Jump to content

Askeladden 585 explorer med Suzuki 2010 , 140 hk, propellvalg


Rørvik1

Recommended Posts

Hei

Har akkurat kjøpt en ny Suzuki 140 hk, med orginal propell kommer jeg opp i 5900 o min på min askeladden 585 explorer

men ønsker meg stål propell

 

hvilken størrelse og type bør jeg gå for for å få høyest mulig mars fart.og toppfart.

 

max omin er vel 6200 på disse motorene har jeg fått oppgitt.

 

er takknemlig for tips og anbefalninger

Link to post

Hvilken størrelse/stigning er det på originalpropellen da ?

Du må som regel gå ned 1-2 tommer i stigning hvis du setter på en stålpropell og ikke ønsker lavere turtall.

Antar at du har 2,59:1 i utveksling. Turtallsområde er 5600 eller 5700 til 6200 (står litt forskjellig på nettet.

Ca 6000 burde da være midt i blinken med normal last. Motoren er neppe sterkere på 6200 uansett.

 

Her er et utvalg stålpropeller til DF140 (Apollo (med separat hub) i 15, 17, 19 og 21" samt Ballistic som også finnes i 22" og 24") http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=37

4-blads gir vel best marsjfart men de har kun 3 blads på den siden der (som gir best toppfart vanligvis).

 

Her har du en tråd som omhandler samme motor https://baatplassen.no/i/index.php/topic/53967-propell-og-utveksling-paa-girkasse-suzuki-df140/

Ser ut som de har endret utveksling på den en gang på 2000-tallet "2007 model DF140 Gear ratio is 2.59 (used to be 2.38 but Suzuki change it as 2.59 this year, at least with european models)".

Mer DF140 propelldebatt her: http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/005200.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei

 

Ser Ballastic har mange propeller her, men iom at jeg har 14 " som standard, hvor mye utgjør 13 1/2 kontra 13 3/8 evt 13 5/8 , og 19 evt 21 i stigning da, mulig 19 er mest fornuftig ??

 

Tror Ballastic er mitt valg , ser også Solas får kritikk her da, er ikke noe å gå for det da.

 

Har du bestilt fra denne leverandør ? og har grei erfaring med det ?

eller bør man gå for Norsk leverandør

Link to post

Diameteren trenger du ikke tenke så mye på så lenge den er innenfor +- en halv tomme, det er normalt at diameter varierer med forskjellige stigninger av en eller annen grunn.

Hvis du har 21" stigning på alupropell så vil du få litt større turtall men ikke nødvendigvis særlig mere mere fart med en 19" stålpropell. Mest fart vil du nok få med en 21" stål selv om turtallet kanskje går litt ned. Men diameteren på Apollo med 19" stigning er jo "bare" 13" så det er ikke sikkert turtallet går under grensa for turtallsområdet.

20" stålpropell er vel ikke så vanlig størrelse men sikkert noen som finnes fra en eller annen produsent.

Stiletto 14 x 20 #51320 finnes jo her http://www.boatownersworld.com/Props/stiletto/advantage_series.htm

 

Om f.eks. det er noen forskjeller på Apollo og Ballistic som gjør den ene bedre enn den andre vet jeg ikke. Da får man google litt eller lete etter ekspertise og erfarigner her inne.

Spekulasjoner er jo en ting, virkelighet en annen.

Stålpropellene har mindre motstand i vannet pga. tynnere blader, samt at de som regel er cuppet, dvs. de gir bedre skyv. Så en 21" stålpropell kan vel nærmest sammenlignes med en 22" alupropell i effektiv stigning, evt. man kan si at det er mindre slipp med en stålpropell enn en alu. Pga. cuppingen krever de litt mere motorkraft og derfor går gjerne turtallet såvidt ned hvis motoren fra før av var på toppen av effektkurven.

Nå høres jeg sikkert ut som en ekspert men det er jeg ikke så det hadde vært greit om noen flere kunne kommentere her inne :lol:

 

Jeg bestilte 2 Apollo-propeller fra deepblueyachts i fjor, og det gikk helt utmerket, greit og rimelig.

Ballistic kommer vel mere til sin rett ved fart over 40 knop kanskje, så det er ikke sikkert den er bedre enn Apollo som er en nyere modell.

Jeg har nå en 19" Apollo og får 32-33 GPS knop v. 5600 rpm med 2,67 utveksling på min Evinrude.

Pga. feilvisning på den originale turtelleren så bestilte jeg først for liten propell. Turteller viste ca 300 rpm for lite. Så jeg bestilte like godt en nøyaktig digital turteller fra USA slik at jeg er sikker på hva faktisk turtall er.

http://www.tinytach.com/design/handheld.php DTI-110 Tech-Tach TT-20K, for gas engines $85.00

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Stiletto 14 x 20 #51320 finnes jo her http://www.boatownersworld.com/Props/stiletto/advantage_series.htm koster bare $239

 

Kan det stemme at du får 34-35 knop på GPS ved 5900 rpm med den 21" standardpropellen?

Jeg har laget et lite regneark for beregning av fart ved forskjellige girutvekslinger, stigninger, turtall og slipp-prosent.

Med en 19" stål ville du få ca samme fart hvis turtallet øke med 200 rpm.

20" stilletto ville kanskje gi en knop eller to større fart enn originalpropellen ved rundt 6000 rpm, men ta det med en klype salt :wink:

Det samme gjelder 21" Apollo, en knop eller to større fart ved ca 5700 rpm. Kanskje.

Det er vel prøve å feile-metoden som gjelder hvis man ikke finner noen som har prøvd ut dette allerede.

