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hei jeg har ikke GPS omb enda, men ifølge knopmåler går den i 39 knop , da 1 mann i båt, 5900 o min, har testet sammen med en som har gps og går i 34 knop, jeg går bra ifra han da, så knopmåler er utrolig rett da. selv med 4 pers i båt får jeg 38 knop, ca 5800 omin, så er utrolig fornøyd med det da, men ser også at disse båtene med 135 hk går i 42 knop, ifølge noen annonser , vor riktig de er er ikke godt å si da... ikke sikkert jeg får høyere fart med stål da, men har litt lyst til å prøve da, å så ser det jo så mye finere ut. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 (redigert) Kan hende at turtelleren din også viser litt for lite slik at du egentlig er over motorens effekttopp. Noe som kanskje kan indikeres av at turtallet ditt går lite ned selv om du laster båten mye. Da er iallefall en 21" stålpropell det rette for deg. Jeg fikk også for høy fart regnet ut i forhold til det min originalturteller viste. Hvis du faktisk har f.eks. 6100 rpm og slipp-prosenten på alupropellen din er så lav som 10% så har du en reell fart på nøyaktig 36,6 knop hvis man regner det ut. Hvis slipp-prosenten var bare 5% med 6100 rpm så hadd du fått 38,7 knop, men så lav slipp-prosent har jeg aldri hørt om, iallefall ikke på en alupropell. Stålpropeller har litt lavere slipp-prosent enn alu såvidt jeg vet. Du må også ta med i regnestykket at du med stålpropell kan heise motoren opp et hull eller to på akterspeilet, hvis det er mulig. Det gir mindre motstand i vannet. Jeg fikk 1 knop ekstra ved å heise motoren til antiventilasjonsplata var ca. en tomme over båtbunnen når de lå parallelt. En stålpropell har bedre grep i vannet og vil ikke så lett spinne/ventilere. Men husk at vanninntaket over girhuset må være under båtens bunnlinje. Jeg fikk nesten lyst å prøve en Stiletto Bay Pro-I 4-blads 13 1/4 x 18 for å se om det gir bedre marsjfart enn min Apollo 19" 3-blads. Ikke fordi det er spesiellt nyttig, bare fordi det er morsomt å prøve Redigert 12.Juni.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rørvik1 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Takk for mye informasjon Hva ville ditt valg bli, mener du Stiletto evt Apollo er bedre enn Ballastic finner ikke 4 blads til Suzuki 140 , bare fra 150 hk å opp, så jeg må vel gå for 3 blads iallefall da. Sitér dette innlegget Link to post
Rørvik1 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Å så må jeg finne ut med sikkerhet hva som er standard propell før jeg evt bestiller da, eller er det noen som vet det her ute . 2010 model 140 Suzuki. Mulig forhandler kan svare meg på dette også da. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 (redigert) Tror ikke det er store forskjeller mellom disse egentlig. Så Stiletto 20" eller Apollo 21" avhenger vel mere av om du greier å fastslå hvor nøyaktig turtelleren din er. Egenskapene til Ballistic vet jeg ikke om man får noen særlig fordel av i 30-40 knopsområdet, og den er jo litt dyrere. Og har fast propellnav mens de to førstnevnte har separat nav. Stiletto var vel billigst siden navet var inkludert i prisen. Men vet ikke hvor man best bør bestille Stiletto sånn på sparket. Propellen din er jo merket med delenr eller størrelse en eller annen plass, så det skulle jo være greit å se. Hvis turtelleren din er helt korrekt så stemmer det jo nesten bedre i regnestykket at det er en 22" eller 23" som står på nå. På denne siden står det faktisk at max. effekt ytes ved 6200 rpm og at det finnes originalpropeller helt opp til 26" http://suzukimarine.com/sr_08/df140-115-90/features/ Redigert 12.Juni.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rørvik1 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 vil tro at turteller er ganske rett da, den fulgte med på hele motorpakken som jeg kjøpte og monterte for 3 uker siden da. vet ikke hvor mye feil prosent den kan ha da. skal få sjekket ang propell størrelse på orginal iallfall. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 På morganen til bordern var det 14x21, var propellen som var på motoren fra ny ved forhandler. STD... tja.. 22 ballistic passer sikkert bra. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 ring progressing og hør hva de kommer med utfall. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hvis turtelleren er helt rett så blir nok ballistic 22 for tung å dra, turtallet vil gå for mye ned. Eller er ballistic mere lettdrevet enn andre stålpropeller? Det er visstnok en kjent sak at turtelleren på f.eks nyere Evinrude viser for lite. Kanskje det er for å unngå at folk monterer for stor propell og belaster motoren for mye med mye last i.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 22p passer vel bra vil jeg tru. askeladden 585 er den mer tung dreven en ibiza 19 touring jeg har en som med 115 hk suzuki og 13 1/2 diameter og 24p og 36 knop turtall 6000 vilken fart har du på 5900 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Rørvik1 Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 Hei Knop måleren viser 39 knop, skal montere GPS når jeg kommer meg hjem så vet jeg mere nøyaktig men dro bra ifra en som kjørte 34 gps knop da, så den er ikke så veldig feil da Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2010 Del på Facebook Svart 12.Juni.2010 (redigert) Som nevnt det er enkelt å regne ut både teoretisk og ca. reell fart når man vet de korrekte parametrene. Så vi får vente på mere data her. Det er f.eks. umulig å få 39 knop med 21" propell på DF140 uten å ha ca 6500 rpm på motoren Så da er det isåfall 22" eller 23" som står på. Redigert 12.Juni.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rørvik1 Svart 15.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2010 Progressing anbefaler meg Ballastic XL 13 1/2 x 22 må bare komme meg hjem å få dobbelt sjekke orginal propell da, forhandler har jeg ikke fått svar fra. Sitér dette innlegget Link to post
Rørvik1 Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2010 Da er GPS en på vei, greit å måle nøyaktig fart før jeg gjør noe også da, Orginal propell har jeg fått bekreftet er 14 x 21 forhandler anbefaler med 14 1/2 x 22 stål, ikke fått type enda da, hva de vil selge meg. Så får jeg bare glede meg til jeg skal på fri å teste GPS og så blir det vel propell etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Rørvik1 Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Da har jeg tatt en sjanse da, har bestilt meg en Ballastic 13 1/2" x 22 " fra USA, så får vi sjå hva vi kommer ut med av fart og resultat Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2010 Del på Facebook Svart 17.Juni.2010 Det blir spennende å se om den passer. Hvis du er "heldig" og turtelleren din viser litt for lite så kan det gå bra men jeg har en liten magefølelse på at 21" hadde passet best. Men igjen, hvis du kan heise motoren opp et hull eller to så vinner du jo igjen et par hundre omdreininger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
RMH Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Hei! Jeg har selv samme type båt(1997)og motor (2009mod). Jeg har samme erfaring som deg at farten er ca 38-39knop på knopmåleren. Propellen jeg har er 3x14x23. Hvordan gikk det med stålpropellen? Sitér dette innlegget Link to post
Rørvik1 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Hei Da har jeg fått kjørt en god del med Ballastic proppellen, orginalt har jeg 14 x 21 propell, jeg kom da opp mot 6000 o min alene i båten, knopmåler var da opp i 39 knop, gps viste samme , monterte så ballastic 13 1/2 x 22 , det som overasket meg mest at båten/motoren virkere kjappere ut av sjøen, så denne proppell gir nok bra løft på båt ja, har vært over 41 knop alene, med 4 stk omb så går det i 38-39 knop, turtall økte til 6200 på max alene i båten så jeg er veldig fornøyd kan man si. Du som har lik motor som meg, kan du sjekke hvilken hull du har montert motoren på , skal sjekke jeg også så skal du få høre , høyden har jo mye å si sies det, antar at askeladden har standard hull på båtene sine ?? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 hva betalte du? farten din er den gps målt? viss ja veldig bra! Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.