 

Her har vi en leverandør med mye å velge i http://www.dansdiscountprops.com/propellers.cfm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei

 

jeg har ikke GPS omb enda, men ifølge knopmåler går den i 39 knop , da 1 mann i båt, 5900 o min, har testet sammen med en som har gps og går i 34 knop, jeg går bra ifra han da, så knopmåler er utrolig rett da. selv med 4 pers i båt får jeg 38 knop, ca 5800 omin, så er utrolig fornøyd med det da,

men ser også at disse båtene med 135 hk går i 42 knop, ifølge noen annonser , vor riktig de er er ikke godt å si da...

 

ikke sikkert jeg får høyere fart med stål da, men har litt lyst til å prøve da, å så ser det jo så mye finere ut.

Link to post

Kan hende at turtelleren din også viser litt for lite slik at du egentlig er over motorens effekttopp. Noe som kanskje kan indikeres av at turtallet ditt går lite ned selv om du laster båten mye. Da er iallefall en 21" stålpropell det rette for deg.

 

Jeg fikk også for høy fart regnet ut i forhold til det min originalturteller viste.

Hvis du faktisk har f.eks. 6100 rpm og slipp-prosenten på alupropellen din er så lav som 10% så har du en reell fart på nøyaktig 36,6 knop hvis man regner det ut.

Hvis slipp-prosenten var bare 5% med 6100 rpm så hadd du fått 38,7 knop, men så lav slipp-prosent har jeg aldri hørt om, iallefall ikke på en alupropell.

Stålpropeller har litt lavere slipp-prosent enn alu såvidt jeg vet.

 

Du må også ta med i regnestykket at du med stålpropell kan heise motoren opp et hull eller to på akterspeilet, hvis det er mulig. Det gir mindre motstand i vannet. Jeg fikk 1 knop ekstra ved å heise motoren til antiventilasjonsplata var ca. en tomme over båtbunnen når de lå parallelt.

En stålpropell har bedre grep i vannet og vil ikke så lett spinne/ventilere. Men husk at vanninntaket over girhuset må være under båtens bunnlinje.

 

Jeg fikk nesten lyst å prøve en Stiletto Bay Pro-I 4-blads 13 1/4 x 18 for å se om det gir bedre marsjfart enn min Apollo 19" 3-blads. Ikke fordi det er spesiellt nyttig, bare fordi det er morsomt å prøve :rolleyes:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror ikke det er store forskjeller mellom disse egentlig.

Så Stiletto 20" eller Apollo 21" avhenger vel mere av om du greier å fastslå hvor nøyaktig turtelleren din er.

Egenskapene til Ballistic vet jeg ikke om man får noen særlig fordel av i 30-40 knopsområdet, og den er jo litt dyrere. Og har fast propellnav mens de to førstnevnte har separat nav.

Stiletto var vel billigst siden navet var inkludert i prisen. Men vet ikke hvor man best bør bestille Stiletto sånn på sparket.

 

Propellen din er jo merket med delenr eller størrelse en eller annen plass, så det skulle jo være greit å se.

Hvis turtelleren din er helt korrekt så stemmer det jo nesten bedre i regnestykket at det er en 22" eller 23" som står på nå.

 

På denne siden står det faktisk at max. effekt ytes ved 6200 rpm og at det finnes originalpropeller helt opp til 26" http://suzukimarine.com/sr_08/df140-115-90/features/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis turtelleren er helt rett så blir nok ballistic 22 for tung å dra, turtallet vil gå for mye ned. Eller er ballistic mere lettdrevet enn andre stålpropeller?

 

Det er visstnok en kjent sak at turtelleren på f.eks nyere Evinrude viser for lite. Kanskje det er for å unngå at folk monterer for stor propell og belaster motoren for mye med mye last i....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

22p passer vel bra vil jeg tru. askeladden 585 er den mer tung dreven en ibiza 19 touring jeg har en som med 115 hk suzuki og 13 1/2 diameter og 24p

og 36 knop turtall 6000 vilken fart har du på 5900

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Som nevnt det er enkelt å regne ut både teoretisk og ca. reell fart når man vet de korrekte parametrene.

Så vi får vente på mere data her.

Det er f.eks. umulig å få 39 knop med 21" propell på DF140 uten å ha ca 6500 rpm på motoren :wink:

Så da er det isåfall 22" eller 23" som står på.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da er GPS en på vei, greit å måle nøyaktig fart før jeg gjør noe også da,

Orginal propell har jeg fått bekreftet er 14 x 21

forhandler anbefaler med 14 1/2 x 22 stål, ikke fått type enda da, hva de vil selge meg.

 

Så får jeg bare glede meg til jeg skal på fri å teste GPS og så blir det vel propell etter det.

Link to post

Det blir spennende å se om den passer. Hvis du er "heldig" og turtelleren din viser litt for lite så kan det gå bra men jeg har en liten magefølelse på at 21" hadde passet best.

Men igjen, hvis du kan heise motoren opp et hull eller to så vinner du jo igjen et par hundre omdreininger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei

 

Da har jeg fått kjørt en god del med Ballastic proppellen, orginalt har jeg 14 x 21 propell, jeg kom da opp mot 6000 o min alene i båten, knopmåler var da opp i 39 knop, gps viste samme , monterte så ballastic 13 1/2 x 22 , det som overasket meg mest at båten/motoren virkere kjappere ut av sjøen, så denne proppell gir nok bra løft på båt ja, har vært over 41 knop alene, med 4 stk omb så går det i 38-39 knop, turtall økte til 6200 på max alene i båten

 

så jeg er veldig fornøyd kan man si.

 

Du som har lik motor som meg, kan du sjekke hvilken hull du har montert motoren på , skal sjekke jeg også så skal du få høre , høyden har jo mye å si sies det, antar at askeladden har standard hull på båtene sine ??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...